Kesäliikenne 2021

Valkeakosken sisäiset linjat liikennöivät kesällä linjanumeroilla 64, 65A ja 67G. En ymmärrä, miksi on pitänyt sitten ottaa juuri sellaisia linjanumeroita, joita kesän ajan on käytössä jo Tampereen suunnalla, olisihan vapaana ollut muitakin numeroita, jolloin ei olisi tarvinnut lisätä A:ta ja G:tä Valkeakosken linjojen perään. Kesän ajan siis voi nähdä esim. linjan 65 Nokia-Hervanta välillä ja linjan 65A Valkeakosken sisäisellä linjalla. Elokuusta lähtienhän 65 ja 67 liikennöivät eri numeroilla ja reiteillä, jolloin nuo kirjaimet varmaan pudotetaan Valkeakoskenkin linjoista pois.
https://www.nysse.fi/kesa.html

Seuraava kysymys ei liity suoraan kesäliikenteeseen, mutta tietääkö kukaan oikeaa syytä sille, miksi Nokian linjat "katkaistaan" Reittioppaassa Nokian aseman pysäkille? Eli esim. linja 71 ei näy Reittioppaassa välillä Harjuniitty - Keskustori, vaan välillä Harjuniitty - Nokia, ja Nokia - Keskustori. Samoin linjoilla 70A ja 70B. Tämä on ollut jo aika pitkään näin, mutta olen kai aina ajatellut että kyseessä on virhe, mutta näköjään ei, kun sitä ei ole ikinä muutettu. Eihän kuitenkaan Ylöjärven, Lempäälän tai Kangasalan linjojakaan katkaista ajantasauspysäkille, vaan koko reitti on merkitty Reittioppaaseen siten kuin se oikeasti on. Tuo vaan voi olla harhaanjohtavaa, kun joku harvemmin bussia käyttävä voi helposti luulla, että päätepysäkki on Nokian asemalla.
 
Valkeakosken sisäiset linjat liikennöivät kesällä linjanumeroilla 64, 65A ja 67G. En ymmärrä, miksi on pitänyt sitten ottaa juuri sellaisia linjanumeroita, joita kesän ajan on käytössä jo Tampereen suunnalla, olisihan vapaana ollut muitakin numeroita, jolloin ei olisi tarvinnut lisätä A:ta ja G:tä Valkeakosken linjojen perään. Kesän ajan siis voi nähdä esim. linjan 65 Nokia-Hervanta välillä ja linjan 65A Valkeakosken sisäisellä linjalla. Elokuusta lähtienhän 65 ja 67 liikennöivät eri numeroilla ja reiteillä, jolloin nuo kirjaimet varmaan pudotetaan Valkeakoskenkin linjoista pois.

Valkeakosken sisäisille linjoille tulee numerot 64-67 käyttöön. Sen sijaan, että muutettaisiin numeroita useampaan kertaan ja sekoitetaan matkustajien päät sillä, niin on ihan fiksua käyttää lisäkirjaimia kesän aikana. Syksyllä sitten ovat numerot yksinomaan Valkeakoskella käytössä kun Tampereen suunnalta ne numerot muuttuu.

Pieni offtopic, mutta Valkeakoski-Uskila ei ollut saanut numeroa. Liekö tämä sitten Nyssen ulkopuolista liikennettä, jota Valkeakosken Liikenne Oy jatkossakin hoitaa?
 
Seuraava kysymys ei liity suoraan kesäliikenteeseen, mutta tietääkö kukaan oikeaa syytä sille, miksi Nokian linjat "katkaistaan" Reittioppaassa Nokian aseman pysäkille? Eli esim. linja 71 ei näy Reittioppaassa välillä Harjuniitty - Keskustori, vaan välillä Harjuniitty - Nokia, ja Nokia - Keskustori. Samoin linjoilla 70A ja 70B. Tämä on ollut jo aika pitkään näin, mutta olen kai aina ajatellut että kyseessä on virhe, mutta näköjään ei, kun sitä ei ole ikinä muutettu. Eihän kuitenkaan Ylöjärven, Lempäälän tai Kangasalan linjojakaan katkaista ajantasauspysäkille, vaan koko reitti on merkitty Reittioppaaseen siten kuin se oikeasti on. Tuo vaan voi olla harhaanjohtavaa, kun joku harvemmin bussia käyttävä voi helposti luulla, että päätepysäkki on Nokian asemalla.

Hyvä kysymys. Näin ne näkyvät myös rahastuslaitteella ja matkustamonäytössä. EVO?
 
Nysseen liittyvän linjan 60 Valkeakoski - Tampere tulostettava aikataulu puuttuu vielä, vaikka linja aloittaa viikon päästä. Aikataulu löytyy pysäkillisestä listauksesta. Ihmetystä vain herättää se, että Valkeakosken liikenteen sivuilla on kesälle sellaisia linjan 60 lähtöjä, joita ei edellisessä aikataulussa ole. Olisi hyvä saada tietää kaikki linjan 60 lähdöt.
 
Nysseen liittyvän linjan 60 Valkeakoski - Tampere tulostettava aikataulu puuttuu vielä, vaikka linja aloittaa viikon päästä. Aikataulu löytyy pysäkillisestä listauksesta. Ihmetystä vain herättää se, että Valkeakosken liikenteen sivuilla on kesälle sellaisia linjan 60 lähtöjä, joita ei edellisessä aikataulussa ole. Olisi hyvä saada tietää kaikki linjan 60 lähdöt.

Nyssen reittioppaasta nämä Valkeakosken Liikenteen ajamat markkinaehtoiset 60-vuorot löytyivätkin.
 
Linjan 29 reitityksessä merkittävä puute on Rautatieaseman pysäkin puuttuminen kokonaan.
 
Nyssen reittiopas noteeraa bussilinjan 1 (ainakin kirjaimettoman version) ajoneuvot (ainakin osan niistä) ratikaksi. Reittioppaan siinä kartassa, joka näyttää kaikki Nysseen kuuluvat kulkuneuvot reaaliajassa, ykkösen bussit näkyvät punaisena, ikään kuin ratikkana. Esimerkiksi Pirkkalasta klo 16.10 lähtenyt ykkönen näkyy tällä tavoin.
 
Nyssen reittiopas noteeraa bussilinjan 1 (ainakin kirjaimettoman version) ajoneuvot (ainakin osan niistä) ratikaksi. Reittioppaan siinä kartassa, joka näyttää kaikki Nysseen kuuluvat kulkuneuvot reaaliajassa, ykkösen bussit näkyvät punaisena, ikään kuin ratikkana. Esimerkiksi Pirkkalasta klo 16.10 lähtenyt ykkönen näkyy tällä tavoin.

Näemmä kaikki ykköset ilman kirjainta näkyvät ratikkana. Ensiksi tuli mieleen että kyseessä on yksittäinen rahastuslaite joka on konfiguroitu jotenkin väärin mutta kun kartalla kaikki ykkösen vuorot näkyvät näin niin kyseessä lienee nyssen taustajärjestelmässä oleva virhe. Tänään esim. 11.10 sekä Suupalta että Vatialasta lähteneet vuorot näkyivät kartalla ratikkana.
 
Takaisin
Ylös