Poistamme pysäkkien informaation, katokset ja penkit kesäkuusta alkaen
Osana strategista ohjelmaamme vuosille 2025–2040 poistamme pysäkkien matkustajainformaation, kuten aikataulut ja reitit sisältävät julisteet ja metalliset pysäkkien nimen, vyöhykkeen ja pysäkiltä kulkevat linjat sisältävät liuskat kesäkuusta alkaen.
Jatkossa pysäkeillä on ainoastaan tieliikennelain mukainen pysäkkikilpi, joka osoittaa, että kyseessä on bussipysäkki tai raitiovaunupysäkki, jolloin pysäkille ei saa pysäköidä. Matkustajainformaatio sähköistyy kovaa vauhtia, ja pysäkeillä oleva informaatio on usein ehtinyt jo vanhentua tai vanhentunut informaatio on vahingossa jäänyt poistamatta.
Kiinteän matkustajainformaation poisto tekee myös aikataulu- ja linjastomuutoksesta halvempia, jolloin niitä voidaan toteuttaa ketterästi.
– Alustavasti olemme ajatelleet, että uusi aikataulukausi alkaisi jatkossa joka maanantaina ja linjasto muuttuisi dynaamisesti jokaisen kuukauden ensimmäisenä maanantaina, matkustajaliikenteen aikataulusuunnittelun päällikkö Usva-Tuutikki Kukkanen paljastaa.
Pysäkiltä kulkevat linjat ja niiden aikataulut on helppo tarkistaa HSL:n sovelluksen avulla. Sovellus paikantaa automaattisesti oikealle pysäkille, jos sovellukselle on annettu lupa paikantaa puhelin. Pysäkeille asennetaan myös QR-koodi, joka ohjaa puhelimen selaimen kautta pysäkin reaaliaikaisiin tietoihin.
Poistamme myös pysäkkien katokset ja penkit, koska kehittyneen matkustajainformaation ansiosta bussia tai raitiovaunua ei ole enää tarpeen odottaa pysäkillä. Sekä HSL:n sovelluksesta että avointa rajapintaa hyödyntävistä muista sovelluksista on helppo tarkistaa, milloin seuraava vaunu saapuu pysäkille. Tekemämme tutkimuksen mukaan jo 94 % matkustajista hankkii tietoa aikatauluista ja reiteistä netistä.
Pysäkkien katosten ja penkkien poistaminen vähentää kustannuksia miljoonilla euroilla vuosittain, sillä katokset ovat olleet usein vandalismin kohteena. Erityisesti lasien uusiminen aiheuttaa merkittävät kustannukset vuositasolla.