Kabus TC6-Z3

Vs: Satakunnan Liikenne

Toinen asia, mitä Kabuseissa tulee mieleen, on se kun tunnen myötätuntoa kuljettaparkaa kohtaan
Samoin, siltä osin, että uusissa Kabuseissa on käytännössä estetty 100 km/h ajaminen jäykällä kaasupolkimen jousella, joka tekee yli yhdeksänkympin ajamisen sietämättömäksi jalalle. Liikenneturvallisuuden kannalta on kyseenalaista, että satasen alueella liikkuu 90 km/h kulkevia isoja autoja, joilla saisi ajaa oikeasti kovempaa ja jotka aiheuttavat ylimääräistä ohittamistarvetta alinopeudellaan.

Joillakin reiteillä tämä vaikuttaa jo aikatauluihinkin, esimerkiksi siinä vaiheessa kun yrityskaupat taas etenevät ja vaikkapa Tampere-Helsinki-liikennettä ryhdytään ajamaan satasen sijasta yhdeksääkymppiä...
 
Vs: Satakunnan Liikenne

Joillakin reiteillä tämä vaikuttaa jo aikatauluihinkin, esimerkiksi siinä vaiheessa kun yrityskaupat taas etenevät ja vaikkapa Tampere-Helsinki-liikennettä ryhdytään ajamaan satasen sijasta yhdeksääkymppiä...


Onko Koiviston Auto ostamassa Länsilinjoja tai Veolia-Tamperetta? ;)
 
Vs: Satakunnan Liikenne

Paunun ostaminen Koiviston Auton taholta vielä selventäisi ruuhka-Suomen bussiliikenteen kuviota:

Helsinki-Jyväskylä-Pori -kolmio olisi lähinnä Koiviston Auton aluetta.

Helsinki-Joensuu-Hamina -kolmio olisi lähinnä Savonlinjan hallussa

Helsinki-Pori-Turku -kolmio olisi taas muiden toimijoiden aluetta.

Helsinki-Joensuu-Jyväskylä -kolmio olisi lähinnä Savonlinjan ja Koiviston Auton/Kuopion Liikenteen jakamaa aluetta.
 
Vs: Satakunnan Liikenne

Samoin, siltä osin, että uusissa Kabuseissa on käytännössä estetty 100 km/h ajaminen jäykällä kaasupolkimen jousella, joka tekee yli yhdeksänkympin ajamisen sietämättömäksi jalalle. Liikenneturvallisuuden kannalta on kyseenalaista, että satasen alueella liikkuu 90 km/h kulkevia isoja autoja, joilla saisi ajaa oikeasti kovempaa ja jotka aiheuttavat ylimääräistä ohittamistarvetta alinopeudellaan.

Tiellä liikkuu melkoisesti raskasta liikennettä noin nopeutta 90 km/t. Rekkojen ja kuorma-autojen jatkuva ohittelu muodostaa enemmän turvallisuusriskejä kuin se, että niiden perässä bussikin ajaisi tuota samaa vauhtia. Pikkuautoille se 100 km/t ei kumminkaan riitä, joten bussi on silti ohitettava.

Monasti Karkkilan ja Forssan välillä linja-auto ohittelee rekkoja hankalasti. Olen huvittuneena seurannut, kuinka ne samat rekat ajavat bussista ohi Loukun ja Härkätien risteyksissä auton ollessa pysäkillä. Taas pysäkiltä lähdettyä sama ohittelu. Useimmat meistä lienevät vaikkapa autokoulussa laskeneet, kuinka pieni hyöty hieman suuremmasta nopeudesta koituu. Tuollaisella tiellä, kun iso osa ajasta ajetaan kumminkin 90 km/t kuorma-auton perässä ja maksiminopeus on rajoitettu sataan, tuon nopeuseron hyöty jää todella vähäiseksi. (Taajamassa sitten ajetaankin tarpeeksi kovaa, jää se pikatie ja pikavuoro jotenkin päälle)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Satakunnan Liikenne

Kysymykseen sisältyy oletus, ettei olisi mahdollista, että Koiviston Auto jonakin päivänä ostaa P A U N U N :D

No kun katselee Tamperelaisyritysten taloudellista tilaa ja kaluston keski-ikää,niin kyllä tuo Länsilinjat taitaa olla ensimmäisenä listalla yhtiöistä, jotka vaihtavat omistajaa. Veolia todennäköisimmin alkaa haalia kaupunkiliikenteen kilpailulle avattavia linjoja. Sitten on tuo suuri kysymysmerkki Hämeenlinnasta ja Lahdesta, eli kauanko Pekola pysyy itsenäisenä, vaikka ilmeisesti sielläkin on valmistauduttu tulevaan omalla kalustoyhtiöllä,so Pekolarent
 
Vs: Satakunnan Liikenne

Samoin, siltä osin, että uusissa Kabuseissa on käytännössä estetty 100 km/h ajaminen jäykällä kaasupolkimen jousella, joka tekee yli yhdeksänkympin ajamisen sietämättömäksi jalalle.
Eikö kabusista löydy cruisea eli vakionopeudensäädintä. Tuntuu käsittämättömältä jos tämän vuosituhannen bussista sellainen uupuu. On ikävää painaa sitä kaasupoljinta yhtäjaksoisesti lahti-hki välillä yöllä jos säädin puuttuu. Yleisesti ottaen uusi pikavuoro kabus vaikuttaa säästö autolta. Mittaristo mb citaron kopio, kuljettajalla ei ole avattavaa ikkunaa, onko peilit edes kuljettajan paikalta säädettävät?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Satakunnan Liikenne

Eikö kabusista löydy cruisea eli vakionopeudensäädintä. ... Mittaristo mb citaron kopio, kuljettajalla ei ole avattavaa ikkunaa, onko peilit edes kuljettajan paikalta säädettävät?

Vakionopeudensäädin löytyy, kuten myöskin säädettävät peilit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Satakunnan Liikenne

onko peilit edes kuljettajan paikalta säädettävät?


On ne uutena. Vakionopeudensäädin löytyy, mutta urbaanilegenda(?) kertoo että se toimii ainostaan 90km/h:n asti. KA:lla on annettu kuljettajille kirjallinen ohje että pv-kabusilla ajetaan vain 90km/h polttoaineen säästämiseksi.
 
Vs: Satakunnan Liikenne

Tiellä liikkuu melkoisesti raskasta liikennettä noin nopeutta 90 km/t. Rekkojen ja kuorma-autojen jatkuva ohittelu muodostaa enemmän turvallisuusriskejä kuin se, että niiden perässä bussikin ajaisi tuota samaa vauhtia. Pikkuautoille se 100 km/t ei kumminkaan riitä, joten bussi on silti ohitettava.
Onpa erikoinen päätelmä.

Jos tiellä on satasen rajoitus, on järkevintä, että mahdollisimman moni ajaa satasta, eikä ole järkevää, että ajoneuvo, jolla pääsisi satasta, ajaa hiljempaa.

Jos autoilijat ohittelevat aktiivisesti rekkoja, ei lisänne turvallisuutta, että he joutuvat ohittelemaan myös alinopeutta ajavia linja-autoja.

Se, että joku haluaa aina ajaa 130 km/h ei tähän kuulu.
 
Vs: Satakunnan Liikenne

kuljettajalla ei ole avattavaa ikkunaa
Avattavan ikkunan puuttumisesta on valitettu niin kauan kun Kabuseja on valmistettu, mutta tähän päivään mennessä en ole keksinyt avattavalle ikkunalle mitään järkevää käyttöä autossa, jossa on ilmastointi ja sähköinen peiliensäätö.

Ehkäpä ajon aikana tupakointi, joka on kielletty?
 
Vs: Satakunnan Liikenne

Avattavan ikkunan puuttumisesta on valitettu niin kauan kun Kabuseja on valmistettu, mutta tähän päivään mennessä en ole keksinyt avattavalle ikkunalle mitään järkevää käyttöä autossa, jossa on ilmastointi ja sähköinen peiliensäätö.?


Niin, tuskin se avattavan ikkunan puute haittaisi, JOS kaikki kabusit olisi ilmastoituja...
 
Takaisin
Ylös