Kaukoliikenteen aikataulut ajalle 11.12.2016 - 18.06.2017 on julkaistu

Buslovskajan pysähdyksen aikana Tolstoihin nousee/Tolstoista poistuu Venäjän rajaviranomaiset (passintarkastus+tulli). Rajatarkastus tehdään siis Buslovskaja-Viipuri-Buslovskaja rataosuudella liikkuvassa junassa.

Allegron asiakkaille rajatarkatukset tehdään Viipuri-Pietari-Viipuri välillä pl. Viipurin asiakkaat, joille on tarkastukset Viipurin asemalla.

Kirkkonummen pysähdysten "lisäys" on pieni juttu, parempi kuin ei mitään, mutta ei tuolla vielä menetettyjä yhteyksiä ja asiakkaita palauteta... Liikennesuunta on tosiaan mm. Kirkkonummelta Karjaalle aamuisin opiskelemaan ja töihin sekä iltapäivällä takaisin. Myös yhteys Turun satamaan on ollut tärkeä... Edelleen se tosiasia, että 55 minuuttia siitä kun olet lähtenyt Kirkkonummelta Leppävaaran kautta Turkuun ja ohitat lähtöasemasi ei vaan ole millään tavalla järkevää mielestäni...

Ei tarvitse käyttää VR:n palveluja. Niin helppoa se on. Jos Kirkkonummelta olisi todella ollut aidosti Suurta kysyntää junille, niin kai sitten olisi vuorojakin.
 
Kirkkonummen pysähdysten "lisäys" on pieni juttu, parempi kuin ei mitään, mutta ei tuolla vielä menetettyjä yhteyksiä ja asiakkaita palauteta... Liikennesuunta on tosiaan mm. Kirkkonummelta Karjaalle aamuisin opiskelemaan ja töihin sekä iltapäivällä takaisin. Myös yhteys Turun satamaan on ollut tärkeä... Edelleen se tosiasia, että 55 minuuttia siitä kun olet lähtenyt Kirkkonummelta Leppävaaran kautta Turkuun ja ohitat lähtöasemasi ei vaan ole millään tavalla järkevää mielestäni...

Tämä asia nyt korostuu entisestään kun Y-juna päättyy Siuntioon. Ne pari bussia ei sitä korvaa sitä että juurikin esimerkiksi satamaan menijät joutuu koukkaamaan Leppävaaran kautta. Paljon se oikeasti hidastaisi jos Kirkkonummella pysähdys tehtäisiin ja pystyisikö sitä kuromaan kiinni?
 
Paljon se oikeasti hidastaisi jos Kirkkonummella pysähdys tehtäisiin ja pystyisikö sitä kuromaan kiinni?

Pysähdys vie kaukojunakalustolla 5 min ja lähijunakalustolla melko tarkalleen 1 min.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:51 ----------

Ei tarvitse käyttää VR:n palveluja. Niin helppoa se on. Jos Kirkkonummelta olisi todella ollut aidosti Suurta kysyntää junille, niin kai sitten olisi vuorojakin.

Onhan kysyntä voinut olla suurtakin, sillä pysähdystä ei lopetettu suoranaisesti pienen matkustajamäärän takia vaan jotta Helsingin ja Turun välinen junayhteys olisi houkuttelevampi.
 
Ei nyt ihan niin pitkään, ainakaan lyhyehköillä päiväjunilla. 3 min on lähempänä.

Aikataulun mukaan ne jotka pysähtyvät ovat 3 minuuttia hitaampia kuin ne jotka eivät pysähdy.

Siis 3 minuutin takia koko länsi-Uudenmaan matkustajajunayhteydet on pistetty poikki niin ettei Kehäykkösen länsipuolisilta rautatieasemilta enää pääse Karjaalle, Tammisaareen, Hankoon tai Turkuun ellei ole liikkeellä 5-6 aikaan aamulla. Mielestäni haisee kiusanteolle ruotsinkielistä väestöä kohtaan, VR:llä ollaan varmaan tietoisia että rantarata + Hangon rata on ainoa henkilöliikennteelle avattu ratakokonaisuus Suomessa joka on tähän mennessä yhdistänyt paikkakuntia joissa asuu merkittävästi ruotsinkielisiä. Sipooseen, Porvooseen ja Loviisaanhan ei ole vuosikymmeniin kulkenut matkustajajunia ja Pohjanmaan kohdalla ainoat asemat joilla junat pysähtyvät kaksikielisillä paikkakunnilla ovat Vaasa, Pännäinen ja Kokkola.

t. Rainer
 
Kirkkonummen pysähdyksen poiston syy näkyy minusta parhaiten graafisesta aikataulusta. Kolmen minuutin pidennys eli Kirkkonummen pysähdys matka-ajassa Karjaalle ja Karjaalta veisi monelta vuorolta kaiken pelivaran ja koko aikataulurakenne pitäisi tehdä toisenlaiseksi. Yksiraiteisilla osuuksilla on aika paljon rajoitteita ja Kirkkonummi - Helsinki väli, jossa kaukoliikenneraiteilla on paljon lähiliikennettä sekin rajoittaa aikatauluja

http://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=hkitku&d=26.10.2016

http://julia.dy.fi/timetables/graphical?d=26.10.2016&s=hkikkn
 
Kirkkonummen pysähdyksen poiston syy näkyy minusta parhaiten graafisesta aikataulusta. Kolmen minuutin pidennys eli Kirkkonummen pysähdys matka-ajassa Karjaalle ja Karjaalta veisi monelta vuorolta kaiken pelivaran ja koko aikataulurakenne pitäisi tehdä toisenlaiseksi. Yksiraiteisilla osuuksilla on aika paljon rajoitteita ja Kirkkonummi - Helsinki väli, jossa kaukoliikenneraiteilla on paljon lähiliikennettä sekin rajoittaa aikatauluja

http://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=hkitku&d=26.10.2016

http://julia.dy.fi/timetables/graphical?d=26.10.2016&s=hkikkn

Ymmärrän että esim kääntöaika Helsingissä olisi lyhyempi, mutta eikö sillä saatu pelivaraa lisää kun lähijunat eivät enää pysähdy Mankissa ja Luomassa ja että näiden seisakkeiden laituripolut jotka hidasti ohittavien junien ajoa, purettiin? Kaukojunat ajavat Kirkon ja Helsingin välillä yhtä hitaasti (30 min) kuin 1980-luvulla dieselvetureiden aikaan, eikö ne parempaan pysty?

t. Rainer
 
Ymmärrän että esim kääntöaika Helsingissä olisi lyhyempi, mutta eikö sillä saatu pelivaraa lisää kun lähijunat eivät enää pysähdy Mankissa ja Luomassa ja että näiden seisakkeiden laituripolut jotka hidasti ohittavien junien ajoa, purettiin? Kaukojunat ajavat Kirkon ja Helsingin välillä yhtä hitaasti (30 min) kuin 1980-luvulla dieselvetureiden aikaan, eikö ne parempaan pysty?

t. Rainer

Aivan turhaa tuhlata hyvää kalustoa turkulaisiin tuolla museoradalla. Kaikki vielä hengissä olevat siniset vaunut ja yksikerroksiset IC:t vain Turun suuntaan. :lol:
 
Ymmärrän että esim kääntöaika Helsingissä olisi lyhyempi, mutta eikö sillä saatu pelivaraa lisää kun lähijunat eivät enää pysähdy Mankissa ja Luomassa ja että näiden seisakkeiden laituripolut jotka hidasti ohittavien junien ajoa, purettiin?

Itseasiassa Mankissa ei ainakaan viime viikon perjantaina ollut purettu kuin laiturinäytöt. Tämän lisäksi kulku laitureille oli estetty (l. yritetty estää) teräskaiteen ja puusta rakennettujen esteiden avulla. Tasoristeykseksi naamioitu laituripolkukin on entisellään. Sama juttu Luomassa, laiturinäytöt poistettu ja kaiteita rakenneltu. Tasoristeys entisellään.

Kaukojunat ajavat Kirkon ja Helsingin välillä yhtä hitaasti (30 min) kuin 1980-luvulla dieselvetureiden aikaan, eikö ne parempaan pysty?

Samaa olen itsekin joskus ihmetellyt, mutta Rantarata on yllättävän kaarteinen. Erityisesti Koivuhovin-Tuomarilan kaarteen 100 km/h rajoituksineen ovat vähän ikävässä paikassa. Sielläkin missä ei ole tiukkoja kaarteita, on sitten laituripolkuja (Jorvas) tai ongelmia pohjamaan stabiliteetin kanssa (Luoman suora).
 
Mankissa olisi ilman laituripolkuakin luultavasti sn 80, sillä kyseisellä museoradalla on sen verran jyrkkä mutka Kauklahden ja Mankin välissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:17 ----------

Aivan turhaa tuhlata hyvää kalustoa turkulaisiin tuolla museoradalla. Kaikki vielä hengissä olevat siniset vaunut ja yksikerroksiset IC:t vain Turun suuntaan. :lol:

Siihen aikaan kun Helsingin ja Turun välillä kulki siniset vaunut, niillä oli sama ajoaika kun nyt Pendolinolla.
 
Mankissa olisi ilman laituripolkuakin luultavasti sn 80, sillä kyseisellä museoradalla on sen verran jyrkkä mutka Kauklahden ja Mankin välissä.

Siinä mutkassa sn on 120, sn 80 on vain laituripolun kohdalla. Rajoituksia ei jätetä asettamatta sillä perusteella, että jokin toinen rajoitus pakottaa nopeutta alemmaksi.
 
Siinä mutkassa sn on 120, sn 80 on vain laituripolun kohdalla. Rajoituksia ei jätetä asettamatta sillä perusteella, että jokin toinen rajoitus pakottaa nopeutta alemmaksi.
Mä en nyt ymmärtänyt näistä viimeisistä viesteistä, että onko Mankissa ja Luomassa enää laituripolut käytössä ja saavatko junat ohittaa ne normaalia vauhtia vai joutuvatko hiljentämään?

"Dieseli-aikakautena" oli rantaradan joka asemalla laituripolku jalankulkijoita varten, eivätkä pikajunat pahemmin hiljentäneet vauhtia niiden kohdalla. Sääntö-Suomi on siis aiheuttanut että junia ei saada nopeammaksi edes minuutin verran.

t. Rainer
 
Mä en nyt ymmärtänyt näistä viimeisistä viesteistä, että onko Mankissa ja Luomassa enää laituripolut käytössä ja saavatko junat ohittaa ne normaalia vauhtia vai joutuvatko hiljentämään?

Mankki: Laituripolku entisellään, nopeusrajoitus entisellään, eli 80 km/h. Rata sallisi 120 km/h.
Luoma: Täällä ei ole koskaan laituripolkua ollutkaan, vaan normaali tasoristeys. Nopeusrajoitus sen mitä rata sallii, eli 120 km/h. Tasoristeys sinänsä sallisi 140 km/h.

Tlajunen korjatkoon, jos aihetta on.
 
Takaisin
Ylös