Joukkoliikenteen suunnittelusta ja toteuttamisesta aiheutuvat kustannukset HSL kohdistaa palvelujen käytön mukaisesti ja lipputulot kuntakohtaisen lipputulokertymän perusteella. Pääosa kustannuksista muodostuu operointikustannuksista. Kunnat maksavat kuntaosuutena HSL:lle sen osan joukkoliikenteen kustannuksista, joita ei kateta valtion joukkoliikennetuella ja lipputuloilla. Keravan kuntaosuus on kasvanut vuosittain jatkuvasti ollen v. 2012 noin 3,5 M€.
Jos kuntaosuutta halutaan vähentää, on operointikustannuksia saatava pienemmiksi. Operointikustannukset pienenevät pääsääntöisesti vain palvelutasoa laskemalla.
Keravan kaupungin joukkoliikenteen toteuttamisesta maksama hinta on vuosittain kasvanut merkittävästi ja ennakoimattomasti. Kaupungin maksamaan määrän ovat vaikuttaneet kustannusten nousun ohella matkustajamäärien nousu, mutta kaupungin talouden kannalta tilanne on haastava. Sen vuoksi on tarpeen kartoittaa mahdollisuudet joukkoliikenteen kustannusten säästämiseksi ja vaihtoehtoisia joukkoliikenteen toteuttamistapoja.
Samanaikaisesti kun joukkoliikenteen kehittymistä ja kustannuksia seurataan, on tarkoituksenmukaista selvittää joukkoliikenteen vaihtoehtoiset toteuttamistavat ja niiden kustannukset. Kaupunginjohtaja edellyttää, että tieto on käytettävissä vuoden 2013 talousarvion laadinnan yhteydessä.
HSL:n tulee huolehtia siitä, että sen ja VR:n välinen lähijunaliikennettä koskeva sopimus on Keravalle nykyistä edullisempi ja vastaa vähintäänkin pääkaupunkiseudun vastaavan sopimuksen ehtoja.