Keskuspysäkki Helsinkiin

En ole varma onko järkevää että kaikki linjat kulkevat tuolla lailla yhden pisteen kautta. Mielestäni parempi tapa on sellainen, jossa jokainen linja risteää tai sivuaa mahdollisimman monen muun kanssa, mutta eri paikoissa. Helsingin pieni keskusta ja niemen kapeus tietenkin rajoittavat vähän tuota - olettaen että kaikkien linjojen edes tulee kulkea keskustan kautta. No kasi on tietenkin hyvä esimerkki siitä, että tämä ei ole mitenkään välttämätöntä.

No, eihän kaupungeissa, jotka esimerkiksi ensimmäiseen viestiini pistin, kaikki linjat aja keskusaseman kautta. Keskuspysäkki on tarkoitettu keskustan linjoille, ei sellaisille kuin linja 8 Helsingissä. En ilmeisesti painottanut ideassa tarpeeksi sitä, etten todellakaan ehdota kaikkien linjojen viemistä keskustaan vaan nyt keskustassa ajavien linjojen välillä vaihtamisen helpottamista, sorry..

Helsingin kadut eivät aivan ole sieltä ahtaimmasta päästä. Esimerkiksi Grazissa ajellaan aika lailla kapeampia katuja pitkin. Siellä ei ole minkäänlaista "Mannerheimintie"-pääväylää suoraan keskustaan.

Keskustapysäkillä on omat huonot puolensa, mutta nykyinenlainen ratkaisukaan ei ole paras mahdollinen mielestäni. Lasipalatsilla ei ole vaihtoyhteyttä kaikkiin keskustan linjoihin, vaihdot Kaisaniemeen päin ovat jonkinmoisen kävelymatkan päässä. Tiedän, että monelle se ei ole matka eikä mikään, mutta jos todella halutaan houkutella autossa työmatkansa viettävä henkilö julkisiin liikennevälineisiin, pitää linjasto olla helppo ja selkeä ja vaihtojen nopeita, vaivattomia, mahdollisimman vähän katuja ylittäviä tai alittavia ja mieluiten katon alla. Siksi "melkein-keskustapysäkki" Lasipalatsi/Rautatientori ei ole järin huono, muttei mitenkään loistava.
 
Siksi "melkein-keskustapysäkki" Lasipalatsi/Rautatientori ei ole järin huono, muttei mitenkään loistava.

Vaihtoja ratikasta toiseen Lasipalatsi/Kaivokatu -välillä ei varmaan ole hirveästi, koska seiskat tarjoavat vaihdottoman poikittaisyhteyden keskustassa ja keskustaa pohjoisempana taas kannattaa käyttää varsinaisia poikittaislinjoja. Keskustassa kannattaa vaihtaa, jos matkan toinen päätepiste on eteläisessä kantakaupungissa. Jos silloin ei pääse vaihtamaan samalla pysäkillä, on Stockmannin ympärillä olevilla pysäkeillä kuitenkin lyhyemmät kävelymatkat kuin Lasipalatsilta Kaivokadun pysäkille.
 
Jos keskuspysäkki rakennettaisiin, samalla olisi Rautatientorin metroasemalle hyvä rakentaa läntinen uloskäynti, joka johtaisi suoraan pysäkille.

Löytyyköhän tuolle tilaa? Ja onko olemassa mutkittelevia liukuportaita?
 
Jokainen voi koittaa eläytyä tilanteeseen, jossa täytyy vieraassa kaupungissa käyttää jotain kummallista bussi- tai ratikkalinjaa, joka ajaa hankalasti hahmotettavaa kasilenkkiä, samaan suuntaan kiertävä linja pysähtyy samalla pysäkillä kaksi kertaa kierroksen aikana...

Kolmoset pysähtyisivät ehdotetulle keskuspysäkille toiseen kertaan tullessaan eri raiteella, mutta Oslon metrossa on linja, joka pysähtyy samaan suuntaan mennessään kaksi kertaa monella pysäkillä ja molemmilla kerroilla samalla raiteella. Linjan kumpikin pää on "suora", mutta keskustan ympäri kiepataan rengas. Epäselvyydet on ratkaistu siten, että juna vaihtaa linjanumeroa kiepin aikana. Numerosta (4 tai 6) tietää, onko juna menossa tekemään ensin kiepin vai jatkamassa suoraan päätepysäkille.

Siis toisesta päästä puoleenväliin kieppiä on linja 6 ja kiepin puolestavälistä toiseen on linja 4. Jos ringenin hahmottaminen on vaikeaa, voi asian ajatella toisinkin: nelonen jatkaa päättäriltä kuutosen linjalle, mutta tarjoten samalla vaihdottoman yhteyden linjalta toiselle.

Minulle Helsingin kolmosratikan nykyreitti ja numerokin kelpaa (nykyiset pysäkitkin kelpaavat), mutta kelpaisiko nykyreitti myös muutoksen toivojille, jos linjanumero vaihtuisi Eläintarhassa ja Olympialaiturilla?
 
Minulle Helsingin kolmosratikan nykyreitti ja numerokin kelpaa (nykyiset pysäkitkin kelpaavat), mutta kelpaisiko nykyreitti myös muutoksen toivojille, jos linjanumero vaihtuisi Eläintarhassa ja Olympialaiturilla?

Kyllä kelpaa, mulle eivät linjatunnukset ole mitään pyhiä, kunhan niitä ei vaihdeta joka vuosi

t. Rainer
 
keskuspysäkki ruuhkautuisi varmaan melkoisesti. myöskin olisi hankalaa suunnitella kaikki linjat siten, että ne osuisivat keskuspysäkille. neliraiteiselle pysäkkialueelle ei taida olla keskustassa juuri missäkään tilaa. lasipalatsin, kaivokadun ja stockmannin pysäkit ovat kohtalaisen lähellä toisiaan. mutta tietenkin vaihtamisen pitäisi olla vaivattomampaa kuin nykyinen tilanne jossa harpotaan korttelin toiselle puolelle. toisaalta, onpa noilla linjoilla samoja pysäkkejä siinä runsaasti. vaikka onhan se vaikeaa jos pitää vaihtaa ratikasta A ratikkaan B yhdeksi pysäkinväliksi jotta pääsee ratikkaan C.
 
Takaisin
Ylös