Kiinassa aloitetaan uutisen mukaan maailman nopeimpien junavuorojen liikennöinti:
http://www.inhabitat.com/2009/12/28/china-unveils-the-worlds-fastest-high-speed-train/
Reittiä on 1068 km ja se yhdistää 20 kaupunkia. Huippunopeus 350 km/h ja hankkeessa ovat olleet mukana Siemens, Bombardier ja Alstom. Itselleni ei ihan valjennut, mitä mallia junat ovat. Järjestelmää suunnitellaan laajennettavan rivakkaa tahtia; uusia linjoja pitäisi avattaman seuraavan parin vuoden aikana monia.
Tuohon maailman nopein -väittämään on näemmä päädytty vertailemalla eurooppalaisten ja japanilaisten suurnopeusjunien tyypilisiä hiuppunopeuksia reittiliikenteessä. Testeissähän on tietysti ajettu kovempaa ja Shanghain maglev-juna taitaa mennä arkenakin suurempaa vauhtia, mutta on rata on tynkä.
http://www.inhabitat.com/2009/12/28/china-unveils-the-worlds-fastest-high-speed-train/
Reittiä on 1068 km ja se yhdistää 20 kaupunkia. Huippunopeus 350 km/h ja hankkeessa ovat olleet mukana Siemens, Bombardier ja Alstom. Itselleni ei ihan valjennut, mitä mallia junat ovat. Järjestelmää suunnitellaan laajennettavan rivakkaa tahtia; uusia linjoja pitäisi avattaman seuraavan parin vuoden aikana monia.
Tuohon maailman nopein -väittämään on näemmä päädytty vertailemalla eurooppalaisten ja japanilaisten suurnopeusjunien tyypilisiä hiuppunopeuksia reittiliikenteessä. Testeissähän on tietysti ajettu kovempaa ja Shanghain maglev-juna taitaa mennä arkenakin suurempaa vauhtia, mutta on rata on tynkä.