Nakkiputka
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 562
Olen kolmen muun henkilön kanssa tekemässä TKK:lla liikennetelematiikan kurssilla harjoitustyötä, aiheena on :"Matkan pituuteen perustuvan arvolipun luominen kaupunkiliikenteeseen". Ymmärtääkseni ainakin YTV:llä on ainakin ideatasolla suunniteltu tälläistä ja käyttöönotto saattaisi tapahtua mahdollisesti seuraavan matkakorttisukupolven myötä 2010-luvulla.
Nykyisestä tiukasti kuntarajoihin perustuvasta tariffijärjestelmästä aiheutuu kummallisuuksia, kun kilometrin matka saattaa maksaa 1,5-kertaisesti sen, mitä kymmenen kilometriä toiseen suuntaan. Ongelma olisi kierrettävissä joko tiheän vyöhykejaon tai kilometritaksan avulla, mutta johtuen kaupunkiliikenteen nopearytmisyydestä ja määränpäiden epämääräisyydestä nämä eivät ole helposti toteutettavissa. Jonkinlainen RFID:hen perustuva ratkaisu lienee ainoa mahdollisuus?
Tiedustelisin siis:
Nykyisestä tiukasti kuntarajoihin perustuvasta tariffijärjestelmästä aiheutuu kummallisuuksia, kun kilometrin matka saattaa maksaa 1,5-kertaisesti sen, mitä kymmenen kilometriä toiseen suuntaan. Ongelma olisi kierrettävissä joko tiheän vyöhykejaon tai kilometritaksan avulla, mutta johtuen kaupunkiliikenteen nopearytmisyydestä ja määränpäiden epämääräisyydestä nämä eivät ole helposti toteutettavissa. Jonkinlainen RFID:hen perustuva ratkaisu lienee ainoa mahdollisuus?
Tiedustelisin siis:
- Onko maailman muissa kaupungeissa matkan pituuteen perustuvia lippujärjestelmiä (erityisesti bussiliikenteessä)?
- Miten järjestelmät on käytännössä toteutettu ja miten se voisi PK-seudulla toteuttaa?
- Minkäsuuruiset voisivat olla uuden järjestelmän maksimi ja minimi arvolipputariffit? Vyöhykelisän kanssahan tuli se ongelma, että se laski YTV:n lipputuloja, kun ihmiset oppivat hyödyntämään sitä...
- Mitä pitäisi tariffijärjestelmän suhteen tehdä siinä tapauksessa, että PK-seudun kunnat (Helsinki,Espoo,Vantaa, Kauniainen) päättävätkin yhdistyä?