Kerava harkitsee HSL:stä irtautumista

Nimimerkillä HSL:n tarkastajien tarkastamaksi joutunut Tampere - Helsinki Intercityssä välillä Toijala - Hämeenlinna. Erään konduktöörin mukaan "huonolla" tuurilla voi nähdä jopa Rovaniemellä HSL:n tarkastajat.
Tämähän tapahtui meille sillon kun oli ne 150 sentin liput..
 
Milloin kaukojunatarkastajat ovat siirtyneet HSL:n palkkalistoille? Selittäisikö se osaltaan henkilöstökustannusten hyppäystä vuodesta 2010 vuoteen 2011?
 
Siis sehän on juuri HSL joka tulee kalliiksi, kun aiemmin HKL-aikaan saatiin pienemmällä subventioasteella enemmän liikennettä.

Osaatko kertoa, miksi liikenteen hankintakustannukset ovat nousseet ja millä tavalla tämä on sidoksissa nimenomaan siihen, että liikenteen tilaa HSL eikä HKL?
 
Keravan kaupungin pöytäkirjoista löytyy jo 17.1.2012 tähän aiheeseen sopien
http://www.kerava.fi/paatoks/html/tekjo/2012/17011730.0/frmtxt6.htm

Muutamia poimintoja ko pöytäkirjasta
Joukkoliikenteen suunnittelusta ja toteuttamisesta aiheutuvat kustannukset HSL kohdistaa palvelujen käytön mukaisesti ja lipputulot kuntakohtaisen lipputulokertymän perusteella. Pääosa kustannuksista muodostuu operointikustannuksista. Kunnat maksavat kuntaosuutena HSL:lle sen osan joukkoliikenteen kustannuksista, joita ei kateta valtion joukkoliikennetuella ja lipputuloilla. Keravan kuntaosuus on kasvanut vuosittain jatkuvasti ollen v. 2012 noin 3,5 M€.

Jos kuntaosuutta halutaan vähentää, on operointikustannuksia saatava pienemmiksi. Operointikustannukset pienenevät pääsääntöisesti vain palvelutasoa laskemalla.

Keravan kaupungin joukkoliikenteen toteuttamisesta maksama hinta on vuosittain kasvanut merkittävästi ja ennakoimattomasti. Kaupungin maksamaan määrän ovat vaikuttaneet kustannusten nousun ohella matkustajamäärien nousu, mutta kaupungin talouden kannalta tilanne on haastava. Sen vuoksi on tarpeen kartoittaa mahdollisuudet joukkoliikenteen kustannusten säästämiseksi ja vaihtoehtoisia joukkoliikenteen toteuttamistapoja.

Samanaikaisesti kun joukkoliikenteen kehittymistä ja kustannuksia seurataan, on tarkoituksenmukaista selvittää joukkoliikenteen vaihtoehtoiset toteuttamistavat ja niiden kustannukset. Kaupunginjohtaja edellyttää, että tieto on käytettävissä vuoden 2013 talousarvion laadinnan yhteydessä.

HSL:n tulee huolehtia siitä, että sen ja VR:n välinen lähijunaliikennettä koskeva sopimus on Keravalle nykyistä edullisempi ja vastaa vähintäänkin pääkaupunkiseudun vastaavan sopimuksen ehtoja.
 
Eli oikeasti kyse ei ole siitä, että HSL sinänsä olisi liian kallis vaan siitä, että VR Lähiliikenne on liian kallis HSL:lle. HSL:n organisaatio voi näyttää bloatatulta, mutta siinä on mukana kaikki palvelupisteiden henkilökunnat ja matkalipuntarkastajat, suunnittelijoita on vain murto-osa (tosin myönnettäköön, että heitäkin on HSL:ssä hämmentävän paljon verrattuna esim. Tampereen joukkoliikenteen kouralliseen)
 
Eli oikeasti kyse ei ole siitä, että HSL sinänsä olisi liian kallis vaan siitä, että VR Lähiliikenne on liian kallis HSL:lle.
Niin siis luuletko, että HSL-maksuja alennettaisiin sen jälkeen, kun lähijunaliikenne saadaan kilpailun piiriin? En oikein usko...
 
Vs: Sipoon liittyminen HSL:ään 1.1.2012

Vaikken painettua versiota uutisesta olekaan nähnyt, niin olen ollut sillä ymmärryksellä, että junaliikenteen kustannukset ovat nousseet kohtuuttomiksi.

Kerava ja Kirkkonummi maksavat junaliikenteestä eri tavalla kuin pääkaupunkiseudun HSL-kunnat. Pääkaupunkiseudun alueella HSL ostaa lähijunaliikenteen VR:ltä bruttokustannusperiaatteella eli samaan tapaan kuin ratikoiden, metron ja useimpien bussien liikenteen. Keravalla ja Kirkkonummella lähijunaliikenne on VR:n omaa liikennettä ja HSL maksaa VR:lle korvausta lähijunalla tehdyistä matkoista eli VR:n menettämistä lipputuloista. Muistaakseni niin, että kausilippujen osalta korvaus perustuu voimassa olevien kausilippujen määrään ja on sidottu VR:n lippujen hintoihin.

Kerava ja Kirkkonummi joutuvat siis maksamaan HSL:n kautta VR:lle lähijunaliikenteestä sitä enemmän mitä enemmän niiden asukkaat lähijunilla kulkevat. Maksettava summa kasvaa myös aina VR:n nostaessa hintojaan, koska VR:n laskennallinen lipputulomenetys kasvaa. Järjestely on huomattavasti kalliimpi kuin junaliikenteen ostot. Ostomalliin VR ei tietenkään halua siirtyä, koska se menettäisi tuloja.

Tämän lisäksi HSL:n mallin on sikäli pakkokin olla vanhaa mallia kalliimpi, että vanhassa mallissa ainakin keravalaiset joutuivat maksamaan junalipusta ja seutulipusta yhteensä sievoisen summan. Kun saman matkustusoikeuden saa nyt halvemmalla, niin jostain sitä on tuettava. Hyvin todennäköisesti HSL:n kautta tukeminen on kuitenkin edullisempaa kuin yrittää toteuttaa sama subventio HSL:n ulkopuolella.
 
Vs: Sipoon liittyminen HSL:ään 1.1.2012

Keravalla ja Kirkkonummella lähijunaliikenne on VR:n omaa liikennettä ja HSL maksaa VR:lle korvausta lähijunalla tehdyistä matkoista eli VR:n menettämistä lipputuloista. Muistaakseni niin, että kausilippujen osalta korvaus perustuu voimassa olevien kausilippujen määrään ja on sidottu VR:n lippujen hintoihin.

Eikö näin makseta myös R-, H- ja Z-junilla 2-vyöhykkeellä tehtävistä matkoista, ilmeisesti perustuen matkustajalaskentaan?

On kyllä selvää, että S-, U-, L-, K- ja N-junien pitäisi toimia bruttolaskutuksella kaikissa kunnissa, koska ne ajavat vain HSL-alueen sisällä. Keravan kaupungin oikea valitusosoite olisi kylläkin valtio, jonka pitäisi pistää stoppi typerien sopimusten jatkamiselle omistamissaan yrityksissä.
 
Mitä muuten kuuluu uudelle Keravan linjastosuunnitelmalle minkä piti tulla voimaan syksyllä 2016? Hsl:n sivuilla lukee, että uudistus on keskeytetty Keravan ilmoitettua että se on liian kallis. Perutaanko uudistukset kokonaan vai tuleeko jossain vaiheessa uusi esitys?
 
Mitä muuten kuuluu uudelle Keravan linjastosuunnitelmalle minkä piti tulla voimaan syksyllä 2016? Hsl:n sivuilla lukee, että uudistus on keskeytetty Keravan ilmoitettua että se on liian kallis. Perutaanko uudistukset kokonaan vai tuleeko jossain vaiheessa uusi esitys?

Miten se voi olla liian kallis kun liikenne heikkenisi nykyisestä? Nykyisin siis Mattilanpuistoon ja Virrenkulmaan on 30 minuutin vuoroväli arkipäivisin kello 6–22, suunnitelman mukaan vain ruuhka-aikaan, ja Ali-Keravalle, jossa on lähinnä tilaa vievää kauppaa, olisi liikennettä vain ruuhka-aikaan.
 
Miten se voi olla liian kallis kun liikenne heikkenisi nykyisestä? Nykyisin siis Mattilanpuistoon ja Virrenkulmaan on 30 minuutin vuoroväli arkipäivisin kello 6–22, suunnitelman mukaan vain ruuhka-aikaan, ja Ali-Keravalle, jossa on lähinnä tilaa vievää kauppaa, olisi liikennettä vain ruuhka-aikaan.

Keravan linjastosuunnitelmasta on päädytty, ettei sitä viedä toistaiseksi eteenpäin. Asiaan palataan sitten, kun nykyiset liikennöintisopimukset ovat katkolla. Keravalla käytössä oleva kysyntakannustemallinen liikennöintisopimus johtaa siihen, että liikennöitsijälle on riskialtista tehdä linjastoon merkittäviä muutoksia ja sen vuoksi se myös hinnoittelee muutokset kalliiksi.
 
Keravan linjastosuunnitelmasta on päädytty, ettei sitä viedä toistaiseksi eteenpäin. Asiaan palataan sitten, kun nykyiset liikennöintisopimukset ovat katkolla. Keravalla käytössä oleva kysyntakannustemallinen liikennöintisopimus johtaa siihen, että liikennöitsijälle on riskialtista tehdä linjastoon merkittäviä muutoksia ja sen vuoksi se myös hinnoittelee muutokset kalliiksi.

633:n voisi kyllä lyhentää Hakaniemeen niin se toisi helpotusta linjan aikatauluongelmiin kun tiukan taloudellisen tilanteen takia kiertoja ei voi löysentää lisäbussien avulla.
 
Takaisin
Ylös