Olisihan se jo korkea aika saada tämänkin maan onnettomiin busseihin edes jonkilaista nykyaikaista palvelua. On sinällään hyvä osoitus meidän liikenteen jälkeenjääneisyydestä, että Virossakin on tänä päivänä helpompi löytää nettiyhteydet omaava pikavuorobussi kuin Suomessa.
Lisäksi maailmalla alkaa olemaan arkipäivää että pitkänmatkan busseissa on jokaiselle istumapaikalle oma sähköpistoke. Vaan missä nämäkin piilee suomalaisissa busseissa?
230V -ratkaisuja olen odottanut näkeväni entistä enemmän, mutta tässä kyllä puhut niin asiaa. Tehtailta saa näemmä edelleen kaukoliikenteeseen autoja, joissa ei ole ainuttakaan 230V paikkaa koko matkustamossa, vaikka nykyisten mukana kannettavien elektroniikkalaitteiden määrä vaan on noussut entisestään ja yhteistä kaikille tuntuu olevan, että jostain on aina akku loppu tai loppumassa.
Pieni investointi, mutta iso ilo käyttäjälleen. Ja tätä yritysten kannattaa myös markkinoida.
Sen sijaan mitä tulee tähän laajakaista yhteyteen busseissa, niin sen tarpeellisuus ei välttämättä ole niinkään akuutti, kun käyttäjillä kuitenkin datapaketit matkapuhelimissaan, joita voinee hyödyntää myös läppärin modeemina. Toki katvealueita tuossa @450-verkossa ei ole, siinä missä 3G-yhteydet saattavat vielä pätkiä tai vaihtaa lennosta GPRS-tasoisiksi.
ja mitä tulee noihin 230V-paikkoihin vielä, niin olisipa niitä edes osassa autoa, ei välttämättä joka penkkirivissä ole tarpeen, mutta ne olisi myös hyvä merkitä niin että ne huomaisi helposti käytävältä. Ne autot, joissa on pistokkeita auton etuosassa, usein istuu jo niillä paikoilla jokin sellainen, joka ei todellakaan palvelua hyödynnä, kun auton takaosan pistokkeettomat paikat ovat vallan tyhjinä...