Kajaanin paikallisliikenne

Uuden sopimuskauden kilpailutus Kajaanin paikallisliikenteestä on käynnistynyt.

Kaupunkiliikenne on taas yhtenä kohteena. Kaupunkiliikenteen linjat ja automäärät ovat:
  1. 1: 2 matalalattiabussia
  2. 3: 1 matalalattiabussi
  3. 4: 1 matalalattiabussi
  4. 6: 2 matalalattiabussia
  5. 7: 1 matalalattiabussi
Samaan kohteeseen kuuluu myös joitakin seutuliikenteen linjoja.

Matalalattiabussien kalustovaatimuksena on 15 vuoden maksimi-ikä (vara-autoilla sallittu 16 vuotta), korkeintaan Euro3-päästötaso, vähintään 34 istumapaikkaa (näistä 4 voi olla klaffi-istuimia), kokonaispaikkamäärä vähintään 55 ja 2 lastenvaunupaikkaa. Linjan 6 toisessa bussissa on oltava vähintään 59 istumapaikkaa ja 100 kokonaispaikkaa. Matalalattiabussien on oltava yhtenäisessä värityksessä ja Kajaanin kaupunki teippaa niihin Kajaanin joukkoliikenne -logon.

Tarjouspyyntö (tarjouspalvelu.fi:ssä, vaatii rekisteröitymisen)
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 6 toisessa bussissa on oltava vähintään 59 istumapaikkaa ja 100 kokonaispaikkaa.
Tässä alkaa olla istumapaikkavaatimus jo aika kunnioitettava matalalattiabussiksi, etenkin jos lastenvaunupaikkojakin pitää olla samanaikaisesti. Mutta tilaaja tilaa.
 
Nivelbussien paluu. :D
Niin joo mutta kukapa sellaisia suostuisi hankkimaan? Tällainen kalustovaatimus on kyllä jos jonkinlainen hasardi tilaajan puolelta. Vaan omapa on asiansa. Jos eivät saa tarjouksia tuohon niin syyttäkööt itseään.

Toisaalta jos autoon ei vaadita kuin 1-1-0 -ovijärjestys, voi sellaiseen teliautoon saadakin ko. määrän jakkaroita. Mutta silloinkin pitäisi tinkiä hieman lastenvaunupaikan koosta ja istuinväljyydestä.
 
Kainuun Sanomat kertoo, että Vekka Liikenne Oy ryhtyy ajamaan Kajaanin paikallisliikennettä. Uutinen on suurimmaksi osaksi maksumuurin takana.
 
Kainuun Sanomat kertoo, että Vekka Liikenne Oy ryhtyy ajamaan Kajaanin paikallisliikennettä. Uutinen on suurimmaksi osaksi maksumuurin takana.

"Kajaanin paikallisliikenteen hoitaa kesäkuusta alkaen hämeenlinnalainen Vekka Liikenne. Ajettavaksi tulevat linjat 1 – 7 sekä seutuliikenteen vuoroja. Vekka Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Tapio Vekka kertoo, että Kajaani on sopivan kokoinen kohde yritykselle.

– Riittävän suuri, mutta kuitenkin helposti hoidettavissa.

Liikennöinti alkaa 4. kesäkuuta, eli noin kolmen kuukauden kuluttua.

– Onhan se pikkasen viime tinkaan hankinnan kannalta, mutta kesällä alkaa vasta yhden auton liikenne, Vekka pohtii.

Loput linjat alkavat koulujen alkaessa syksyllä. Toimitusjohtajan mukaan siihen mennessä varikko, huolto ja henkilöstö saadaan kokoon.

Kajaaniin tarvitaan 10 – 15 autoa ja kuljettajaa. Vekka kertoo, että osa kalustosta vapautuu Hämeenlinnasta ja osa täytyy hankkia Kajaania varten. Ulkoasultaan Kajaanin paikallisliikenteen bussit tulevat noudattamaan Vekka Liikenteen värejä. Pohjaväriltään valkeiden autojen helmoja värittävät keltainen, vihreä ja sininen raita. Kanta-Hämeessä toimivalle yritykselle Kajaani on uudenlainen avaus.

– Tämä on ensimmäinen satelliittikohde. Aiemmin ei ole juuri Hämeenlinnan seudun ulkopuolella tarjottu, Vekka kertoo.

Yritys on toiminut Hämeenlinnan sekä Hattulan paikallis- ja seutuliikenteessä vuodesta 1931.

Kajaaniin tulon kynnystä madalsi paikallinen linkki: paikallispäälliköksi kaavailtu henkilö tuntee alueen ja on ollut aiemminkin yrityksen palveluksessa. Kilpailutusten aikakaudella toiminta-aluetta täytyy laajentaa.

– Ollaan aktiivisesti haettu erilaisia liikenteitä korvaamaan mahdollisesti häviävää nykyistä liikennettä, Vekka kertoo.

Tuoreimmat vuoden 2015 tilinpäätöstiedot kertovat, että Vekka Liikenteen liikevaihto oli noin 4,0 miljoonaa euroa ja liikevoitto noin 0,3 miljoonaa euroa. Työntekijöitä yrityksellä oli 46 henkeä. Kajaaniin kilpailutetut vuorot yritys hoitaa 1,15 miljoonan euron vuosihinnalla.

Tällä hetkellä Kajaanin paikallisliikenteen hoitaa Pohjolan Matka, jolta Kajaani ostaa palvelun suorahankintasopimuksella koulujen lomiin saakka. Suorahankintaan turvauduttiin, sillä talousvaikeuksiin ajautunut Kajaanin Kaupunkiliikenne Oy lopetti liikennöinnin elokuussa 2016 kesken sopimuskauden. Aiemmin nimellä ML-Charter Oy tunnettu Kajaanin Kaupunkiliikenne voitti edellisen tarjouskilpailun ja ajoi Kajaanin paikallisbusseja kesästä 2014.

Liikennöinnin kilpailutus päättyi viime viikolla torstaina. Uusi liikennöitsijä valittiin kaupunginjohtaja Jari Tolosen päätöksellä perjantaina. Vekka Liikenteen lisäksi paikallisliikenteestä tarjoukset jättivät Pohjolan Matka ja Oulun Taksipalvelut Oy. Kisassa arvioitiin tarjoajien kelpoisuus ja se, että tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia. Nämä kriteerit täyttyivät kaikilla kolmella, joten hinta ratkaisi kisan. Pohjolan Matkan tarjouksen hinta oli noin 1,57 miljoonaa euroa vuodessa ja Oulun Taksipalvelun hinta oli noin 1,83 miljoonaa euroa. Kajaanin ja Vekka Liikenteen välinen sopimus allekirjoitetaan, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Kolmivuotiseen sopimukseen kuuluu optiot kahdesta seuraavasta vuodesta."
 
Suomen linja-autoliikenteen sopimusmarkkinoilla on tapahtunut selkeä käänne vuoden 2014 molemmin puolin olleiden alkuhässäkän ja kilpailutusten jälkeen, jolloin hyvin harva liikennöitsjä tarjosi oman, perinteisen liikennöintiympäristön ulkopuolelle.

Nyt olemme saaneet seurata, kun viimeisimpänä hämeenlinnalainen Vekka astuu markkinoille Kajaanissa, tamperelainen Länsilinjat aloittaa Hämeenlinnassa, Savonlinja palaa pääkaupunkiseudulle ja varkautelainen Soisalon Liikenne on jo aloittanut Mikkelissä. Ja varmasti lisää seuraa, kun "reviirit" ovat kunnolla rikkoutuneet.

Pidän tätä myönteisenä suuntauksena, että alan erikokoisilla toimijoilla riittää tänä päivänä intoa, viitseliäisyyttä ja joustavuutta ylipäätään tarjota ja lopulta voittaa liikennettä muualta. Keskisuuret ja pienet kaupungit eivät ole pelkästään oman kaupungin yritysten varassa.
 
Pidän tätä myönteisenä suuntauksena, että alan erikokoisilla toimijoilla riittää tänä päivänä intoa, viitseliäisyyttä ja joustavuutta ylipäätään tarjota ja lopulta voittaa liikennettä muualta. Keskisuuret ja pienet kaupungit eivät ole pelkästään oman kaupungin yritysten varassa.

Tämä myös viimeistään varmistaa sen, että kilpailutetussa liikenteessä kannattavuus ei nouse. Kilpailu on täydellistä. Jos joku firma ajautuu konkurssiin, täytyy tyhjiö joko läheltä tai kaukaa.

Veronmaksajalle ja joukkoliikenteen järjestäjälle toimiva ikiliikkuja!
 
Aika iso hintaero seuraavaan on. Miten samoin palkka- ja autokuluilla voikaan olla tarjouksissa noin isot erot? Pohjolan Matkakin olisi autot löytänyt tuohon helposti, ja toimintaa olisi ollut helppo jatkaa. Ehkä paljolti samoilla autoillakin.
 
Tämä myös viimeistään varmistaa sen, että kilpailutetussa liikenteessä kannattavuus ei nouse.

Totta. Samalla voidaan myös pohtia, olisiko bruttomallin sijasta olemassa muita kannustavampia hankintamalleja, joilla joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta saataisiin kasvatettua siten, että bussien täyttöaste paranisi. Tällöin kustannus nousua kohden pienenisi, mutta lisätuloja kohdistuisi niin liikennöitsijän kuin tilaajan laariin.
 
Ylempänä kirjoitettuun viitaten Kajaanin paikallisliikenteen linjoilla liikkuu seuraavia Vekka Liikenteen busseja: Scania L94UB / Vest numerot 4, 5, 31 ja 32; Volvo B7RLE / Volvo 8700LE numero 12 (ei liikennöinyt Hämeenlinnassa); Volvo B12BLE 6x2 / Volvo 8700LE numero 11 (hankittu Kajaania varten); Scania L94UB / Lahti Scala numero 26; Scania L94UB / Ikarus E94F numerot 18 ja 30 (hankittu Pekolalta Kajaanin tarpeisiin).

Suurin osa listatuista autoista esiintyy tässä kuvastossa.
 
Kajaanissa kilpailutetaan taas seuraavaa sopimuskautta, tällä kertaa 06.06.2022 -04.06.2025 + 2 vuoden optio.

Kilpailussa on kolme kohdetta:
  1. linjat 1, 3, 4, 6, 7, 11, 12 ja 14 - 16. Kaupunkiliikenteen linjoilla 1 - 7 yhteensä 8 Euro5-matalalattiabussia. Kaupunkiliikenteen bussien on oltava valkoisia ja kaupunki teippaa niihin myöhemmin suunniteltavan tilaajavärityksen omalla kustannuksellaan. Seutuliikenteen kalustomäärää ei ole ilmoitettu tarjouspyynnössä, vaan tarjouspyynnössä on ilmoitettu vain ajettavat lähdöt ja liikennöitsijän on itse suunniteltava kalustokierrot. Seutuliikenteessä busseissa on oltava vähintään 42 kiinteää istumapaikkaa (paitsi linjalla 15 riittää 16 paikkaa) ja kaikilla paikoilla on oltava turvavyöt. Seutuliikenteen päästötasovaatimus on Euro4.
  2. linja 13. Sama kalustovaatimus kuin kohteen 1 seutuliikenteessä
  3. palvelulinja Pikku-Pete. Yksi Euro5-pikkubussi
Kaikissa kohteissa hinnasta saa 90 pistettä ja 10 pistettä kalustosta. Kalustopisteet saa, jos koko kohteen kalusto täyttää Euro6-päästötason.

Kaikkien kohteiden ansaintamalli on bruttomalli.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 10.12.2021.
 
Kajaanissa kilpailutetaan taas seuraavaa sopimuskautta, tällä kertaa 06.06.2022 -04.06.2025 + 2 vuoden optio.

Kilpailussa on kolme kohdetta:
  1. linjat 1, 3, 4, 6, 7, 11, 12 ja 14 - 16. Kaupunkiliikenteen linjoilla 1 - 7 yhteensä 8 Euro5-matalalattiabussia. Kaupunkiliikenteen bussien on oltava valkoisia ja kaupunki teippaa niihin myöhemmin suunniteltavan tilaajavärityksen omalla kustannuksellaan. Seutuliikenteen kalustomäärää ei ole ilmoitettu tarjouspyynnössä, vaan tarjouspyynnössä on ilmoitettu vain ajettavat lähdöt ja liikennöitsijän on itse suunniteltava kalustokierrot. Seutuliikenteessä busseissa on oltava vähintään 42 kiinteää istumapaikkaa (paitsi linjalla 15 riittää 16 paikkaa) ja kaikilla paikoilla on oltava turvavyöt. Seutuliikenteen päästötasovaatimus on Euro4.
  2. linja 13. Sama kalustovaatimus kuin kohteen 1 seutuliikenteessä
  3. palvelulinja Pikku-Pete. Yksi Euro5-pikkubussi
Kaikissa kohteissa hinnasta saa 90 pistettä ja 10 pistettä kalustosta. Kalustopisteet saa, jos koko kohteen kalusto täyttää Euro6-päästötason.

Kaikkien kohteiden ansaintamalli on bruttomalli.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 10.12.2021.

Kohteet 1 ja 2 voitti Vekka Group: https://kajaani.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...jaanin_kaupungin_joukkoliikenne_202220(24081)
Kohteen 3 ratkaisu on vielä avoin, se selviää (eilen olleen) kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen.
 
18.3.
Vekka 4/4 & 4K (Scania L94UB Vest Center L, vm. 2005)
Vekka 10/4K (Iveco Irisbus Crossway LE, vm. 2010)
Vekka 11/6 (Volvo B12BLE 8700LE (OXI), vm. 2006)
Vekka 14/6 (Iveco Irisbus Crossway LE, vm. 2009)
Vekka 15/1 (Iveco Irisbus Crossway LE, vm. 2011)
Vekka 32/1 (Scania L94UB Vest Center L, vm. 2005)
Vekka 37/3 (Scania L94UB Vest Center L, vm. 2005)
Vekka 112/7 (Volvo B7RLE 8700LE (Mk1), vm. 2005)
Vekka 131/1 (Scania L94UB Vest Center L, vm. 2005)
Vekka 137/1 (Volvo B12BLE 8700LE (Mk2-pätkä), vm. 2007)

Linjan 1 kalustotarve on kaksi autoa, mutta sillä on ilmeisesti neljä eri autoa päivässä kuljettajanvaihtojen vuoksi. Lisäksi 137 hajosi klo 12-13 välillä, joten 131 tuli sen tilalle, mutta 131 oli ykkösellä aamullakin. Lisäksi näin Vekka 69:n (entisen TDF 84:n) Raskoneen pihalla. Maksimi-ikävaatimusta (15 vuotta vakioille ja 16 vuotta vara-autoille) ei noudatettu, mutta onhan siitä saatettu luopuakin myöhemmin.

Vielä pari havaintoa seutuliikenteestä:
Vekka 120/16K (Scania K94IB Lahti 520 Flyer)
Vekka 125/16 (Volvo B7R 8900)
 
Takaisin
Ylös