Kehäradan rakentaminen

Kehäradan avorataosuuden maanrakennustyöt valmistuivat

Kehäradan Kehä III:n ja Hämeenlinnan väylän välisen avorataosuuden maanrakennustyöt valmistuivat aikataulussaan elokuun puolivälissä.

Noin kaksi kilometriä pitkällä tulevaan kehärataan kuuluvalla avorataosuudella Vantaalla on saatu maanrakennusurakka päätökseen. Osuudelle rakennettiin maanrakennustöiden lisäksi viisi siltaa sekä Vehkalan ja Petaksen asemavaraukset. Asemavarauksen perusteiden rakentaminen mahdollistaa aseman rakentamisen paikalle myöhemmin.

Maanrakennusurakan urakoitsijana toimi Kesälahden Maansiirto. Urakan kokonaiskustannus lisä- ja muutostöineen on lähes 12 miljoonaa euroa. Urakka alkoi marraskuussa 2011 ja sen vastaanottotarkastus pidettiin 13. elokuuta. Avorataosuuden urakkaan ei kuulunut rautatien rakentaminen. Tämä erillinen urakka alkaa kesällä 2014, jolloin asennetaan radan päällysrakenteet ja tekniikka koko kehäradalle. Seuraavana valmistuva Kehärata-projektin urakka on Vantaankosken asema, jonka arvioidaan valmistuvan syyskuun aikana.

Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka tulee yhdistämään Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa.

Tekniikka&Talous
 
Kehäradan valmistuminen myöhästyy vuodella.

Rakennuslehden saamien tietojen mukaan Kehäradan liikenne alkaa vasta heinäkuussa 2015. Liikennevirasto tiedottaa asiasta tällä viikolla. Syynä ovat lentokentän läheisyydessä olevien tunnelien rakentamista viivästyttäneet glykoliongelmat, jotka aiheuttivat 45 miljoonan euron lisäkustannukset. Alunperin Kehäradan liikenteen piti alkaa vuotta aiemmin, kesällä 2014.

Kehärata on oleellinen osa pääkaupunkiseudun kaupunkirataverkkoa. Lentokentän kautta kulkeva rata yhdistää pääradan ja Vantaankosken radan. Sen ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan neljä uutta asemaa Leinelään, Aviapolikseen, lentoasemalle ja Kivistöön.

Hanke on valtion ja Vantaan yhteishanke. Vantaa rakentaa kehäradan varteen uuden Marja-Vantaan asuntoalueen.

***

Rakennuslehti
 
Kehäradan tunnelityömaalla syttyi tulipalo varhain Lauantaiaamuna. Tunnelin länsipäässä paloi lämpöeristeitä noin sadan metrin matkalta. Pelastuslaitos ei päässyt eristeisiin käsiksi, sillä eristeet olivat betonielementin ja kallion välissä. Palo sammui kuitenkin itsestään ja tunnelia tuuletetaan. Pahimmillaan tunneli täyttyi savusta yli kolmen kilometrin matkalta aina Helsinki-Vantaan lentoasemalle saakka. Kaikki työmaalla työskennelleet selvisivät paikalta ajoissa pois, eikä kukaan loukkaantunut. Lähde: Metro.fi

En tiennytkään että tunneleissa käytetään palonarkaa lämpöeristystä! Mahdetaanko samanlaista eristystä käyttää myös Länsimetron työmaalla, entä onko nykyisen metron tunneliosuudella käytetty lämpöeristystä? Mitenköhän tuossa tilanteessa olisi voinut käydä jos kehäradalla olisi jo ollut matkustajaliikennettä?
 
Olen suurella mielenkiinnolla seurannut kehäradan rakentamista ja muita siihen liittyviä rakennushankkeita. Moni on harmitellut sitä, varsinkin Tuusulan suunnalta, että ensimmäisessä vaiheessa ei rakenneta Ruskeasannan asemaa. Itseäni on vielä enemmän ihmetyttänyt se, että ensimmäisessä vaiheessa ei tule asemaa Viinikkalaan. Alueella on töissä tuhansia ihmisiä ja lisää tulee. Schenker siirtää Metsälän toiminnot kokonaisuudessaan Tikkurilantien varteen vuonna 2015 nykyisen Lentoparkin viereen ja muitakin rakennushankkeita on alueella meneillään mm. Rahapajan uudet tilat. En muista tarkkaan miten alueen bussiliikenne on suunniteltu kehäradan valmistumisen jälkeen, mutta alueelle olisi hyvä saada tiheä syöttöliikenne Aviapoliksen asemalta joko Katriinan sairaalaan tai Kivistön asemalle. Tikkurilantie rakennetaan parhaillaan jatkumaan Kivistöön asti ja tätä voisi hyödyntää myös bussireittien osalta.
 
Itseäni on vielä enemmän ihmetyttänyt se, että ensimmäisessä vaiheessa ei tule asemaa Viinikkalaan. En muista tarkkaan miten alueen bussiliikenne on suunniteltu kehäradan valmistumisen jälkeen, mutta alueelle olisi hyvä saada tiheä syöttöliikenne Aviapoliksen asemalta joko Katriinan sairaalaan tai Kivistön asemalle. Tikkurilantie rakennetaan parhaillaan jatkumaan Kivistöön asti ja tätä voisi hyödyntää myös bussireittien osalta.

Tikkurilasta Viinikkalan kautta Kivistön asemalle on suunniteltu kulkemaan kaksi linjaa, uusi linja 575 joka noudattelee nykyisen linjan 50 reittiä Tikkurilasta Tuupakkaan asti, toinen linja on 576 (nykyinen 46) Tämänkin reitti siirtyy kulkemaan Voutilan ja Tuupakan kautta kuten nykyinen 50. Mitään tiheää liikennettä noille ei ole suunniteltu vaan ne on merkitty harvan liikenteen linjoiksi joilla on ruuhka-aikaan 1-3 lähtöä/h ja päivällä/illalla 1-2 lähtöä/h. Palvelutaso tuolla Viinikkalan alueella taitaa siis jopa hieman heikentyä nykyisestä. No, ainakin näin saadaan ne nykyiset vähätkin joukkoliikenteen käyttäjät siirtymään omaan autoon.
 
Uutisia YLE Helsingin maakuntatoimituksesta:
http://yle.fi/uutiset/keharadan_maanalaiset_asemat_nielevat_kymmenia_lisamiljoonia/6677260
Eli kun jo Kehärata on tekemässä tällaisia tunnelirakentamisen kymmenien miljoonien eurojen budjettiylityksiä, niin saapa vaan vielä nähdä, kuinka länsihukkaputkimetro onnistuu vielä enemmän tuhlaamaan rahaa tällaiseen täysin tarpeettomaan ”joukkoliikenteen kehittämiseen” maan alla (mistään Pisara-radasta puhumattakaan…).
 
On se kyllä erikoista miten tunnelirakentamisen kalleus on voinut tulla urakoitsijoille yllätyksenä! Mä en käsitä miksi rata piti alunperinkään louhia maan alle Viinikkalan ja Aviapoliksen välillä. Tuolla välillä rata olisi ihan hyvin voinut kulkea vaikka ratakuilussa, samaantapaan kuin metro kulkee Myllypuron ja Kontulan välillä. Näin Aviapoliksen ja Viinikkalan asemat olisi voitu rakentaa pintaan joka olisi varmasti ollut huomattavasti halvempaa. Nyt Viinikkalaan tulee ainoastaan asemavaraus jonka käyttöönottoa saadaan odottaa varmasti vuosia ennenkuin se "kannattaa" ottaa käyttööön.
 
On se kyllä erikoista miten tunnelirakentamisen kalleus on voinut tulla urakoitsijoille yllätyksenä!

No eipä liene kovin kumma, että glykolia ja bakteerimetabolian lopputuotteita ei osattu ennakoida. Tämmöiseen ongelmaan ei varmasti ainakaan Suomessa ole ennen törmätty.
 
Tässä viimeisimmässä vaatimattomassa 60 miljoonan euron ylityksessä taisi kuitenkin olla kyseessä sisustushommat, eikä glykolit. Telkkaristahan ei nykyään juuri mitään muuta tule kuin jotain sisustusohjelmasontaa, olisivat kutsuneet jonkun sankarin sieltä vähän tuunaamaan kehäradan kuoseja niin oltais varmasti päästy halvemmalla ;)
 
Telkkaristahan ei nykyään juuri mitään muuta tule kuin jotain sisustusohjelmasontaa, olisivat kutsuneet jonkun sankarin sieltä vähän tuunaamaan kehäradan kuoseja niin oltais varmasti päästy halvemmalla ;)

Oltais otettu Marko Paananen suunnittelemaan asemien sisustus niin budjetti olisi saatu helposti tuplattua:)
 
Olen suurella mielenkiinnolla seurannut kehäradan rakentamista ja muita siihen liittyviä rakennushankkeita. Moni on harmitellut sitä, varsinkin Tuusulan suunnalta, että ensimmäisessä vaiheessa ei rakenneta Ruskeasannan asemaa. Itseäni on vielä enemmän ihmetyttänyt se, että ensimmäisessä vaiheessa ei tule asemaa Viinikkalaan. Alueella on töissä tuhansia ihmisiä ja lisää tulee. Schenker siirtää Metsälän toiminnot kokonaisuudessaan Tikkurilantien varteen vuonna 2015 nykyisen Lentoparkin viereen ja muitakin rakennushankkeita on alueella meneillään mm. Rahapajan uudet tilat. En muista tarkkaan miten alueen bussiliikenne on suunniteltu kehäradan valmistumisen jälkeen, mutta alueelle olisi hyvä saada tiheä syöttöliikenne Aviapoliksen asemalta joko Katriinan sairaalaan tai Kivistön asemalle. Tikkurilantie rakennetaan parhaillaan jatkumaan Kivistöön asti ja tätä voisi hyödyntää myös bussireittien osalta.

Myös Paperinkeräys muuttaa Hakuninmaalta Viinikkalaan vuonna 2015. Eiköhän alueen liityntäliikenteen tasoa tarkisteta lähempänä kehäradan valmistumista.
 
No, mutta eikö sitten siellä Vantaan Hiekkaharjussa pidä siirtää tai purkaa joku talo radan edestä? Sitähän luulisi, että pääkaupunkiseudulla on niin paljon taloja, että joku pitää purkaa. Sama koskee pisararadan rakennusta. Eikö sieltä keskeltä Helsinkiä pitäisi vähän raivata tilaa?
 
No, mutta eikö sitten siellä Vantaan Hiekkaharjussa pidä siirtää tai purkaa joku talo radan edestä?

Hiekkaharjussa on radan pohja ja silta olleet valmiina jo jonkin aikaa. Käsittääkseni kiskojen rakentaminen on jo alkanut. Ei sieltä ainakaan mitään lisää tarvitse purkaa tässä vaiheessa.

Siitähän luulisi, että pääkaupunkiseudulla on niin paljon taloja, että joku pitää purkaa.

Tai sitten ei. Pääkaupunkiseutu on pääasiassa pöpelikköä, jos kartasta katsotaan.

Sama koskee pisararadan rakennusta. Eikö sieltä keskeltä Helsinkiä pitäisi vähän raivata tilaa?

Pisaran tunnelin suut on suunnitteilla nykyisille puistoalueille Alppipuistoon ja Eläintarhan puiston reunalle. Niiden tiellä ei taida olla yhtään rakennusta. Länsipuolella käsittääkseni joudutaan kylläkin järjestelemään katuja uusiksi. Varsinainen tunnelirata on suunniteltu todella syvälle, keskustassa Keskustatunnelin varauksen ja metron alapuolelle.
 
Takaisin
Ylös