Katajanokan terminaalin yhteydet

Eivätkös autot linjalle 13 kuitenkin käytännössä tulleet usein muualta kuin varikolta? Esimerkiksi aamun lähdöille klo 10 hujakoilla saatiin kalusto kätevästi, siten, että muutaman keskustaan lopettaneen ruuhkavuoron kuljettajat ajoivat esimerkiksi Rautatientorilta Katajanokalle ja ajoivat sieltä yhden sivun linjaa 13 takaisin keskustaan, josta sitten kenties Ruhaan päivätauolle (jonne auto olisi joka tapauksessa ajettu keskustasta).

Iltapäivisin satamaan on menoliikennettä juuri pahimpaan ruuhka-aikaan klo 16 korvilla, mutta bussiliikenteessä autoja on enemmän liikenteessä aamuruuhkassa, joten kalustoa olisi kyllä vapaana.
 
Eivätkös autot linjalle 13 kuitenkin käytännössä tulleet usein muualta kuin varikolta? Esimerkiksi aamun lähdöille klo 10 hujakoilla saatiin kalusto kätevästi, siten, että muutaman keskustaan lopettaneen ruuhkavuoron kuljettajat ajoivat esimerkiksi Rautatientorilta Katajanokalle ja ajoivat sieltä yhden sivun linjaa 13 takaisin keskustaan...

Arvasin, että joku tuo tämän esille. Tottahan se on. Sama homma toimii tietty myös rv-liikenteessä; jotkut vuorot olisi voinut ajaa esim. Kirurgilta tai Hietalahdesta suoraan Skattalle.

Jos nyt leikitellään sellaisella ajatuksella, että lautta-aikataulut olisivat vielä sellaiset, ettei vuoroja tarvita juuri ruuhka-aikaan ja edelleen oletetaan, että meillä olisi linja 13 kuten se loppuaikoinaan oli, ja ratikkayksikkö haluaisi vaikka ihan piruuttaan ottaa osaa bussiliikenteen tarjouskilpailuun (leikitään että sellainenkin olisi mahdollista), niin tokihan siinä tilanteessa katsottaisiin ihan vuoro vuorolta, että mistä sen ratikan voisi halvimmin ajattaa Katajanokalle ja sieltä sitten Lasipalatsille ja edelleen halliin. ;)
 
Arvasin, että joku tuo tämän esille. Tottahan se on. Sama homma toimii tietty myös rv-liikenteessä; jotkut vuorot olisi voinut ajaa esim. Kirurgilta tai Hietalahdesta suoraan Skattalle.

Näin toimittiin vielä 70-luvulla. Ruuhka-aikaan oli joitakin vuoroja, jotka ajoivat jonkin palan jollakin linjalla ja siirtyivät sitten sujuvasti toiselle, jolla tarvittiin lisäkapasiteettia hieman eri aikaan.
 
Arvasin, että joku tuo tämän esille. Tottahan se on. Sama homma toimii tietty myös rv-liikenteessä; jotkut vuorot olisi voinut ajaa esim. Kirurgilta tai Hietalahdesta suoraan Skattalle.
Näinhän sen pitäisi toimiakin ja linjatunnus voisi olla terminaalista lähdettäessä esim 5. Reittinä: Rautatieasema-Kamppi-Töölön Halli.
Pari vaunuakin riittäisi 4T väleihin.
No joku sanoo nyt, että pitää olla ohitusraide.
 
Takaisin
Ylös