- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Tällöin Leppävaaran pysähdys hankaloittaisi matkustajia, koska Espoon ja Leppävaaran välisiltä asemilta tulisi joko kulkea takaisin päin tai vaihtaa Espoon keskuksessa Kirkkonummen junaan päästäkseen Turun kaukojunaan.
Niin, Espoon ja Leppävaaran välissä on pieniä seisakkeita, joista matkustajiakin tulee yleensä vähän, ja vielä vähemmän heistä haluaa mennä Turun junaan. Näiltä väliasemilta ihmiset menevät pääsääntöisesti Helsinkiin, Leppävaaraan tai Espooseen. Jos nyt sitten joku haluaa vaikkapa Kerasta Turun junaan, hän matkustaa joko Leppävaaraan tai Kirkkonummelle, en näe tässä mitään ongelmaa. Enemmän ongelmaa näkisin, jos Leppävaarasta on pyrkimässä 50 henkilöä Turun junaan, ja he kaikki joutuvat matkustamaan ensin Espooseen lähijunalla.
Eli haluan sanoa myös sitä, että Espoon keskus on puolet pienempi kuin Leppävaara. Oletetaan että yhteen Turun junaan pyrkii Leppävaarasta 50, ja Espoon keskuksesta 25 henkilöä. Jos juna pysähtyy Leppävaarassa, niin 25 Espoolaista joutuu matkustamaan Kirkkonummelle lähijunalla. Jos juna pysähtyy Espoossa, niin 50 henkilöä Leppävaarasta joutuu matkustamaan lähijunalla Espooseen. Eli asia mikä puristaa kenkää on, että 50 > 25.
Lisäksi vaikka lähijunia Espoon ja Leppävaaran välillä kulkeekin enemmän, kuin Espoon ja Kirkkiksen välillä. Niin täytyy muistaa kuitenkin se, että kaukojunia Turkuun menee yksi tunnissa. Eli lisäarvoa vaihtoyhteydelle ei tuo lähijunien lukumäärä, vaikka Kirkkikselle menisi 5min välein lähijuna, niin niistä vain yksi olisi se jolla Turun junaan pyrkijät menisivät, se joka toimii ns yhteysjunana, eli on hieman ennemmin Kirkkiksellä kuin kaukojuna.