• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kampin bussit poikkeusreiteillä 2.5. alkaen

Itse en edes muistanut että Kampin terminaalin läpi voidaan ajaa Lapinrinteeltä Etel.rautatiekadulle, tämä olisi varmasti ollut parempi ratkaisu heti poikkeusliikenteen alkaessa kaikille kolmelle Larun linjalle, Kaasukäyttöiset bussit ei tosiaankaan voi enää olla syynä terminaalin läpi ajamiseen kun niitä ei nobinalla enää yhtään kappaletta ole.
 
Eipä mennyt kauaa kun HSL päätti muuttaa linjan 21V poikkeusreittiä! 16.5 lähtien linja ajaa Lauttasaaresta tullessa Lapinrinnettä Kampin terminaaliin ja sieltä edelleen Etel.rautatiekadulle. Miksiköhän 65A ja 66A ei siirretty samalle reitille vaan ne jäävät takkuamaan Mechelinin ja Pohj.rautatiekadun ruuhkiin?

Tuo oli ihan alunperinkin suunnitelmissa ajattaa ne pari viikkoa myöhemmin Kampin terminaalin läpi. Eri juttu on se, että miksei sitä otettu heti käyttöön...

Vedämpä sanani takaisin. Luin s-posti viestin huolimattomasti. Eli siinä kerrottiin että useiden kuljettajien ja matkustajien valituksien vuoksi päätettiin siirtäää tuonne se. Luin aluksi että oli suunniteltu myöhemmin siirrettävän. Mutta, en siis tajua, miksei h65A ja 66A voisi myös ajaa tuolta. Pysäkkejä kyllä jäisi välistä silloin aika paljonki, mutta aikaa säästäisi jopa 15minuuttia.
 
miksei h65A ja 66A voisi myös ajaa tuolta. Pysäkkejä kyllä jäisi välistä silloin aika paljonki, mutta aikaa säästäisi jopa 15minuuttia.

Nykyiseen poikkeusreittiin verrattuna pysäkkejä ei jäisi pois kuin kaksi, UKK:lla ja Simonkadulla olevat pysäkit, niiltä kuitenkin pääsee Keskustaan päin myös linjoilla 3T ja 55, Metrokin on ihan vieressä joten ei tuosta mitään haittaa olisi. Tiedä sitten kuinka paljon 65/66:n matka hidastuisi sokoksen kohdalla Postikadulla? Tuohan on melkoinen tulppa ruuhka-aikaan mutta tuskin olisi yhtä paha hidaste kuin nykyinen Mechelinin-Pohj.rautatiekadun reitti.
 
65A/66A:ta ei myöskään voida ajaa sen takia kampin terminaalin lävitse, sillä näille ei saataisi järjestettyä pysäkkiä järkevästi sinne. 21V:hen nousee todella harvoin ketään kyytiin kampista postitalolle päin, kun taas 65A/66A:lla kamppi on molempiin suuntiin suuri "solmu"pysäkki jossa nousee ja jää suuria määriä ihmisiä. Kampin terminaalin jättölaituria kun ei voida käyttää normaali pysäkkinä suurehkon bussiliikenteen vuoksi..

21V:n ajoaikoihin kuitenkin hyvä ja nopeuttava vaikutus, ja myöskin nyt saadaan taas se Kampin pysäkki käyttöön, kun 21V yleensä myös tyhjenee Kampin pysäkille :cool:

Yksi ratkaisu ruuhkien välttämiseksi 65A/66A linjoilla voisi olla seuraavanlainen. 65X ajaa Lauttasaari-Kampin terminaali reitillä. 65B ajaa Oulunkylä-Kampintori reitillä ja 66B L-Pakila-Kampintori reitillä seuraavasti ..Simonkatu-UKK-katu-Fredrikinkatu-P.Rautatienkatu-Runeberginkatu-Malminrinne-UKK-katu... Ja voisivat olla vielä niin että 65B ajaa näin päin. ja 66B ajaa ..UKK-katu-Malminrinne-Runeberginkatu-E.Rautatienkatu-Fredrikinkatu-UKK-katu... autojonojen välttämiseksi. Ja päätepysäkit Runeberginkadulle metroaseman eteen.. Ja UKK-kadun pysäkit voisi väliaikaisesti siirtää Fredrikinkadulle?? myös linjoilla 55/A?

04N, 100-140N voinevat pysyä nykyisellä poikkeusreitillä, sillä yöllä harvemmin ruuhkat on haittana..
 
Viimeksi muokattu:
Itse en edes muistanut että Kampin terminaalin läpi voidaan ajaa Lapinrinteeltä Etel.rautatiekadulle, tämä olisi varmasti ollut parempi ratkaisu heti poikkeusliikenteen alkaessa kaikille kolmelle Larun linjalle, Kaasukäyttöiset bussit ei tosiaankaan voi enää olla syynä terminaalin läpi ajamiseen kun niitä ei nobinalla enää yhtään kappaletta ole.
Syynä lienee se, ettei 65A/66A voi mennä Kampin terminaalin kautta Urho Kekkosen- ja Simonkadun reitille. Kampin terminaalia voi myöskin käyttää vain jättöpysäkkinä (Lapinrinteen päässä terminaalissa), ellei varata uutta laituria linjoille.
 
Syynä lienee se, ettei 65A/66A voi mennä Kampin terminaalin kautta Urho Kekkosen- ja Simonkadun reitille. Kampin terminaalia voi myöskin käyttää vain jättöpysäkkinä (Lapinrinteen päässä terminaalissa), ellei varata uutta laituria linjoille.

Miksei muuten muka voisi? Ymmärtääkseni Espoon terminaalista tuo 21V:n uusi poikkeusreitti tulee ulos kaukoliikenteenterminaalin luonta suoraan Eteläisen rautatiekadun risteykseen? Siitä tekisi poikkeussäännön että saisi jatkaa vähän matkaa eteenpäin ja kääntyä vasemmalle Pohjoiselle rautatiekadulle. Siitä jatkaa vähän eteenpäin Fredrikinkadulle ja siitä vasemmalle Kamppiin, siitä on vielä juuri ainoastaan linja-autoille ja takseille sallittu kääntyminen. Eli ei jäisi edes Kampin pysäkkiä pois ja voitaisiin ruuhkat kiertää.
 
Eli Kamppi on kelvoton jopa poikkeusratkaisuna. Josta päästään päättelyketjussa eteenpäin eli miksei Kampin kallista tunnelia edes yritetty suunnitella nopeuttamaan ruuhkasta eniten kärsiviä keskustan lävitse meneviä linjoja pysyvällä ratkaisulla? Läpiajettavia laitureita ei olisi tarvittu kuin yksi.
 
Miksei muuten muka voisi? Ymmärtääkseni Espoon terminaalista tuo 21V:n uusi poikkeusreitti tulee ulos kaukoliikenteenterminaalin luonta suoraan Eteläisen rautatiekadun risteykseen? Siitä tekisi poikkeussäännön että saisi jatkaa vähän matkaa eteenpäin ja kääntyä vasemmalle Pohjoiselle rautatiekadulle. Siitä jatkaa vähän eteenpäin Fredrikinkadulle ja siitä vasemmalle Kamppiin, siitä on vielä juuri ainoastaan linja-autoille ja takseille sallittu kääntyminen. Eli ei jäisi edes Kampin pysäkkiä pois ja voitaisiin ruuhkat kiertää.
Niin, se tulee ulos Eteläiselle Rautatiekadulle, joka on juuri se minne emme 65A/66A:ta halua, risteysten ruuhkaisuuden vuoksi. Miksi ensin terminaaliin, sitten pohjoiseen Eteläiselle Rautatiekadulle ja sitten taas etelään UKk:lle? Eipä paljoa auttaisi. Paras ratkaisu olisi edelleenkin mielestäni bussi Larusta Kampin terminaaliin, ratikka siitä ihan bussien reittiä Käpylään ja loppumatka sitten heiluribussilinjalla tms. Loppujen lopuksi harvalle tulisi kahta vaihtoa - Kampin läpi on varsinkin nyt turha ajaa busseja.

21V:llä tilanne on eri, sillä koillinen uloskäynti on juuri Postitalon vieressä, Luonnontieteellisellä museolla. 65A/66A:lle se ei olisi kovinkaan suora linjaus. Viime vuonna tilanne 65A/66A:n kanssa hoidettiin hyvin, kun ajettiin erikseen Kamppi-Lauttasaari-linjaa.
 
Niin, se tulee ulos Eteläiselle Rautatiekadulle, joka on juuri se minne emme 65A/66A:ta halua, risteysten ruuhkaisuuden vuoksi. Miksi ensin terminaaliin, sitten pohjoiseen Eteläiselle Rautatiekadulle ja sitten taas etelään UKk:lle? Eipä paljoa auttaisi.

Oletko mennyt nykyistä reittiä poikkeusreittiä h65A/h66A:lla? Tänää meni 15minuuttia jonossa... Mitä taas jäin seurailemaan vähäksi aikaa niin kyllä tuo toinen reitti on silti nopeampi, ei ollut läheskää yhtä kovaa ruuhkaa ja valot oli pitemmät.
 
Oletko mennyt nykyistä reittiä poikkeusreittiä h65A/h66A:lla? Tänää meni 15minuuttia jonossa... Mitä taas jäin seurailemaan vähäksi aikaa niin kyllä tuo toinen reitti on silti nopeampi, ei ollut läheskää yhtä kovaa ruuhkaa ja valot oli pitemmät.
En edelleenkään väittänyt sen olevan hyvä, viime vuoden systeemillä pitäisi mennä, tai sitten Lönnrotinkatua - Simonkadulta vain 300m päässä, samalla tasolla. Miksei näin muuten tehty? Onko 300 m kävelyttömyys sen vartin veroista? Eikö jakseta pystyttää uusia väliaikaisia pysäkkejä? Noin pitkä aika eikä ole kunnollista väliaikaisreittiä yksillä Helsingin suurimmista bussilinjoista.
 
Takaisin
Ylös