Hieman ihmetyttää eräiden tahojen osoittama ihannointi näitä ns. "välittömiä vaihtoja" kohtaan. Omasta mielestäni kuitenkin matkan teoreettista nopeutta tärkeämpää olisi, että vaihdot toimisivat myös käytännössä sujuvasti ja ennen kaikkea luotettavasti ilman, että niitä joutuisi odottelemaan yli aikataulun mukaisen lähtöajan. Luonnollisesti liikenneonnettomuuksista tms. oikeasti odottamattomista syistä johtuvat myöhästymiset ovat asia erikseen, mutta niitä ei onneksi esiinny säännöllisesti. Tekosyyt ovat asia erikseen.
Annanpa vihjeeksi, että välittömät vaihdot ovat varsin mukavia etenkin talvisaikaan, kun linja-autoasema ei ole auki ja joutuisi ulkona pakkasessa odottamaan. Toisinaan on vaihto järjestetty sillä tavalla kivasti, että edellinen bussi jää odottamaan seuraavan tuloa ja siellä voi odotella lämpimässä. Pohjolan Liikenteellä harrastetaan aika paljon välittömiä vaihtoja ja kokemuksieni mukaan ne ovat toimineet hyvin, kun kuljettaja aina soittaa seuraavan pätkän kuljettajalle, jotta hän odottaa vaihtomatkalaista. Näin kesäisin tuo puolen tunnin vaihtoaika ei sen suuremmin haittaa, tietenkään. Aamuisin on Porin bussista välitön vaihtoyhteys Forssasta Loimaalle ja joku aika sitten oli aika kiirus kuljettajalla, jotta ehti ajaa niin, että ehdimme vaihtaa tuossa kohtaa. Jännäsimme yhdessä kuljettajan kanssa, että ehdimmekö, mutta ehdimme kun ei ollut hidastusta matkalla. Puhelinnumeroa hänellä ei ilmeisesti ollut toiselle firmalle. Ihmetyttää, että edes firmoissa järjestetään välittömiä vaihtoja ilman mitään varmistamisia bussien välillä.
Suorien yhteyksien puolta pidän siksi, että ne ovat bussien mahdollisuus pärjätä juniin nähden sellaisilla reiteillä, joilla junassa on vaihto, mutta bussi voi ajaa vaihdotta suunnilleen samalla matka-ajalla. Vaikkapa tuonne Vilppulaan on ainakin minusta houkuttelevaa mennä suoralla yhteydellä kun ei tarvitse raahata matkatavaroita paikasta toiseen ja voi vaikka nukkua koko matkan, mutta jos Tampereella joutuu kuitenkin vaihtamaan, niin valinta kallistuu junan puoleen nopeuden takia.
Nuo ihmeelliset matkustajien otto- ja jättörajoitukset tosin vaikeuttavat matkantekoa, kun aina eivät edes kuljettajat muista niitä tarkasti ja jättävät sitten matkustajia pysäkille vaikka aikataulun mukaan olisi pitänyt päästä, kerran on käynyt näinkin. Se nyt päättyi kuitenkin hyvin, kun kuljettaja huomasi erehdyksensä ja seurue saatiin matkaan. Kai niillä rajoituksillakin on joku fiksu syynsä, ei kai niitä muuten olisi.
Tuosta matkalippujen myynnistä olen muuten samaa mieltä, vaihdolliset matkat saisi aina myydä erillisinä lippuina, helpottaisi myös matkustajaa kun voisi antaa vain sen kyseisen yhteysvälin lipun kuljettajalle. Tosin siihen lippuun voisi sitten merkata, jos on vaihto edessä, jotat kuljettaja sen voisi ottaa huomioon, ellei matkustaja muista huomauttaa asiasta.
Veri ei kiehahtanut vähimmässäkään määrin, lähinnä huvittuneena olen lueskellut näitä pikkuharrastajain ajoittain varsin mielipuolisia toiveita ja "vaatimuksia".
Eikös täällä ole tarkoitus tuoda esille niitä vähän mielikuvituksellisempiakin ideoita joukkoliikenteen parantamiseksi? Niistä voi lähteä kehittymään sitten ihan realistisiakin ajatuksia, kun niitä pyöritellään edes takas. Ajoittain voi tulla esille asioita, joista ammattilaiset ärsyyntyvät kun harrastajat kommentoivat "huuhaata" ammattimaisen näkemyksen puuttuessa, mutta sille tuskin mitään voi niin kauan, kun ei tätä foorumia suljeta vain ammattilaisten keskusteluklubiksi.