- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
... pienehköissä kaupungeissa. Minusta tällaisia hankkeita on toteutettu. Jokunen vuosi sitten Porvoon Liikenne jatkoi osan moottoritievuorojaan Porvoon linja-autoasemaa kauemmaksi lähiöihin. Nyt linjoilla 812 Helsinki-Porvoo-Haikkoo ja 813 Helsinki-Porvoo-Kevätkumpu ajetaan M-P noin kerran tunnissa (yhteensä 49 vuoroa/päivä).
Porvoossa jäi jäljelle suurin osa paikallisliikenteestä, mutta viime elokuussa Savonlinjan tytäryhtiö yhdisti melkein koko Heinolan paikallisliikenteen Lahti-Heinola-kaukovuoroihin. Jo aiemminkin linjan 3 vuorot ovat olleet samalla Lahti-Heinola-vuoroja. Nyt Lahti - Heinola - Kirkonkylä vanha tie - Valkjärventie/Pirttiniemi -linjalla ajetaan M-P kouluvuoden aikana 11 menoa ja 9 paluuta. Lisäksi osuudella Heinolasta Kirkonkylän suuntaan on aamulla 1 aloittava vuoro ja paluusuuntaan on 3 vuoroa sekä koulupäivinä vielä 1 edestakainen vuoro. Savonlinjalla on myös uudelleenjärjesteltyä paikallisluonteista liikennettä linjalla (Vierumäki -) Myllyoja - Jyränkö - Keskusta - Rajakatu (- Kirkonkylä - Paaso/ Koskenmylly/ Pertunmaa), jolla on koulupäivinä 5 menoa ja 7 paluuta. Nämä ajetaan ainakin osuudella Keskusta - Myllyoja linjanumerolla 3. Muuten Heinolassa Pohjan Matkat ajaa, luultavimmin pienkalustolla, hiljaisen ajan liikennettä yhdellä autolla sekä linjalla 4 työpaikkaliikennettä 2 vuoroparia M-P.
Heinolan paikallisliikenteen aikataulu sekä Heinola - Lahti -vakiot
Muualla tällaista samalla kertaa sekä kauko- että paikallisliikennettä on linja Helsinki - Lohja - Virkkala, joka on Lohjalla oleellinen osa paikalliskyydin tarjontaa.
Onko tällaista muualla? Sopisiko tämä toimintakonsepti yleisemminkin pienehköihin kaupunkeihin, joiden lähellä on selvästi isompi kaupunki? Pelastamaan kituvaa paikallisliikennettä? Vaikkapa näin:
Lappeenranta - Imatrankoski - Vuoksenniska - linjan 1 päätepysäkki
Kotka - Hamina - Salmenkylä tms.
Tampere - Valkeakoski - Sointula/Sassi
Turku - Salo - lähiöt tai entiset ympäristökunnat
Pori - Rauma - lähiöt
Jyväskylä - Suolahti - Äänekoski - Jyväskylä
Oulu - Raahe - linja 10
Kauko- ja paikallisliikenteen osittainenkin yhdistäminen lisää vaihdottomia yhteyksiä, mikä lisää matkustamääriä tai ainakin hidastaa niiden vähenemistä. Ehkä kaluston käyttökin tehostuu.
Porvoossa jäi jäljelle suurin osa paikallisliikenteestä, mutta viime elokuussa Savonlinjan tytäryhtiö yhdisti melkein koko Heinolan paikallisliikenteen Lahti-Heinola-kaukovuoroihin. Jo aiemminkin linjan 3 vuorot ovat olleet samalla Lahti-Heinola-vuoroja. Nyt Lahti - Heinola - Kirkonkylä vanha tie - Valkjärventie/Pirttiniemi -linjalla ajetaan M-P kouluvuoden aikana 11 menoa ja 9 paluuta. Lisäksi osuudella Heinolasta Kirkonkylän suuntaan on aamulla 1 aloittava vuoro ja paluusuuntaan on 3 vuoroa sekä koulupäivinä vielä 1 edestakainen vuoro. Savonlinjalla on myös uudelleenjärjesteltyä paikallisluonteista liikennettä linjalla (Vierumäki -) Myllyoja - Jyränkö - Keskusta - Rajakatu (- Kirkonkylä - Paaso/ Koskenmylly/ Pertunmaa), jolla on koulupäivinä 5 menoa ja 7 paluuta. Nämä ajetaan ainakin osuudella Keskusta - Myllyoja linjanumerolla 3. Muuten Heinolassa Pohjan Matkat ajaa, luultavimmin pienkalustolla, hiljaisen ajan liikennettä yhdellä autolla sekä linjalla 4 työpaikkaliikennettä 2 vuoroparia M-P.
Heinolan paikallisliikenteen aikataulu sekä Heinola - Lahti -vakiot
Muualla tällaista samalla kertaa sekä kauko- että paikallisliikennettä on linja Helsinki - Lohja - Virkkala, joka on Lohjalla oleellinen osa paikalliskyydin tarjontaa.
Onko tällaista muualla? Sopisiko tämä toimintakonsepti yleisemminkin pienehköihin kaupunkeihin, joiden lähellä on selvästi isompi kaupunki? Pelastamaan kituvaa paikallisliikennettä? Vaikkapa näin:
Lappeenranta - Imatrankoski - Vuoksenniska - linjan 1 päätepysäkki
Kotka - Hamina - Salmenkylä tms.
Tampere - Valkeakoski - Sointula/Sassi
Turku - Salo - lähiöt tai entiset ympäristökunnat
Pori - Rauma - lähiöt
Jyväskylä - Suolahti - Äänekoski - Jyväskylä
Oulu - Raahe - linja 10
Kauko- ja paikallisliikenteen osittainenkin yhdistäminen lisää vaihdottomia yhteyksiä, mikä lisää matkustamääriä tai ainakin hidastaa niiden vähenemistä. Ehkä kaluston käyttökin tehostuu.
Viimeksi muokattu: