- Liittynyt
- 30 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 144
Hei,
en löytänyt haulla tällaisesta keskustellun. Mietitäänpä hetki seuraavaa: kun johonkin avataan suuri kauppakeskus (case Jumbo, Ideapark), kauppakeskuksen rakentaja tekee pysäköintihalleja tai ison parkkipaikan, muttei ikinä (tai hyvin harvoin) kevyen liikenteen väylää tai joukkoliikenneyhteyttä.
Tästä heräsi kysymys tai jopa pari:
Mielestäni on jotenkin hassua, että joku rakentaa kauppakeskuksen, yhteiskunta ehkä tekee kustannuksellaan ja autoilevat massat tukkivat lähiympäristön infran. Jatketaan ajatusleikkiä vielä siten, että riittävän isolla alueella (esim. maakunta) pelattaisiin samoilla säännöillä, jolloin rakentaja ei voi käyttää "rakennetaan sitten naapurikuntaan" -korttia.
en löytänyt haulla tällaisesta keskustellun. Mietitäänpä hetki seuraavaa: kun johonkin avataan suuri kauppakeskus (case Jumbo, Ideapark), kauppakeskuksen rakentaja tekee pysäköintihalleja tai ison parkkipaikan, muttei ikinä (tai hyvin harvoin) kevyen liikenteen väylää tai joukkoliikenneyhteyttä.
Tästä heräsi kysymys tai jopa pari:
- onkohan missään päin maailmaa menettelyä, jolla kaavoittaja velvoittaa kauppakeskuksen yhteydessä rakentamaan myös tällaiset fasiliteetit ja/tai
- kauppakeskuksen rakentaja osallistuu muuten lähiseudun infran parantamiskustannuksiin?
Mielestäni on jotenkin hassua, että joku rakentaa kauppakeskuksen, yhteiskunta ehkä tekee kustannuksellaan ja autoilevat massat tukkivat lähiympäristön infran. Jatketaan ajatusleikkiä vielä siten, että riittävän isolla alueella (esim. maakunta) pelattaisiin samoilla säännöillä, jolloin rakentaja ei voi käyttää "rakennetaan sitten naapurikuntaan" -korttia.