Kajaanin paikallisliikenne

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Kajaanin paikallisliikenteen kuihtuminen jatkuu. Lauantailiikennekin jäi toukokuussa historiaan. Koulujen kesäloman aikana ajetaan vain yhdellä bussilla M-P ja sekin lopettaa illalla kuuden jälkeen. Kouluvuoden aikana ajetaan lomapäivinä M-P neljällä bussilla ja koulupäivinä seitsemällä. Liikenne loppuu kello 19. Pikkukaupungissa tällainen joukkoliikenne tai oikeastaan sen puuttuminen ei näytä haittaavan ketään. Mitähän suurissa kaupungeissa sanottaisiin, jos liikennettä ei olisi kesäisin, viikonloppuisin ja iltaisin klo 19 jälkeen?

Linjalla 3 tapahtuu aikataulu- ja reittimuutos, kun koulut alkavat ja bussi taas kulkee. Reitti kiertää aiempaa pitemmän lenkin Kuurna - Kätönlahti - Komiaho -suunnalla ja sen vastapainoksi reitti lyhenee vastakkaisella suunnalla. Tähän asti Variskankaalla ja Prikaatilla on käyty erikseen, mutta elokuussa bussi alkaa ajaa Pohjolankatu (eli keskusta) - Variskangas - Prikaati - Pohjolankatu. Sekä pohjoinen että eteläinen lenkki kestävät vajaan puoli tuntia. Eteläiselle lähdetään minuutilla 25 ja pohjoiselle minuutilla 55.

30 päivän kaupunkikortti maksaa 53 euroa ja se kelpaa paikallisliikenteessä 6 km etäisyydelle asti keskustasta. Mielestäni sen olisi syytä kelvata myös alueen kaukovuoroissa - ainakin kesällä, viikonloppuisin ja iltaisin. Sellaisia kaukovuoroja kulkee jonkin verran ja luulen, että ne kelpaisivat kausilippua käyttävälle pakkomatkustajalle. Ketään muitahan tällainen palvelu ei houkuttele.:mad:

6.6.2010 saakka voimassaoleva aikatauluvihko löytyy pdf-tiedostona linkistä. Siinä on myös reittikartta.
http://www.pohjolanmatka.fi/files/download/Kajaaninpaikallisliikenne31.5.2009-6.6.2010.pdf
 
Mitähän suurissa kaupungeissa sanottaisiin, jos liikennettä ei olisi kesäisin, viikonloppuisin ja iltaisin klo 19 jälkeen?
Olen käsittänyt, että suomalaisissa pienemmissä kaupungeissa pyöräillään paljon etenkin kesäaikaan. En tiedä, kumpi oli ensin: muna vai kana? Eli onko vähäinen joukkoliikenteen tarjonta johtanut siihen, että pikkukaupungin asukkaat pyöräilevät matkansa? Vai onko käynyt toisin päin, eli onko joukkoliikennettä vähennetty sen takia, kun ihmiset pyöräilevät - eivätkä käytä bussia? Pienemmissä kaupungeissa etäisyydet taitavat olla pienempiä kuin täällä Pääkaupunkiseudulla: kotoani on oman kaupungin keskukseen 3-4 km ja suuremman naapurikaupungin keskukseen noin 20 km. Ainakaan tuota 20 km matkaa ei viitsisi ihan joka päivä pyöräillä...

Pyöräilin itsekin tänään täällä Pääkaupunkiseudulla jonkin verran ja mennessäni iltaruuhkan aikoihin Helsingin keskustaan päin vastaan tuli melko paljon työmatkapyöräilijöitä. Osa heistä saattaa olla kylmempinä vuodenaikoina joukkoliikenteen käyttäjiä, joten hekin ovat omalta osaltaan tekemässä Pääkaupunkiseudun joukkoliikennevälineitä tyhjemmiksi nyt kesällä.
 
Kävin toukokuun alussa Kajaanissa ja tutkiskelin karttaa. Paikallisliikennelinjasto näytti esimerkillisen idioottimaisesti järjestetyltä. Kaupungissa oli muistaakseni n. 7-8 linjavariaatiota, joista kukin kulki tiheimmillään tunnin välein korkeintaan klo 7-19. On ilmiselvää, ettei tuollaista linjastoa juuri käytetä.

Selvää on myös, ettei rahaa siellä liikaa ole, mutta mielestäni kannattaisi ennemmin panostaa kolmeen linjaan, jotka kävisivät läpi koko kaupunkitaajaman. Vaikka ne kiertäisivät hiukan pidemmän matkan, matka-ajan pidennys minuuteissa olisi mitätöntä Kajaanin kokoluokan huomioonottaen, ja linjojen lukumäärän ollessa vain 2-3 niitä olisi varaa liikennöidä 20-30 minuutin välein klo 6-23. Tällöin ne olisivat jopa käyttökelpoisia. Linjat voitaisiin vaikka nimetä kolmen kuuluisan kajaanilaisen mukaan.
 
Kävin toukokuun alussa Kajaanissa ja tutkiskelin karttaa. Paikallisliikennelinjasto näytti esimerkillisen idioottimaisesti järjestetyltä. Kaupungissa oli muistaakseni n. 7-8 linjavariaatiota.

mielestäni kannattaisi ennemmin panostaa kolmeen linjaan, jotka kävisivät läpi koko kaupunkitaajaman.

Kajaanissa on käytössä 6 linjanumeroa. Niistä puolet (4,6,7) ulottuu haja-asutusalueelle ja niillä ajetaan lähinnä koulupäivinä - vain linjalla 4 on muutama vuoro koulujen lomapäivinä. Taajama-alueella kierteleviä linjoja on nykyäänkin vain kolme: 1,2,3.

---

Kajaanissa liikennöi palvelubussi Pikku-Pete kesälläkin M-P 9-15 kaksi vuoroa taajama-alueen kaikkiin osiin. Tällä tavalla on kyytiä vähän tarjolla taajama-alueen niihin osiin, joihin ei kesällä ole tavallista bussikyytiä.

Pikku-Peten liikennöitsijä ajaa tänä kesänä M-P kaksi vuoroparia linjalla 4 Paltaniemelle ja palvelubussi käy siellä yhden kerran päivässä tilauksesta. Pohjolan Matka oli täksi kesäksi lopettanut kesävuorot linjalta 4, mutta koulujen alettua on taas tarjolla kyytiä isolla bussilla.
 
Kajaanin paikallisliikenteen kilpailuttaminen sopimuskaudelle 1.7.2014 - 4.6.2017 + 1 optiovuosi on käynnistynyt. Tarjouspyyntö löytyy monista muistakin tarjouskilpailuista tutusta tarjouspalvelu.fi:stä (vaatii rekisteröitymisen).

Koko paikallisliikenne kilpailutetaan yhtenä kilpailukohteena, joka sisältää seuraavat linjat:
1: 2 matalalattiabussia
3: 1 matalalattiabussi
4: 1 bussi
6: 1 bussi
7: 1 bussi

Linja-autokaluston maksimi-ikä on 20 vuotta.
 
On muitakin kalustovaatimuksia, muttei kovin vaativia. Esim. päästöjen osalta riittää Euro2 ja käytännössä 20 vuoden maksimi-ikäkin rajaa Euro1-bussit pois. Tarkat speksit löytyvät tarjouspyynnön liitteestä.
 
Naamakirjassa "Kajaanin kaupunkiliikenne" tällaista:
Hyvät matkustajamme. Liikennöintisopimuksemme Kajaanin Kaupunkiliikenteen reiteillä sekä kouluvuoroilla päättyy 10.8.2016.
Aikataulut säilyvät samoina, ja ne on saatavissa Kajaanin Kaupunkigin internetsivuilta www.kajaani.fi, sekä kaupungin infopisteestä. Aikataulukirjoja on saatavissa myös busseistamme.
Kajaanin Kaupunkiliikenne Oy haluaa kiittää matkustajiaan
tehdyistä matkoista, sekä henkilökuntaansa hyvästä työpanoksesta. Kiitokset myös kaikille yhteistyökumppaneille.
Aloitushetkestä 1.7.2014 alkaen matkustajamäärät kasvoivat
koko ajan. Saadusta palautteesta päätellen asiakastyytyväisyys
on ollut erittäin hyvä.
Tämä sivusto suljetaan 10.8.2016.
Asiakaspalvelumme toimii 24h/vrk numerossa
0300-44444 sekä info@kajaaninkaupunkiliikenne.fi
Kajaanissa, 30.7.2016
KAJAANIN KAUPUNKILIIKENNE OY
Sanna-Mari Mattila
Toimitusjohtaja
 
Tämä sivusto suljetaan 10.8.2016.
Asiakaspalvelumme toimii 24h/vrk numerossa
0300-44444 sekä info@kajaaninkaupunkiliikenne.fi
Kajaanissa, 30.7.2016
KAJAANIN KAUPUNKILIIKENNE OY
Sanna-Mari Mattila
Toimitusjohtaja

Miten tästä tuleekin flashbackit muutaman vuoden taakse, kun muuan Rajamäen Liikenne muutti nimensä hetkeä ennen maalia Hämeenlinnan kaupunkiliikenteeksi. Nyt ML-Charter Oy on vaihtanut nimensä kuukausi sitten Kajaanin kaupunkiliikenne Oy:ksi
 
Miten tästä tuleekin flashbackit muutaman vuoden taakse, kun muuan Rajamäen Liikenne muutti nimensä hetkeä ennen maalia Hämeenlinnan kaupunkiliikenteeksi. Nyt ML-Charter Oy on vaihtanut nimensä kuukausi sitten Kajaanin kaupunkiliikenne Oy:ksi

Mita muuta näiltä "alan parhailta osaajilta" voi odottaa... Mutta Kajaanissa vaihtuu firma Pohjolan Matkaan http://www.kainuunsanomat.fi/kainuu...a-kajaanin-kaupunkiliikenteen-liikennoitsija/

Vielä pari viikko sitten kajaanin kaupunki ei nähnyt perustetta purkaa sopimusta "– Yhtiö on hoitanut joukkoliikenteen velvoitteensa sopimuksen mukaan, ja niin kauan kuin he hoitavat tilaajavastuulain edellyttämät maksut eli muun muassa verot ja henkilöstön eläkevakuutusmaksut, ei sopimuksen purkaminen ole ajankohtaista."

ja nyt kerrotaan "– Heillä on myös rästissä näitä lakisääteisiä maksuja, Rusanen lisää." Nopeasti se on firman talous heikentynyt.
 
Takaisin
Ylös