Kesäaikataulut 2025

Eikös päreet kerro mikä siinä pysähtyyy ja eikös reittiopas kerro pysäkit
Viime kädessä toki, mutta jos olen täysin ennalta tuntemattomassa paikassa ja tiedän että ohitse kulkee esim. sininen linja 56, niin ei kyllä ole koskaan käynyt mielessäkään ryhtyä reittiopasta katsomaan että pysähtyykö se nimen omaan tässä. Lisäksi harmikseni olen huomannut, että päreet eivät aina ole ajan tasalla tai niistä puuttuu linjojen kirjainvariantteja
 
Viime kädessä toki, mutta jos olen täysin ennalta tuntemattomassa paikassa ja tiedän että ohitse kulkee esim. sininen linja 56, niin ei kyllä ole koskaan käynyt mielessäkään ryhtyä reittiopasta katsomaan että pysähtyykö se nimen omaan tässä. Lisäksi harmikseni olen huomannut, että päreet eivät aina ole ajan tasalla tai niistä puuttuu linjojen kirjainvariantteja
Onhan nyttenkin esim. Töölön kirjaston pysäkit, joissa pysähtyy vain runkolinjat (+ nyt poikkeusreitillä oleva 502) ja Kyläsaarenkadun pysäkki, jossa pysähtyy vain 55 ja 849
 
Onhan nyttenkin esim. Töölön kirjaston pysäkit, joissa pysähtyy vain runkolinjat (+ nyt poikkeusreitillä oleva 502) ja Kyläsaarenkadun pysäkki, jossa pysähtyy vain 55 ja 849
Poikkeuksia varmasti on, varsinkin keskustan suunnalla, ja varmasti jokaiseen tilanteeseen löytyy joku poikkeuksen poikkeus. Lähinnä ehkä siihen siis viittasin, kun tällä foorumilla on paljon puhuttu joukkoliikenteen käytön kynnyksen madaltamisesta ja että miten kaiken pitäisi olla mahdollisimman helppoa. Mielestäni tämä muutos ei tue sitä... Mutta se olkoon oma mielipiteeni :D
 
Onhan nyttenkin esim. Töölön kirjaston pysäkit, joissa pysähtyy vain runkolinjat (+ nyt poikkeusreitillä oleva 502) ja Kyläsaarenkadun pysäkki, jossa pysähtyy vain 55 ja 849

Tuo on kuitenkin poikkeuksellista ja liittyy siihen, ettei tietyllä pysäkillä ole tilaa kaikille busseille, tietyltä pysäkiltä ei pääse kääntymään jonnekin ainakaan luontevasti tai linjoja on jaoteltu jotenkin pysäkeillä. Esimerkiksi tuolla Kyläsaarenkadun pysäkillä on pysähtynyt aina sellaisia busseja, jotka eivät jatka etelään Hämeentietä, vaan kääntyvät Sturenkadulle tai Hermannin rantatielle. Muut kuin runkolinjat pysähtyvät puolestaan Linnankoskenkadun pysäkillä Töölön kirjaston sijaan, koska kaikki bussit eivät mahdu pysähtymään samoilla pysäkeillä.

Noiden bussien 200N ja 400N tapauksessa menee sen sijaan suuntaansa 2 tai 3 bussia päivässä, jotka käyttäytyy täysin poikkeuksellisesti, eli joiden mainostetaan netissä olevan sinisiä busseja, jotka oikeasti ajetaan oranssilla bussilla, joissa on samanlainen rahastus kuin sinisissä busseissa ja jotka pysähtyy samalla tavalla pysäkeille kuin oranssit bussit. Kaikki tämä vain sen takia, että esimerkiksi viimeinen 200 voi lähteä Elielinaukiolta 22.47 ja ensimmäinen linjaa korvaava yöbussi 23.33. Mikä estää sen, että viimeinen 200 lähtee kello 23.17 tai ensimmäinen korvaava yöbussi kello 23.03?
 
Viimeksi muokattu:
Eikös päreet kerro mikä siinä pysähtyyy ja eikös reittiopas kerro pysäkit
Kyllä, mutta jos yöversioihin lisätään N-kirjain reittioppaaseen ja bussien näytöille, mutta ei pysäkeille, niin varmasti aiheuttaa ongelmia tässä kaupungissa.

Esimerkkinä voidaan pitää Alppilaa, jossa on esiintynyt paikallisissa puskaradioryhmissä keskustelua linjasta 23N. Sehän kulkee nykyään samaa reittiä perus-23:n kanssa, mutta esim. AKK:n, Ratapihantien ja Savonkadun risteyksessä AKK:n varressa on vanhan 23N:n pysäkki, jossa on päreet ja vanhat aikataulut paikallaan, eli pysäkkiä ei ole tyhjennetty/peitetty pinkeillä ei käytössä -hupuilla silloin kun 23N muttui 9N:ksi. AKK:n varren runkolinjojen pysäkeillä vanhan 23N:n jäänteitä ei enää liene, samoin kun Karhupuistossa sen kioskin vieressä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös päreet kerro mikä siinä pysähtyyy ja eikös reittiopas kerro pysäkit
Kyllä näin vanhasta käyttöliittymästä on jo aika päästä eroon. Päreet kaikki pois vaan ja tilalle QR-koodi. Kyllä se sitten älypuhelimen sovelluksesta gps-paikantimella selviää, että mikä linja siitä pysäkiltä kulkee.
 
Kyllä näin vanhasta käyttöliittymästä on jo aika päästä eroon. Päreet kaikki pois vaan ja tilalle QR-koodi. Kyllä se sitten älypuhelimen sovelluksesta gps-paikantimella selviää, että mikä linja siitä pysäkiltä kulkee.


Poistamme pysäkkien informaation, katokset ja penkit kesäkuusta alkaen

1746287360672.jpeg

Osana strategista ohjelmaamme vuosille 2025–2040 poistamme pysäkkien matkustajainformaation, kuten aikataulut ja reitit sisältävät julisteet ja metalliset pysäkkien nimen, vyöhykkeen ja pysäkiltä kulkevat linjat sisältävät liuskat kesäkuusta alkaen.

Jatkossa pysäkeillä on ainoastaan tieliikennelain mukainen pysäkkikilpi, joka osoittaa, että kyseessä on bussipysäkki tai raitiovaunupysäkki, jolloin pysäkille ei saa pysäköidä. Matkustajainformaatio sähköistyy kovaa vauhtia, ja pysäkeillä oleva informaatio on usein ehtinyt jo vanhentua tai vanhentunut informaatio on vahingossa jäänyt poistamatta.

Kiinteän matkustajainformaation poisto tekee myös aikataulu- ja linjastomuutoksesta halvempia, jolloin niitä voidaan toteuttaa ketterästi.

– Alustavasti olemme ajatelleet, että uusi aikataulukausi alkaisi jatkossa joka maanantaina ja linjasto muuttuisi dynaamisesti jokaisen kuukauden ensimmäisenä maanantaina, matkustajaliikenteen aikataulusuunnittelun päällikkö Usva-Tuutikki Kukkanen paljastaa.

Pysäkiltä kulkevat linjat ja niiden aikataulut on helppo tarkistaa HSL:n sovelluksen avulla. Sovellus paikantaa automaattisesti oikealle pysäkille, jos sovellukselle on annettu lupa paikantaa puhelin. Pysäkeille asennetaan myös QR-koodi, joka ohjaa puhelimen selaimen kautta pysäkin reaaliaikaisiin tietoihin.

Poistamme myös pysäkkien katokset ja penkit, koska kehittyneen matkustajainformaation ansiosta bussia tai raitiovaunua ei ole enää tarpeen odottaa pysäkillä. Sekä HSL:n sovelluksesta että avointa rajapintaa hyödyntävistä muista sovelluksista on helppo tarkistaa, milloin seuraava vaunu saapuu pysäkille. Tekemämme tutkimuksen mukaan jo 94 % matkustajista hankkii tietoa aikatauluista ja reiteistä netistä.

Pysäkkien katosten ja penkkien poistaminen vähentää kustannuksia miljoonilla euroilla vuosittain, sillä katokset ovat olleet usein vandalismin kohteena. Erityisesti lasien uusiminen aiheuttaa merkittävät kustannukset vuositasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Sipoon kunnan tiedotteen mukaan joitakin kesä viikonloppuja aiemminkin kulkenut Sipoonkorven hop-on hop-off kuljetus siirtyy osaksi HSL liikennettä lippujen osalta. Tiedotteen mukaisesti aikataulu tullaan näkemään 29.4. alkaen. Tullaankohan tälle reitille antamaan jonkinlainen linjanumero? Ja tällainen kippukuvio on varmaankin tehty viranhaltijapäätöksellä kun ei ole tullut vastaan mitään päätöksiä lippujen suhteen kun yritin selataan HSL:n päätöksiä.
Tällainen reitti luo kylläkin mielenkiintoisen reitin kesäksi normaalisti kulkeviin reitteihin verrattuna

Kuljettajaohjeeseen on nyt ilmestynyt linja 899 Tikkurila-Kuusijärvi-Nikkilä-Mellunmäki, mikä on ollut Sipoonkorven linjan reitti. Sen päivittäminen näyttäisi kuitenkin olevan vielä kesken, kun pohjoisensuuntainen reitti ohjeen kartalla lähtee Kehä III:n risteyksen kohdalta Lahdentietä ja kulkee pohjoiseen vain Ravuntien risteykseen asti. Etelän suuntaan se taas kulkee Nikkilän kartanolta 785K:n reittiä samaiseen Lahdentien ja Kehä III:n risteykseen.

Ohjeessa on lisäksi hieman ennen syysliikenteen alkua aloittavan 66K:n yhteydessä kaksi lisäreittiä, jotka kulkevat kuten normaali, mutta pohjoisen suuntaan kääntyy Pakilantieltä Paloheinäntielle ja kulkee Sysimiehentien ja Kuusimiehentien kautta Paloheinän jäähallin pysäkille. Etelän suuntaan se taas lähtee Saramäentien pysäkiltä eli 63:n päätepysäkiltä ja ajaa suoraan Paloheinäntietä 66K:n normaalille reitille.
 
Kuljettajaohjeeseen on nyt ilmestynyt linja 899 Tikkurila-Kuusijärvi-Nikkilä-Mellunmäki, mikä on ollut Sipoonkorven linjan reitti.

Hassua, että tolle on annettu numero 899, joka viittaa Itäväylää tai Porvoonväylää kauas Porvoon taakse kulkevaan säteittäiseen linjaan. Linjanumeroilla ei oo sinänsä kovin paljoa väliä käyttäjän kannalta, mutta kun HSL on usein muuttanut linjanumeroita, jotta ne olisivat loogisempia, ois ajatellut, että tolle linjalle ois valittu numero loogisesti.
 
Hassua, että tolle on annettu numero 899, joka viittaa Itäväylää tai Porvoonväylää kauas Porvoon taakse kulkevaan säteittäiseen linjaan. Linjanumeroilla ei oo sinänsä kovin paljoa väliä käyttäjän kannalta, mutta kun HSL on usein muuttanut linjanumeroita, jotta ne olisivat loogisempia, ois ajatellut, että tolle linjalle ois valittu numero loogisesti.
Tähän olisi hyvin sopinut 999 ja 899 sitten sille Porvoon tilataksille.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Tähän olisi hyvin sopinut 999 ja 899 sitten sille Porvoon tilataksille.
Niin, luulisi tämän olevan loogisempaa. Ensimmäisenä mieleen tuleva numeroehdotus nykyiselle 999:lle olisi tosin 847, kun reitti on sen verran samanlainen linjojen 848 ja 849 kanssa, vaikka tuo meneekin Söderkullasta Porvooseen moottoritietä vanhan tien sijaan. Toisaalta hieman yllättävää että koko linja edes on edelleen olemassa, kun matkustajia on jokaisella matkustuskerrallani ollut yhden käden sormilla laskettava määrä.
 
899 on lopultakin saatu myös reittioppaaseen. Lauantaisin ja sunnuntaisin ajetaan yhdellä autolla kolme lähtöä Tikkurilasta ja kaksi Mellunmäestä.
 
899 on lopultakin saatu myös reittioppaaseen. Lauantaisin ja sunnuntaisin ajetaan yhdellä autolla kolme lähtöä Tikkurilasta ja kaksi Mellunmäestä.
On näemmä merkitty U-linjaksi reittioppaassa. Ehkä pieni epäjohdonmukaisuus, mutta toisaalta linjalle voi ottaa mukaan myös polkupyörän.
 
Takaisin
Ylös