Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Miksi busseissa on kiihtyydenrajoitin? Haetaanko tällä matkustusmukavuutta vai pelkästään taloudellisuutta? Uusissa Suburbaneissa näyttää sellainen löytyvän.
Suburbaneissa on tosiaan kiihtyvyydenrajoitin, mikä ilmenee hitaana ja nytkähtelevänä liikkeellelähtönä. Kyllä ne sitten kulkee ihan hyvin, kun nopeus on sellaiset +30 km/h. Ei näiden hienoutta oikein tavallisella kuskin järjellä ymmärrä. Taloudellisuutta kiihtyvyydenrajoitin saattaa parantaa kyllä sikäli, että monilla on tapana kiihdyttää täydellä kaasulla liikennetilanteesta riippumatta ja siten turhien punaisiin valoihin tehtävien täyskiihtydysten kulutuslisää saadaan hieman leikattua. Uskoakseni osaavissa käsissä kiihtyvyydenrajoitin heikentää kuitenkin sekä matkustusmukavuutta että taloudellisuutta ja pahimmillaan jopa turvallisuutta. Ainakin Kehä III:lla Nobinan 8900 Volvot ovat jopa jonkinlainen turvallisuusriski, koska siellä nopeudet ovat aika kovat ja pysäkeiltä lähtiessä paikoin olemattomasti kiihdytystilaa ennen kaistanvaihtoa.