Kalustopoistot 2007

VT 290 näkyi tänään päivällä Metsälän maaliikennekeskuksen pihalla siirtokilvin. Taisi aloitella matkaa pois Suomesta.
 
P. Tyllilä Linja on lopettanut YTV-liikenteen ajamisen nivelbussillaan (vähän ennen WL 24:n poistumista, joten WL 24 jäi toistaiseksi viimeiseksi niveleksi HKL:n/YTV:n liikenteessä). Nyt P. Tyllilä Linjan kuljettaja ajaa nivelen entisen lähdön Veolian bussilla.
 
P. Tyllilä Linja on lopettanut YTV-liikenteen ajamisen nivelbussillaan (vähän ennen WL 24:n poistumista, joten WL 24 jäi toistaiseksi viimeiseksi niveleksi HKL:n/YTV:n liikenteessä). Nyt P. Tyllilä Linjan kuljettaja ajaa nivelen entisen lähdön Veolian bussilla.

Tyllilän Wiima (9) teki paluun tänä aamuna.
 
Veolian tanskandogit 510, 524 ja 548 ovat Tuupakan seisontarivissä. Buscomit on poistettu kaikista noista.
 
PL 851 on siirretty pois pääkaupunkiseudulta (Savonlinnaan). Buscom purettiin pois siitä 5.3.
 
Viimeksi muokattu:
HelB 704 - 706:n tultua liikenteeseen maakaasusäfflejen poistot jatkuvat, nyt on poistettu 211.
 
Entä ovatko Veolian laatikot 289-293 vielä ajossa vai onko jo siirretty muualle? 289 ainakin on nähty linjalla 633 ja eikös 293 ajele välillä linjalla 363.

Autot 289 ja 291 on Veolian keravan varikon vara-autoja
Auto 289


Auto 291
 
Viimeksi muokattu:
704-706:n tultua liikenteeseen poistot jatkuvat, nyt on poistettu 211.

Siis linja-auton käyttöikä on vain viisi vuotta? Tuttua kertakäyttökalustopolitiikkaa. [Ensimmäinen numerohan ilmaisee käyttöönottovuoden, jos Et tiedä]

Ai niin, bussiliikennehän ei kyllä pärjää missään olosuhteissa kestävän kehityksen ja tulevaisuuden kaupunkiliikennehaasteissa.

Raitiovaunut ja junat numeroidaan juoksevasti, alkaen numerosta yksi :)
 
Siis linja-auton käyttöikä on vain viisi vuotta? Tuttua kertakäyttökalustopolitiikkaa. [Ensimmäinen numerohan ilmaisee käyttöönottovuoden, jos Et tiedä]

Ai niin, bussiliikennehän ei kyllä pärjää missään olosuhteissa kestävän kehityksen ja tulevaisuuden kaupunkiliikennehaasteissa.

Raitiovaunut ja junat numeroidaan juoksevasti, alkaen numerosta yksi :)
Tuo on toki tuota surullisen kuuluisaa sarjaa 201-228 eli Volvo B10BLE-GNC/Säffle. Niiden hankintaa tehtäessä ja noiden varsin tyylikkäiden bussien tullessa ei varmaan voitu aavistaa, miten susia ne lopulta ovat. Ex-HKL-BL:n ja Helbin ylivoimaisesti lyhytikaisin bussisarja. Kyllähän siis nykyaikainen bussi ketää ihan normaalin käyttöiän (onko 16 vuotta keskimäärin?), mutta näille busseille se on aivan mahdottomuus. Nimimerkki kokemusta on niiden ohjastamisesta.
 
Ai niin, bussiliikennehän ei kyllä pärjää missään olosuhteissa kestävän kehityksen ja tulevaisuuden kaupunkiliikennehaasteissa.
En nyt ihan noinkaan yleistäisi. Tässä parjatut Volvot ovat kuitenkin maakaasukäyttöisiä ja erittäin pienipäästöisiä. Niiden euro 5 -korvaajat niin ikään ovat hyvin pienipäästöisiä. Helsingissä sähköinen paikallisliikenne saa energiansa kivihiilivoimalasta, joten esimerkiksi raitiovaunujen todelliset myrkkypäästöt lienevät matkustajaa kohden suuremmat kuin juuri tässä yhteydessä mainituissa linja-autoissa.
Sähköisen liikenteen vähäpäästöisyys on kiinni paljon siitä, miten sähkö tuotetaan. Toki koko elinkaaren useat eri tekijät tulee ottaa huomioon näissä kestävä kehitys -keskusteluissa. Kuten juuri kaluston käyttöikä. Viimeaikaisten uutisten mukaan uusimpien raitiovaunujen kestoikäkään ei taitaisi olla kovin hääviä luokkaa.
Raideliikenteestä kyllä saisi bussiliikennettä kestävämmän vaihtoehdon, myös päästöjen suhteen. Mutta esim. Helsingissä asian eteen pitäisi tehdä monta asiaa ensin.
 
Nyt HelBin Säffle 203 odottaa poistoa, Buscomit on jo riisuttu pois.
 
Takaisin
Ylös