Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Jos nuo Elieliltä nykyisin lähtevät seutubussit sekä Kamppiin saapuvat sisäiset linjat halutaan siirtää lähiliikenneterminaaliin sen vapauduttua länsiväylän busseista, niin ihmettelen miten bussit saadaan järkevästi ohjattua Manskulle kun nykyään ainoa sisään -ja ulosajo on Lapinrinteelle? Lapinlahdenkadun asukkaat tuskin haluavat bussirallia kadulleen! Kirkkonummen bussien siirtäminen sinne on ainakin järkevää ja tietenkin olisi hyvä saada sinne myös linjat 39,41,45,47,70T ja 205 jolloin ne eivät olisi vaikeuttamassa kolmosten liikkumista Fredalla, mutta, miten tuo käytännössä onnistuisi?
 
ihmettelen miten bussit saadaan järkevästi ohjattua Manskulle kun nykyään ainoa sisään -ja ulosajo on Lapinrinteelle?

Espoon terminaalista on kyllä ainakin ajoväylä kaukoliikenteen terminaaliin, joten ainakin on periaatteessa mahdollista ajaa sitä kautta Manskulle. Kaukoliikenteen terminaalin suu vain taitaa nykyäänkin olla aika tukkoinen, eli sille pitäisi ainakin asentaa selvästi vahvemmat valoetuudet tuossa kuviossa. Eikä kaukoliikenteen terminaali itsekään välttämättä sovellu sille lisäliikenteen määrälle.
 
Kampin Espoon terminaaliin on, oma erillinen, toinen ajoyhteys myös Jaakonkadulta, jota tällä hetkelläkin käytettään varayhteytenä. Tämä toimisi luonnollisesti varsinaisena ajoväylänä ko. terminaaliin, jos linjat 39, 41, 45, 47, 70T ja 205 tai joitain Elielinaukion linjoja päätettäisiin siirtää sinne länsimetron valmistuttua. Yksi asia siinä kuitenkin on: matkustajien purku pitäisi tapahtua muualla kuin nykyisissä purkulaitureissa, sillä siltä suunnalta ei pääse niihin. Mutta ko. asia voidaan toki hoitaa nykyisissä lähtölaitureissakin, joten ei ongelmaa.

http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/kartat/terminaalit_ja_laiturialueet/helsinki/kamppi.htm

Google-karttapiirros, johon piirsin bussilinjojen ajoyhteydet eri suunnista

Toivottavasti selvensi asiaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kampin terminaali 2014

Kun länsimetro valmistuu niin Kampin terminaalissa vapautuu laitureita. Mitkä bussit sirtyvät sinne sitten vuonna 2014?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin terminaali 2014

Kun länsimetro valmistuu niin Kampin terminaalissa vapautuu laitureita. Mitkä bussit sirtyvät sinne sitten vuonna 2014?

2016 taitaa olla lähempänä totuutta. Päätöksiä ei ole. Mä toivoisin, että tuossa vaiheessa Topeliusta nyt kulkevat bussit ajaisivat Manskua Elielille ja 200-, 300- ja 400-sarjan seutulinjoja ajettaisiin Kamppiin. Vaihtoehtoja on lukuisia, esim 200 Mechelininkatua ja 400 Manskua ja P Rautatiekatua.
 
Kunhan se metro ensin joskus valmistuu, niin sitten näkee minkä verran vuoroja vähennetään. Voi olla ettei kirkkonummen suunnasta vähennetä yhtään vuoroja ja sitten ne voisivat lähteä espoon terminaalista. Kuka menee jatkuvasti pysähtelevään metroon kun parhaimmillaan kirkkonummelta lähdön jälkeen ei ole kovin montaa pysähdystä.
 
Kuka menee jatkuvasti pysähtelevään metroon kun parhaimmillaan kirkkonummelta lähdön jälkeen ei ole kovin montaa pysähdystä.

Ne, joiden on pakko.

Käsittääkseni Kirkkonummen linjoista ei ole tarkoitus tehdä ainakaan kokonaan liityntälinjoja, mutta aika näyttää. HSL:hän sen määrää, Kirkkonummen kunta lausuu (ja maksaa) ja asukkaat menee sitten sillä, mitä tarjotaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miksi Kirkkonummelaisia ei ohjata liityntälinjoina rautatieasemalle ja metroasemalle? Rautatieasemaltaan he pääsisivät 31-43 minuutissa Keskusrautatieasemalle (tai tulevaisuudessa Kamppiin minne busseillakin olisivat päässeet)?
Jos junia kulkee tarpeeksi tiuhaan niin 40 minuutin bussimatkan voi vaihtaa liityntämatkaan junan kera jopa ilman lisämatka-aikaa. Matinkylään päättyvillä vuoroilla taasen voisivat matkustaa vaihdotta Isoon omenaan matkustajat ja siitä eteenpäin muutamassa minuutissa muille Espoon metroasemille matkaavat. Ruoholahteen tai Kamppiin ilman Pisaraa matkaava voi kävelyn sijaan mennä loppumatkan myös Ysillä; mutta taasen Kamppia idemmäs matkaavien matka-aika lyhenee.

Toki nytkin voi junan valita mutta tarvitaanko kahta rinnakkaista järjestelmää Helsinki-Kirkkonummi-välille? Eiköhän säästyvillä rahoilla saada muutama lisäjunayksikkö palvelemaan Kirkkonummen ja Helsingin väliä, pysähtyen samoilla asemilla kuin Y-junat mutta jatkamatta Kirkkonummea lännemmäs.
 
Yleensä en bussiliikennettä puolusta, mutta tässä teen poikkeuksen. Länsimetro edes Kivenlahteen ulottuvana ei korvaa bussiliikenteen tarvetta Kirkkonummelle. Alue on laaja ja hajanainen, vielä vaaraton, mutta jatkuvasti kasvava amerikkalaisittain suunniteltu autoalue, vähän kuin Nurmijärvikin. Bussilinjat palvelevat monine eri [epäselvine] kirjainvariaatioineen syrjäisiäkin alueita. Bussilinjojen ohjaaminen Kirkkonummen keskustaan ei ole järkevää, vaan parasta olisi siirtymäkauden loputtua muuttaa linjat tavallisiksi kaupunkilinjoiksi "170-sarja", joita liikennöitäisiin Länkkäriä pitkin Helsinkiin, osaa Larunkin kautta ainakin illemmalla. Ne tukisivat metroa ja samalla Helsingin sekä Espoon hiljaisen ajan verkkoa ja toisivat kivan bonuksen oikein suunniteltuina.

En siis kannata moista ratkaisua. Eniten olen huolestunut Lehtisaaren yhteyksistä, joita kurjistetaan metron takia. 194 ja 195 olisi tullut jättää ennalleen, koska Lehtisaaresta on todella heikosti yhteyksiä keskustaan. Vaihdot nilkuttavaan ratikkaan eivät ole käypiä ratkaisuja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En siis kannata moista ratkaisua. Eniten olen huolestunut Lehtisaaren yhteyksistä, joita kurjistetaan metron takia. 194 ja 195 olisi tullut jättää ennalleen, koska Lehtisaaresta on todella heikosti yhteyksiä keskustaan. Vaihdot nilkuttavaan ratikkaan eivät ole käypiä ratkaisuja.
Ehkä aika kultaa muistot, mutta joskus 80-luvulla kuljettiin Lehtisaaresta yhdistelmällä bussi (oliko se 34, vai mikä se bussi nyt oli?) ja nelonen ihan mukavasti. Keilaniemeen on muuten ihan sama matka kuin Munkkiniemeen Lehtisaaresta jos metrosta tykkää.
 
Ne, joiden on pakko.

Käsittääkseni Kirkkonummen linjoista ei ole tarkoitus tehdä ainakaan kokonaan liityntälinjoja, mutta aika näyttää. HSL:hän sen määrää, Kirkkonummen kunta lausuu (ja maksaa) ja asukkaat menee sitten sillä, mitä tarjotaan.

Kyllähän joku viisas jo länsiväylässä väläytti että kirkkonummelta vain matinkylään menisi bussit. Sitten pitäisi toivoa että metro kulkisi melko jatkuvasti helsinkiin ja olisi oikeasti toimintavarma.

---------- Viesti lisätty kello 21:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:29 ----------

Toki nytkin voi junan valita mutta tarvitaanko kahta rinnakkaista järjestelmää Helsinki-Kirkkonummi-välille? Eiköhän säästyvillä rahoilla saada muutama lisäjunayksikkö palvelemaan Kirkkonummen ja Helsingin väliä, pysähtyen samoilla asemilla kuin Y-junat mutta jatkamatta Kirkkonummea lännemmäs.

Niin, junallakin pääsee, mutta aika paljon kulkee ihmisiä muualle kuin rautatien varteen. Sehän se ongelma nyttenkin on. Mikäli vuoroja vähennettäisiin sitten jos jossakin raossa haluaisi kirkkonummelle niin ensin metrolla rautatieasemalle, sieltä sitten junalla ja sitten ehkä bussilla.
 
Niin, junallakin pääsee, mutta aika paljon kulkee ihmisiä muualle kuin rautatien varteen. Sehän se ongelma nyttenkin on. Mikäli vuoroja vähennettäisiin sitten jos jossakin raossa haluaisi kirkkonummelle niin ensin metrolla rautatieasemalle, sieltä sitten junalla ja sitten ehkä bussilla.
Matinkylään kulkeva bussi+vaihto metroon olisi tarpeeksi hyvä yhteys Kirkkonummelle. Ja jos haluaa bussilla Kirkkonummelle, joutuuhan silloinkin menemään metrolla Kamppiin ja siitä bussilla ja sitten ehkä vielä bussilla. Kampista Rautatieasemalle on kävelymatka ja Ruoholahdesta tai Lauttasaaresta matkaava meisi toki metro+bussi-yhdistelmällä. Ei vain ole järkeä ajaa Kampin ja Matinkylän väliä busseilla ja metroilla, vaikka itse bussin valitsisinkin.

Miksi yleensäkin metro tehdään sinne missä bussilla pääsee nopeammin? Kuten Itäväylälle ja Länsiväylälle. Metro olisi pitänyt rakentaa mieluummin Laajasalo-Kamppi-Munkkivuori-Leppävaara ja Lentoasema-Malmi-Itäkeskus-Laajasalo-Hakaniemi-Pasila-väleille, joita on hitaampi matkustaa bussilla:
Lentoasema-Malmi-Itäkeskus: Bussi 35-55 min; Metro 20-25 min
Itäkeskus-Laajasalo: Bussi 20-30 min; Metro 6-8 min
Laajasalo-Kamppi: Bussi 35-45 min; Metro 10 min
Kamppi-Munkkivuori: Bussi 17-26 min; Metro 8 min
Kamppi-Leppävaara: Bussi 27-36 min; Metro 15 min
Munkkivuori-Leppävaara: Bussi 25-30 min; Metro 7 min
Hakaniemi-Pasila: Bussi 13-17 min; Metro 3 min
 
Mitä jos ne Kirkkonummen bussit ajaisivat Otaniemen kautta Pasilaan ja sieltä edelleen vaikka Lentokentälle?
 
Miksi yleensäkin metro tehdään sinne missä bussilla pääsee nopeammin?

Järjellähän ei ole mitään tekemistä metron kanssa, vaan poliittisella halulla saada se metro espooseen.

Vielä tuskin kukaan tietää mikä on oikea päivämäärä kun metro kulkee, koskaan ei louhintatöissä tiedä minkälaiseen kiveen törmää, kairaukset kertoo sen mitä on siinä kohdassa vain.

---------- Viesti lisätty kello 16:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:08 ----------

Mitä jos ne Kirkkonummen bussit ajaisivat Otaniemen kautta Pasilaan ja sieltä edelleen vaikka Lentokentälle?

Niin tai kivenlahti-otaniemi-lentokenttä ja vois vähentää espoon nelosen vuoroja. Mikäli hsl suunnittelee mitään järkevää niin saas nähä mitä keksivät.
 
Miksi yleensäkin metro tehdään sinne missä bussilla pääsee nopeammin? Kuten Itäväylälle ja Länsiväylälle.

No huh huh. Juuri metron ansiotahan on, että Itäväylällä edes jotenkuten liikenne toimii. Oletko ollut näkemässä itä-Helsingin tilannetta ennen metroa? Vaikka asukasmäärät on vaihdelleet molempiin suuntiin, oli bussien massaliikenne keskustan ja idän välillä loppuvaiheessa paikoin todella ruuhkaista. Totta kai siellä nyt kulkee bussi siedettävästi, koska raideliikenteen käyttöaste on korkea.

Länsimetron jälkeen ei ole yhtään säteittäistä suuntaa pk-seudulla jäljellä, johon pelkästään olemassaolevan asukasmäärän tai työpaikkojen takia kannattaisi rakentaa raskas raideliikenne. Se on vain lisäarvo, jos matka hiukan nopeutuu. Sen sijaan poikittaisilla yhteyksillä edellytyksiä olisi. Länsimetrosta puhuttaessa aivan liian usein unohdetaan se, että aika harva jää varmaan Espoon suunnan busseista Kampin keskukseen. Bussin nopea matka-aika on Kampin keskukseen, josta joutuu nyt vaihtamaan huomattavan hitaisiin kulkuneuvoihin maan päällä, aina kun määränpää on muualla kuin Kampissa tai nykymetron varrella. Nyt Länsi-itä-akselin vaihto poistuu, ja matkat itäiseen kantakaupunkiin nopeutuvat huomattavasti. Luode-pohjoinen-koillinen -sektorinkin saavutettavuus paranee, mutta vaihto päärautatieasemalle on kyllä nykyään todella kehno. Rautatientorin alatasanteelta voi ruuhkassa mennä lähes vartti kauimmaisille junaraiteille, jos on vähänkin kantamuksia, lastenrattaat tms. Tässä asiassa odottelenkin tärkeimpänä uutena hankkeena pisara-rataa, jolloin saadaan todellinen integroitu yhdistelmäraideliikenne, jonka sisällä voi toki olla erilaisia sähkönsyöttöjärjestelmiä ja muita järjestelmäeroja. Tärkeintä olisi brändätä systeemi yhdeksi kokonaisuudeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös