Kesäaikataulut 2025

Osa muutoksista on järkeviä, mutta on todella outoa, että jopa Puotilassa poistettiin maininta metroasemasta, vaikka vaihtomatka on paljon lyhyempi kuin Finnoossa, jossa se kuitenkin mainitaan, vaikka valtaosa vaihtaa ennemmin Matinkylässä. Myös Kalasatamassa vaihtomatka on lyhyempi. Finnoosta sen maininnan olisi voinut poistaa ennemmin Puotilan ja Kalasataman sijaan.
 
En nyt keksinyt parempaa ketjua tälle.

HSL muuttaa kesäliikenteen alussa yksittäisten pysäkkien nimiä paremmin vastaamaan niiden todellista sijaintia, tai muuten vaan selventämään sijaintia. Koko lista löytyy HSL:n sivuilta uutistiedotteesta. Erityisen kiinnostavia ovat kuitenkin Itäväylän muutokset. Monen pysäkin nimi muutetaan muotoon [poikkikatu/alue]/Itäväylä (esim. Kulosaarentie/Itäväylä). Alla lainaus tiedotteesta muutokselle.

Tekstin perusteella voisi siis päätellä, että sama käytäntö saattaa olla tulossa muillekin pääväylille lähivuosina.

Uuden nimen saavat seuraavat pysäkit:
Kalasatama (M) -> Kalasatama/Itäväylä
Kulosaari -> Kulosaarentie/Itäväylä
Tupasaari -> Kulosaari/Itäväylä (perustelu Kulosaari-nimen siirrolle on metroaseman läheisyys)
Kipparlahti -> Kipparlahti/Itäväylä
Herttoniemi (M) -> Herttoniemi/Itäväylä (vain idän yöbussien käyttämä pysäkki toisella puolella Itäväylää metroasemalta katsoessa)
Konemestarinkatu -> Hirvitie/Itäväylä
Siilitie (M) -> Siilitie/Itäväylä (yöbussien käyttämät pysäkit, siis myös nykyinen laituri 1 joka on aivan metroaseman vieressä)
Itäkeskus (M) -> Itäkeskus/Itäväylä (Vuosaaren yöbussien käyttämät pysäkit kummallakin puolella Itäväylää)
Puotila (M) -> Puotila/Itäväylä
Karhulantie -> Karhulantie/Itäväylä
Uussillantie -> Tankovainio/Itäväylä


Oma mielipiteeni näistä on, että osa muutoksista on erittäin tervetulleita ja osa aiheuttaa vain enemmän sekaannusta. Kalasataman pysäkillä maininta metroasemasta olisi edelleen hyödyllinen erityisesti linjan 16 matkustajia varten. Pysäkinnimi "Kalasatama (M)/Itäväylä" olisi siis selvempi sekä sijainnin että vaihtoyhteyden kannalta. Myös Puotilan muutos vaikuttaa hieman hölmöltä. Itäväylän varren bussipysäkit (erityisesti lännen suuntaan) ovat erittäin lähellä metroasemaa, ja niiltä kulkee ensisijaisesti päiväbusseja, joista on vaihtoyhteys metroon. Karhulantien muutoksesta ei myöskään ole juurikaan hyötyä. Karhulantie on melko lyhyt, joten sijainti ei ole nykyisellään erityisen epäselvä. Karhulantien ja Itäväylän risteyksen lähettyvillä on myös 2 muuta pysäkkiä, jotka eivät ole Itäväylän varressa, joten ne eivät saa lisäliitettä, vaikka kyseessä on käytännössä sama pysäkkiryhmittymä. Sen sijaan esimerkiksi Kulosaaren ja Tankovainion muutokset selventävät pysäkkien sijainteja merkittävästi.
Hirveen näkönen toi teksti ainakin noilla pienemmillä näytöillä
 

Liitetiedostot

  • 20250616_233503.jpg
    20250616_233503.jpg
    83.8 KB · Lukukerrat: 84
Hirveen näkönen toi teksti ainakin noilla pienemmillä näytöillä
Noilla ei kyllä parhaalta tosiaan näytä. Yrittää nyt vielä esimerkiksi väsyneemmässä tilassa saada jotain tolkkua tekstistä samalla kun alarivin teksti rullaa kuin loppua ei tulisikaan. Näistä huomiona: oikeinkirjoitus on rakkaalle liikenteentilaajalle nykyään vaikeaa; Kulosaarentie (Brändövägen) mennetti ännän käännösversiostaan=Brädövägen

Toki inhimillisiä virheitähän nämä ovat, niitä vaan nyt on sattunut Höslille varsin paljon viime aikoina.
 
Samoin reittioppaassa näkyvät punaisena linjat 211E/U, 213X, 249Y ja 969X. Juhannuksen lisälinja 24S taas näkyy normaalisti sinisenä.
 
Takaisin
Ylös