Kemin paikallisliikenne

Kemi-Haaparanta välin paikallisjunayhteys:
Minusta voisi laittaa kulkemaan Km-Hpr välillä ne uudet Dm-12 tsekkiläiset kiskobussit. Suomalais-venäläinen raideleveys jatkuu toiselle puolelle (menosuunnassa oikea) Haaparannan rautatieaseman laiturille. Jos olen oikein nyt tämän muistanut, niin asema ei ole matkalippupalvelullisesti enää toiminnassa.

Kiskobussit ovat viime vuosina muutoin korvanneet mm. Ylivieska-Iisalmi yhteyden "Teeveri"-vetoiset (Dv-12) taajamajunat. Saapa nähdä siitä, että milloinka loppuu tuo "Teeveri-peli" kokonaan tästä maasta. Onhan vanhimmilla ikää jo kunnioitettavat yli 40 vuotta. Itse olen aivan erityisen mieltynyt ranskalais-tyyppisen MGO-dieselmoottorin hörähdyksiin.
 
Minusta voisi laittaa kulkemaan Km-Hpr välillä ne uudet Dm-12 tsekkiläiset kiskobussit. Suomalais-venäläinen raideleveys jatkuu toiselle puolelle (menosuunnassa oikea) Haaparannan rautatieaseman laiturille. Jos olen oikein nyt tämän muistanut, niin asema ei ole matkalippupalvelullisesti enää toiminnassa.

Niin minustakin voisi, mutta VR OY:llä on monopoli myös rajan ylittävään matkustajaliikenteeseen ainakin vielä muutaman vuoden. Asemalta ei saa matkalippuja, mutta eipä asemalla pysähdy edes Ruotsin matkustajajunat.

Saapa nähdä siitä, että milloinka loppuu tuo "Teeveri-peli" kokonaan tästä maasta. Onhan vanhimmilla ikää jo kunnioitettavat yli 40 vuotta. Itse olen aivan erityisen mieltynyt ranskalais-tyyppisen MGO-dieselmoottorin hörähdyksiin.

Deevereitä käytetään vielä 2020-luvullakin.
 
Koiviston Auto on mukana Kemin paikkurissa siitä syystä, ettei Veljekset Salmela kokenut muilta liikennöitsijöiltä perittyä, loppuaikoina varsin sekavaa numeroimatonta Keminmaan suunnan paikallisliikennöintiä järkeväksi

Keskustan yksisuuntaista silmukkaa osasivat matkustajatkin hyödyntää - linja on selkeämpi kuin miltä se aikataulussa näyttää. Kuljettaja vaihtui eräällä sen silmukan pysäkillä, taas osoitus tehokkuudesta.

Linjanumerointi oli kyllä olemassa jo ennen Salmelan aikaa. Asia näkyy esimerkiksi julkaisusta "Linja-autojen / Aikataulut / Kemin paikallisliikenne", jonka (esimerkiksi) vuonna 1987 julkaisivat Linja-autoliikenne Miilumäki Ky, Linja-autoliikenne Hietalat Ky ja Heiskasen Liikenne Oy. Numerointi oli seuraavanlainen:

1 Niemi-Niemelä, 2(A) Veitsiluoto (Ajos) Syväkankaan-Rytikarin kautta, 3 Kallinkangas - Lassila - (Keminmaan) Jokisuu, 4 Kiertolinja (Tervaharju-Takajärvi-Haukkari), 5 Hirmula, 6 Veitsiluoto (Ajos) Kalkkinokan kautta, 7 Ristikangas - (Kaupungin) Jokisuu.

Linjat alkoivat linja-autoasemalta, niin kuin Kemissä on ollut tapana. Linjan 7 aikataulussa oli myös vuoroja Elijärvelle (kaivos) ja Väinölän kautta Pajusaareen.

Jos Salmela ei halunnut käyttää olemassa olevia linjanumeroita, niin se on eri asia. Mielestäni linjanumero on joka tapauksessa kompaktein tapa ilmaista reittitietoja.

Heiskasen aikataulussa on nykyään muutamien vuorojen kohdalla lähtöaika Torin tai Kirkon pysäkiltä, hyvä niin. Muiden vuorojen osalta on epävarmaa, mihin aikaan kannattaa odottaa bussia keskustakierroksen pysäkeillä. Matkustajalle, joka pääsee lähtemään (syistä joihin ei voi itse vaikuttaa) vasta tasalta, ei ole hyötyä bussista, joka kulkee ehkä jo vähän ennen tasatuntia. Matkustaja joutuu harkitsemaan 1) odottaako keskustakierroksen varrella toivoen ettei bussi ole vielä mennyt vai 2) juostako linja-autoasemalle tai bussin linja-autoasemalta lähdettyään käyttämälle pysäkille. Kuinka hyödyllistä on sellainen "tehokkuus", joka haittaa matkustajia?

Gold Line ajaa keskustakierroksen sekä saavuttaessa että lähdettäessä. Mielestäni Gold Linen palvelu on tässä suhteessa parempaa kuin Heiskasen.
 
Kemin linja-autoasemalla näkyi klo 19.55 Salmelan bussiajoneuvot: #41 Ouluun sekä #49 Tornioon. #46 nähtiin Oulussa "Silloilla" aiemmin päivällä.
Myös Heiskasen Liikenteen 2A näkyi Kemin keskustan katukuvassa. Järjestysnumeroa en nähnyt ja rekisteritunnusta en katsonut. Auto ilmeisesti 80-luvun lopun VolvoWiima, mahdollisesti K202. Bongauspäivä viime to, 22. p:vä.

Tänään bongattu Salmelan Kutter N14 Oulussa.
 
Viimeksi muokattu:
Salmelan Kutteri ajeli eilen Haaparannan keskustassa ja tuli rajan yli Suomeen Ruotsin puolelta. Taisi palata Tornion tallilleen. Torpissa voipi Salmelan varikolla bongata joitakin antiikkibusseja. :wink:
 
Gold Linen painetusta aikataulusta käy ilmi, että ensi talvena Kemin paikallisliikenteen linjalla 10 Gold Line ajaa vähemmän vuoroja kuin viime talvena. Pois jäävät vuorot kello 10 ja 12 väliltä ja kello 17 jälkeen.
 
:cool: ...vaihteen vuoksi & virkistykseksi... -Linjaliikenneyhtiö Veljekset Salmela, Simo

Tänä aamuna, välillä Kemin keskusta - Keminmaan liikekeskusta:
8, 52, N23, N4 -joka havaittiin kääntymässä kohta Keminmaan koulukeskusta.
*assamies*
 
Viimeksi muokattu:
Viikonloppuliikennettä Kemi - Liedakkala(Keminmaa) ajetaan taksiautolla, jossa on tilaa seitsemälle matkustajalle. Vuoroja on kolme päivässä: lähdöt 55 min kierrokselle ovat 7.50, 13.10 ja 17.10. Viime lauantaina 21.2. klo 13.10 vuorossa olin ainoa matkustaja, mutta palatessa matkustajia oli kolme. Minkähän takia sunnuntaiaamulle on ostettu liikennettä klo 7.50-8.45? Silloin kun vastaavaa linjaa ajettiin ilman tukia, liikenne alkoi sunnuntaina vasta klo 9 jälkeen.
 
Ainakin syyt alhaisiin matkustajamääriin on helppo ymmärtää lauantain osalta. Tuontyyppisessä liikenteessä suurin osa matkoista on autottomien asiointimatkoja. Lauantaina vaan tosiseikka on se, että asiointiaika kaupungissa on 9 ja 14 välillä. Sopiva asiointiaika vaihtelee tunnista kolmeen, paras vaihtoehto on ajaa kolme vuoroa, jolloin sekä ensimmäisellä että keskimmäisellä voi tehdä lyhyen asiointireissun ja lähtemällä ensimmäisellä ja palaamalla viimeisellä saa pidemmän asiointiajan.

Sopiva lauantaiaikataulu Keminmaan asiointiliikenteessä voisi olla (ajat Kemistä Kemiin)
Reitti 1 Liedakkala:
8:00-9:00
11:00-12:00
13:30-14:30
16:30-17:30
Reitti 2 Jokisuu:
9:30-10:30
12:30-13:30
15:00-16:00

Sunnuntaisin liikenteen voisi toki aloittaa myöhemminkin. Esityksessäni parempien asiointimahdollisuuksien tähden on liikennettä lisätty Liedakkalan reitillä yhdellä kierroksella. Siitä voisi toki tinkiä. Mallissa Liedakkalan suunnalta asiointiaikaa jää lähdöstä riippuen 1,5-2 tuntia ja pidempi asiointi onnistuu myös. Molempien linjojen käydessä Laurilassa Laurilan ja Kemin välille muodostuu varsin hyvä tarjonta.

Nykyiset asiointiajat Liedakkalasta Kemissä ovat 8:55-13:10 (liian pitkä) tai 14:05-17:10 (pitkähkö, myöhään). Jokisuun linjan tilanne on parempi.

Tokihan reitti voisi olla myös jotain tyyliin Kemi-Lautiosaari-Jokisuu-Laurila-Kallinkangas-Laurila-Liedakkala. Linja olisi hitaampi, kiertoaika lähemmäs puoltatoista tuntia, mutta sitten noilla kuudella lähdöllä vaikkapa Kemistä 8:00, 9:30, 11:00, 13:00, 15:00, 17:00 saataisiin kohtuullisen kattava palvelu aikaiseksi.

Eivät kiireiset kulkijat valitse kulkumuodokseen Keminmaan kunnan ostamaa viikonlopun taksivuoroa. Sen sijaan huonojen asiointimahdollisuuksien takia osaansa alistuneet autottomat käyvät viikolla asioilla. Samoin seutulipulla opiskelumatkojaan taittavat ovat sitten viikonloppuna ilman bussikyytiä, vaikka se samaan hintaan kuuluisikin.

Yhteiskunnalle aiheutuu varsin suuria kustannuksia huonosta ostoliikenteestä. Sama raha voitaisiin käyttää matkustajien hyväksi suunnittelemalla homma paremmin.
 
Heiskasen Liikenne ajaa Kemin eteläisellä paikallislinjalla 2(A) lauantaisin vain kello 10 ja 19 välillä luultavasti omalla liiketoimintariskillä. Kukaties ihmiset ovat lauantaiaamuna unisia ja lähtevät asioilleen vasta kello yhdeksitoista. Ehkä lauantaina monikin asiointi on mahdollinen kello 18 asti, jonka jälkeen on viimeinen paluukyyti.
 
Viimeksi muokattu:
Näin eilen Kemin keskustassa semmoisen lyhykäisen pikkubussin mallin, jossa viistot ikkunat. Menopeli on Veljekset Salmelan, oli ilmeisesti liikennöimässä väliä Kemi-Tornio.
 
Näin eilen Kemin keskustassa semmoisen lyhykäisen pikkubussin mallin, jossa viistot ikkunat. Menopeli on Veljekset Salmelan, oli ilmeisesti liikennöimässä väliä Kemi-Tornio.

Tuo vehje siis numeronniltaan oli #53. Vekotin vaikuttaa melko erikoiselta. Paikkaluku lienee noin arviolta 25-30 hengen luokkaa.

Täytyykin tsekata taas kalustolistalta se:.. http://kotisivu.dnainternet.net/anttimoilanen/pbl/salmela.htm

Ilmeisesti Neoplan, joita ei juuri paljoa ole näkynyt. Siis en ainakaan ole itse nähnyt liikennöimässä niitä kovin montaa.

Näin muuten Kemissä Kutter-bussin, N7:n. Oli sitten yksi muukin bongaus, joka saattoi olla #45. Sekin menopeli Kutter 9, kuten tuo N7:kin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös