Eiköhän käy kuitenkin niin kuin kaikissa kaupunkiseudun tiehankkeissa, että tieyhteyden parantuminen houkuttelee tielle lisää käyttäjiä niin että se on tukossa taas.
Tiedä häntä sitten. Kehä III:n osuuden Suutarilasta Lentoasemalle vihki käyttöön liikenneministeri Leena Luhtanen vuonna 2005. Osuudella on arkisin 7-9 sekä 15-18 voimassaolevat bussikaistat. Vielä ei ole mainittavaa ruuhkautumista esiintynyt.
Tiedä häntä sitten, johtuuko tien mainio välityskyky kaikkina vuorokaudenaikoina juuri siitä, että joukkoliikennekaistat ovat olemassa, mutta luulenpa valoristeysten poistumisen olevan suurempi syy siihen. Uskon, että liikenne nykymäärillä olisi soljunut tuolla osuudella tasoliittymien poistumisen jälkeen ilman joukkoliikennekaistaakin - joka nyt lähinnä toimii kymmenen minuutin välein kulkevan joukkoliikennevälineen ohella pääosin ohittelu- ja ylinopeudenajokaistana. Melkoiset kaistanvaihtokarnevaalit ovatkin käynnissä aina Tuusulanväylän ja Lentoasemantien risteysten välillä, joka toki lienee pidemmälti liikennekäyttäytymistä ilmentävä toimintamalli kuin suunnittelun kukkanen.
En silti missään tapauksessa halua kyseenalaistaa perusteita rakentaa mainittu kaista ja pidän sitä toki sinällään tarpeellisena, onhan tiealueella hieman joukkoliikennettäkin.
Ylipäätään seudun uusien tiehankkeiden joukkoliikennekaistoitukset ovat sangen hupaisia. Käännyttäessä Mannerheimintieltä Vihdintielle on nyt bussien vielä vaihdettava kaistaa sekä mahdollisesti pysähdyttävä liikennevaloihin Vihdintien suuntaan ajaessaan.
Niin ikään Hakamäentien välillä Itä-Pasila - Ilmala sijaitsevat joukkoliikennekaistat ovat hupaisia. Itään ajettaessa opastusmerkki 700 metrin päässä olevalle Länsi-Pasilan eritasoliittymälle on sijoitettu välittömästi Ilmalan liittymän jälkeen, joka legitimoi henkilöautoille oikeuden käyttää mainittua kaistaa. Ainoa risteyksen ohitus joukkoliikennekaistana tapahtuu juurikin tuossa mainitussa Länsi-Pasilan ja Areenan risteyksessä, jonka jälkeen joukkoliikennekaista - toki jatkuen joukkoliikennekaistana - muuttuu luonteeltaan Länsi-Pasilan / Areenan risteyksen kiihdytyskaistaksi sekä Itä-Pasilan / Messukeskuksen liittymän erkanemiskaistaksi.
Eikä joukkoliikennekaistaa toki Mäkelänkadun risteykseen asti saatu vietyä. Sinne pääsyä jonotellaan aamusella aivan kuten ennenkin.
Melkoista humpuukia näyttääkin olevan tuo koko Hakamäentien uusi osuus. Saatiinhan komea baana ja varmasti onnettomuuksien määrä verrattuna liikennevalo-ohjattuihin tasoliittymiin on huimassa laskukierteessä. Nyt pääsee entistä nopeammin ja vaivattomammin jonottamaan Mäkelänkadulle tai sitten Lapinmäentien suulle. Mikään ei poikittaisliikenteen suhteen juuri muuttunut.
Sissos saattana mitä meininkiä.