Mitä olen foorumilta lukenut, heilurilottoa suurempi säätö onkin kuljettajien sosiaaliajan keskittäminen nimenomaan Helsinkiin.
Ensi töikseni siis muuttaisin olemassaolevia linjoja niin, etteivät päätepysäkit ole ripoteltuna ties mihin vaan kasautuvat: sosiaalitiloja on näin käytännöllistä järjestää. Linjoja siis järjestään pidennettäisiin, jotta päädyt yhdistyisivät samoihin paikkoihin. Samalla lähiseudun muita linjoja voi olla perusteltua poikkeuttaa näiden terminaalien lähistölle reittivaihtoehtoja luomaan. Tässä kohtaa bussien määränpäät muuttuvat ainakin kaksiosaisiksi: palveltava alue säilyy kylteissä vaikka pääteasemat yhtenäistyvät. Tämä on viimeistään tarpeen heilureita asennettaessa: Helsinki-kylttien lisäksi myös toinen pääteasema.
Kun näitä järjestelyjä on hoidettu riittävästi, aikaa tasataan maaseudun keskuksissa, puolestaan Eliel ja Rautatientori ovat nyt nopeita ohituksia. Nyt on ajankohtaista rakentaa Kaisaniemenkatu-Mannerheimintie-bussikaistat, jotka jo yllä kuvasin.
Senhetkisiä tilastoja tutkimalla arvaillaan mahdollisimman hyvin mitkä linjat olisivat tasaisesti kuormittuvia. Yli jäävät linjat viedään Kamppiin. Tarkempaa tilastotietoa ollaan voitu kerätä projektin aikaisemmissa vaiheissa, jottei tarvitsisi pelkästään nimettömien massojen liikkeitä arvailla. Nyt on kuitenkin keskustan bussiterminaaleista kaksi lakkautettu, ja vaihdotta pääsee pidemmälle: Hakaniemestä Haagaan ja edelleen Länsi-Vantaalle; Töölöstä puolestaan Viikkiin ja edelleen itäiselle pääkaupunkiseudulle. Loppu on hienosäätöä, markkinointia ja odottamista.