• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla asemilla

Kehäradan junissa on oviaukkoa suhteessa melko paljon enemmän kuin kaukojunissa ja siksi luulisi väen pääsevän niissä vaihtumaan huomattavasti nopeammin kuin kaukojunissa. Jos joku siellä kämmää matkalaukun kanssa, niin vierestä kuitenkin mahtuu ohi eikä viereinenkään ovi ole kovin kaukana.

Mitä Hiekkaharjuun tulee, sanon jälleen kerran, että se on ylivertainen vaihtopaikka Keravan suunnasta Kehäradalle eikä sitä siksi pidä ohittaa millään junalla. Vaihto onnistuu laiturin poikki ilman mitään rappusia ja rikkinäisiä hissejä, ja säästyy siinä ajoaikaakin 3-4 minuuttia. Melko todennäköisesti K-junasta vaihtaja pääsee Hiekkaharjussa yhtä junaa aikaisemmin jatkamaan matkaa länteen Tikkurilaan verrattuna.
 
Tuli Maxin jutusta vaihdosta Keravan junaan vaan mieleen et jos HSL:lle olisi järkeä, se ottaisi raiteen 5 vakiokäyttöön Hki-suunnan junilla ja raiteen 6 sitten varakäyttöön. Ihan vaan sen vuoksi että pikkasen lähempänä kaukojunia sekä liukuportaat paremmin kun joku suunnitellu kännissä sen kutos-raiteen portailen asettelun.
 
Miksi suotta madella väli ja saapua sekunnilleen ajoissa. Ketä se vahingoittaa ajaa mahdollisimman ripeästi seuraavalle asemalle, ja odotella hetki lähtöaikaa? Ei ainakaan tule yhtä suurta riskiä alkaa pikku hiljaa jäädä aikataulusta.
 
Tuli Maxin jutusta vaihdosta Keravan junaan vaan mieleen et jos HSL:lle olisi järkeä, se ottaisi raiteen 5 vakiokäyttöön Hki-suunnan junilla ja raiteen 6 sitten varakäyttöön. Ihan vaan sen vuoksi että pikkasen lähempänä kaukojunia sekä liukuportaat paremmin kun joku suunnitellu kännissä sen kutos-raiteen portailen asettelun.

Ilmeisesti Tikkurilan kutosraiteen liukuportaat on sijoitettu pohjoissuuntaan siksi, että se parantaa kulkuyhteyksiä Jokiniemen suunnasta tuleville, jotka ovat menossa Dixiin tai jollekin muulle raiteelle. Toki kutosraiteen junamatkustajille tuo on huono, etenkin kun junat pysähtyvät omien kokemuksieni mukaan liukuportaiden eteläpuolella siten, ettei edes junan pohjoispää jää liukuportaiden kohdalle. Vitosraiteen käyttö voisi olla tosiaan järkevää, kun sitä ei enää tarvita I-junan päätepysäkkinä.
 
Ilmeisesti Tikkurilan kutosraiteen liukuportaat on sijoitettu pohjoissuuntaan siksi, että se parantaa kulkuyhteyksiä Jokiniemen suunnasta tuleville, jotka ovat menossa Dixiin tai jollekin muulle raiteelle.

Jotain tälläistä itsekkin oon ajatellut, mutta tuntuu siltä tyhmältä ja etenkin näyttää tyhmältä kun muuten on todella siistin näköinen ylikulkusilta/odotustila laitureitten päällä.
 
Tuli Maxin jutusta vaihdosta Keravan junaan vaan mieleen et jos HSL:lle olisi järkeä, se ottaisi raiteen 5 vakiokäyttöön Hki-suunnan junilla ja raiteen 6 sitten varakäyttöön. Ihan vaan sen vuoksi että pikkasen lähempänä kaukojunia sekä liukuportaat paremmin kun joku suunnitellu kännissä sen kutos-raiteen portailen asettelun.

Tikkurilassa ei ole jatkossa varakäytölle raiteita. Kun Kehäradan liikenne alkaa, päästään remppaamaan ratapihaa uusiksi. Tarkoitushan on ajaa kaupunkiratojen junat raiteilta 5 ja 6, ja kaukoliikenteelle jää raiteet 1-4 - kaksi raidetta per suunta. Näin saadaan lisättyä kaukoliikenneraiteiden kapasiteettia. Pidempien pysähdysaikohen vuoksihan asemat ovat kaukoliikenneraiteiden pullonkauloja, jos käytettävissä on vain yksi laituriraide per suunta.
 
Kuutosraiteen portaisiin taitaa vaikuttaa sekin, että vieressä on varaus raiteille 7 ja 8 ja jos ne joskus rakennetaan, on laiturien sillä reunalla alettava nykyistä pohjoisemmasta.
 
Takaisin
Ylös