Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Re: Tappiolliset ja voitolliset rataosuudet
YTV ostaa kaiken YTV-alueen liikenteen ja maksaa siitä 45 M€, kun se voisi itse ajaa liikenteen noin 30 miljoonalla eurolla. Tämä arvio perustuu YTV:n suurimman kaupungin omaan sähköpaikallisjunaan.
Toisaalta liikenne on käytännössä itsekannattavaa YTV:lle, jonka lipputulot ovat noin 95,7 M€ (2005) ja nousuista 46,9% tehtiin juniin, jolloin junien lipputulot olivat noin 44,2 M€.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että YTV säästäisi vuosittain noin 15 miljoonaa euroa, jos paikallisjunaliikenne kilpailutettaisiin. 15 M€ vastaa 5% korkoa 300 miljoonan euron ratainvestoinnista - eli kilpailutuksen jälkeen YTV voisi nykyisellä rahoituksellaan esimerkiksi itse rahoittaa lisää itsekannattavia raidelinjoja (esim: Jokeri tai Jokeri II)
Pääkaupunkiseudun muuhun kuin YTV-liikenteeseen (Korso-Riihimäki, Kirkkonummen ja Karjaan liikenne) VR Oy sai suoraa tukea 8,9 miljoonaa euroa vuonna 2003. Liikenne ei siis todellakaan ole nykyisin itsekannattavaa. Se toki varmasti saataisiin itsekannattavaksi, jos liikennettä kehitettäisiin ja liikenteen talous erotettaisiin VR Oy:n taloudesta.
Referoimassasi listassa oli se virhe, että ainoastaan Seinäjoki - Tampere,
Karjaa - Turku, Laurila - Kolari ja Rovaniemi - Kemijärvi - osuuksilla ei ole tuettuja junia.
Karttan ei ole merkitty Karjaa - Helsinki tuettuja junia.
Tarkastelusi on teoreettinen. VR Oy:n ilmoittamalla kannattavuudella ei lisäksi ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko matkustajia jollakin linjalla on.kemkim sanoi:YTV-alueella liikenne on itsekannattavaa, sen näkee matkustajamääristäkin. YTV-alueen ulkopuolella matkustajamäärät vähenevät aika paljon. Uskaltaisin veikata, että lähiliikenne pääradalla on itsekannattavaa ainakin Keravalle ja ehkä Järvenpäähänkin saakka, mutta Järvenpään jälkeen R- ja H-junissa tulee aika väljää. Rantaradalla liikenne voi olla kannattavaa Kirkkonummelle, ei välttämättä, mutta Kirkkonummen jälkeen se on melko varmasti tappiollista.
YTV ostaa kaiken YTV-alueen liikenteen ja maksaa siitä 45 M€, kun se voisi itse ajaa liikenteen noin 30 miljoonalla eurolla. Tämä arvio perustuu YTV:n suurimman kaupungin omaan sähköpaikallisjunaan.
Toisaalta liikenne on käytännössä itsekannattavaa YTV:lle, jonka lipputulot ovat noin 95,7 M€ (2005) ja nousuista 46,9% tehtiin juniin, jolloin junien lipputulot olivat noin 44,2 M€.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että YTV säästäisi vuosittain noin 15 miljoonaa euroa, jos paikallisjunaliikenne kilpailutettaisiin. 15 M€ vastaa 5% korkoa 300 miljoonan euron ratainvestoinnista - eli kilpailutuksen jälkeen YTV voisi nykyisellä rahoituksellaan esimerkiksi itse rahoittaa lisää itsekannattavia raidelinjoja (esim: Jokeri tai Jokeri II)
Pääkaupunkiseudun muuhun kuin YTV-liikenteeseen (Korso-Riihimäki, Kirkkonummen ja Karjaan liikenne) VR Oy sai suoraa tukea 8,9 miljoonaa euroa vuonna 2003. Liikenne ei siis todellakaan ole nykyisin itsekannattavaa. Se toki varmasti saataisiin itsekannattavaksi, jos liikennettä kehitettäisiin ja liikenteen talous erotettaisiin VR Oy:n taloudesta.
Kartassa on kuvattu VR Oy:n tukea saavat linjat v. 2002 jotka ovat jokseenkin samat kuin nykyisin. Kartan perusteella ei voi sanoa mitään reittien todellisesta kannattavuudesta, koska siitä ei ole tietoja.kemkim sanoi:Kaukoliikenteessä minulla on käytettävissäni Pro Rautatien tiedote, jossa on tietoja vuodelta 2002.
Referoimassasi listassa oli se virhe, että ainoastaan Seinäjoki - Tampere,
Karjaa - Turku, Laurila - Kolari ja Rovaniemi - Kemijärvi - osuuksilla ei ole tuettuja junia.
Karttan ei ole merkitty Karjaa - Helsinki tuettuja junia.