Koillis-Helsingin liityntäliikenne

a__m sanoi:
Mutta edesmenneen 75X:n kaltainen Jakomäessä pysähtymätön moottoritielinja voisi olla poikaa etenkin Puistolan ja Heikinlaakson asukkaille, jotka joutuvat käyttämään aamu- ja iltaruuhkissa aikaansa körötellessään 75:n kyydissä Vanhaa Porvoontietä.
Kyllä. Todellakin. Tänään matkustaessani 75:llä Puistolan torilta rautatientorille kesti matka 41 minuuttia klo 12.23 lähteneellä vuorolla, ja takaisin rautatientorilta puistolan torille klo 18.04 75:llä kaikkiaan 38 minuuttia. Ei ihme että ajan mieluummin omalla autollani.
 
christian_ sanoi:
Kyllä. Todellakin. Tänään matkustaessani 75:llä Puistolan torilta rautatientorille kesti matka 41 minuuttia klo 12.23 lähteneellä vuorolla, ja takaisin rautatientorilta puistolan torille klo 18.04 75:llä kaikkiaan 38 minuuttia. Ei ihme että ajan mieluummin omalla autollani.
Liitynnän toimiessa Puistolan torilta pääsee Rautatientorille bussi+juna-yhdistelmällä 25 minuutissa. Vähän huonommallakaan vaihtoyhteydellä matkan ei pitäisi juurikaan yli puolta tuntia kestää.
 
christian_ sanoi:
Kyllä. Todellakin. Tänään matkustaessani 75:llä Puistolan torilta rautatientorille kesti matka 41 minuuttia klo 12.23 lähteneellä vuorolla, ja takaisin rautatientorilta puistolan torille klo 18.04 75:llä kaikkiaan 38 minuuttia. Ei ihme että ajan mieluummin omalla autollani.
"Onneksi" etenkin syysaikaan näkee liikenteessä monia muitakin, jotka haluavat säästää aikaa ja käyttävät omaa autoansa esim. työmatkoihin. Seurauksena tästä jotkin tiet ruuhkautuvat ja niinpä sekä bussit että henkilöautot juuttuvat näihin ruuhkiin. Kuka säästääkään aikaa...?

Minunkin työmatkani sujuisi nopeammin omalla autolla - viikon aikana olisin säästänyt jo monta minuuttia mikäli olisin kulkenut henkilöautolla työmatkani. En ole vain kokenut vieläkään tarvitsevani kilometrihinnaltaan kallista henkilöautoa Pääkaupunkiseudulla liikkumiseen. Julkisten kulkuvälineiden käyttö tulee halvemmaksi ja käyttäessäni joukkoliikennettä varmistan, että julkiset kulkuvälineet kulkevat tulevaisuudessakin.
 
a__m sanoi:
Totta. Mutta edesmenneen 75X:n kaltainen Jakomäessä pysähtymätön moottoritielinja voisi olla poikaa etenkin Puistolan ja Heikinlaakson asukkaille, jotka joutuvat käyttämään aamu- ja iltaruuhkissa aikaansa körötellessään 75:n kyydissä Vanhaa Porvoontietä.
Olisiko ideaa johtaa joku Vantaan linja Hakkilasta, tai edes ruuhkalähtöjä siltä, ensin Heikinlaakson läpi Vanhaa Porvoontietä kuten aikaisempi 732K, sitten Jakomäen kautta suoraan moottoritielle kulkematta Tattarisuon kautta.
 
a__m sanoi:
Omasta mielestäni Koillis-Helsingin asukkaat voitaisiin "pakottaa" liityntäliikenteen piiriin samalla tavoin kuin Itä-Helsingissä tehtiin aikanaan. ..
Pistän tuohon kyllä vastalauseeni. Juna ei vain sovi kaikille eikä ketään voida pakottaa käyttämän junaa. Juna ei taivu sinne minne bussi ja ylimääräisten liityntöjen käyttö lähtö- ja määränpäässä saattavat jopa pidentää, yleensä pidentävätkin, matka-aikaa. Suoria bussiyhteyksiä on oltava kyllä jatkossakin. Omasta mielestäni sellainen että on käytettävissä vaihtoehtoina sekä juna että suorabussiyhteys on paras, se palvelee monipuolisesti. Joskin on kallis mutta elämä on.
 
onnibussi sanoi:
Pistän tuohon kyllä vastalauseeni. Juna ei vain sovi kaikille eikä ketään voida pakottaa käyttämän junaa. Juna ei taivu sinne minne bussi ja ylimääräisten liityntöjen käyttö lähtö- ja määränpäässä saattavat jopa pidentää, yleensä pidentävätkin, matka-aikaa. Suoria bussiyhteyksiä on oltava kyllä jatkossakin. Omasta mielestäni sellainen että on käytettävissä vaihtoehtoina sekä juna että suorabussiyhteys on paras, se palvelee monipuolisesti. Joskin on kallis mutta elämä on.
Hohhoijaa mitä argumentointia. :roll:
 
a__m sanoi:
Hohhoijaa mitä argumentointia. :roll:
Mitäs toi nyt oli? Hohhoijaa vaan sinnekin. Kai muutkin saavat sanoa mielipiteensä kuin sinä? Onneksi Suomessa ei sentään vielä vallitse diktatuuri vaan demokratia, kaikilla oikeus sanoa mielipiteensä. Sanoithan itsekin aiemmin.
 
onnibussi sanoi:
Omasta mielestäni sellainen että on käytettävissä vaihtoehtoina sekä juna että suorabussiyhteys on paras, se palvelee monipuolisesti.
Jos nämä eivät ole päällekkäisiä, eli syö toisiltaan matkustajia, OK. Bussireitin siis tulisi palvella hieman eri matkustustarvetta, esim. kilometrin päässä radasta kulkevalla pääväylällä.
 
uusi linja 99 Jakomäkeen

Jos tulisi uusi linja 99 joka menisi Kontula(M) - Jakomäki se korvaisi vähän linjaa 77. Se kulkisi silloin kun 77:lla menee vähän matkustajia. Lisäksi tulisi linja 99A joka menisi Jakomäki - Lahdenväylä - Kehä 1 - Itäkeskus (m). Se kulkisi ma-pe 8-18, linja 99 ma-pe 6-8,18-20 la-su 10-18.

MODEDIT/kuukanko: Kaikkea ei edelleenkään tarvitse kirjoittaa isoilla kirjaimilla, korjattu osa pieniksi kirjaimiksi ja muuten muokattu ymmärrettävämmäksi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: uusi linja 99 Jakomäkeen

joonas sanoi:
Jos tulisi uusi linja 99 joka menisi Kontula(M) - Jakomäki se korvaisi vähän linjaa 77. Se kulkisi silloin kun 77:lla menee vähän matkustajia. Lisäksi tulisi linja 99A joka menisi Jakomäki - Lahdenväylä - Kehä 1 - Itäkeskus (m). Se kulkisi ma-pe 8-18, linja 99 ma-pe 6-8,18-20 la-su 10-18.
Mikä olisi tuon uuden linjan 99 reitti Kontulan metroasemalta Jakomäkeen?

Kontulankaaren ja Rapolantien kautta Seivästeille/Pallotielle (Rajakylään) ja sitä kautta Maratontielle ei voisi mennä (kuten ehkä helposti luulisi), sillä Kontulankaaren päässä on läpiajokielto raskaille ajoneuvoille (oliko peräti painorajoitus, kavennus ja töyssy, niin ettei esim. bussilla siitä pääse läpi?) tuonne Kontulan pientaloalueelle. Lisäksi se kulkisi silloin osittain Vantaan puolella (Rajakylä), mikä taas tekisi siitä seutulinjan. Tällaistä linjaa on aika-ajoin ehdotettu ja se olisikin aika kätevä yhteys Jakomäestä Itä-Helsinkiin. Se on kuitenkin aina kaatunut noihin em. mainittuihin seikkoihin nojaten.

Linjojen perustaminen ei ole vain niiden piirtämistä ja toteuttamista, vaan monien erilaisten tekijöiden ja byrokratian summa.
 
Re: uusi linja 99 Jakomäkeen

vristo sanoi:
Kontulankaaren ja Rapolantien kautta Seivästeille/Pallotielle (Rajakylään) ja sitä kautta Maratontielle ei voisi mennä (kuten ehkä helposti luulisi), sillä Kontulankaaren päässä on läpiajokielto raskaille ajoneuvoille (oliko peräti painorajoitus, kavennus ja töyssy, niin ettei esim. bussilla siitä pääse läpi?) tuonne Kontulan pientaloalueelle.
Eikös siellä ole edelleen se 3,5 tonnin rajoitus?

Olisiko muuten nimim. joonaksen tarkoituksena siis muuttaa Jakomäki liitettäväksi metroon ma-pe klo 8-20 sekä la-su 10-18 välisinä aikoina erilaisin ysiysi-variaatioin? Entä 77? Milloin sitä sitten ajettaisi? Ja miksi kaksi erilaista 99:ää? Taitaisivat matka-ajat radikaalisti pidentyä.
 
Re: uusi linja 99 Jakomäkeen

vristo sanoi:
Linjojen perustaminen ei ole vain niiden piirtämistä ja toteuttamista, vaan monien erilaisten tekijöiden ja byrokratian summa.
Tai ainakaan sen ei pitäisi olla pelkkää piirtämistä. Välillä kun katselee luottamusmiesten päätöksiä niin käy kyllä mielessä, että virkamiehillä on todellisuudentaju aika hukassa.

Otetaanpa offtopic-esimerkiksi bussi 53. Olen käyttänyt sitä useasti, sekä arkisin että viikonloppuisin. Kyydissä on ollut enintään 10 matkustajaa/suunta välillä Hakaniementori - Munkkiniemen aukio. Bussi on jäänyt seisomaan Paciuksenkadulle kalliilla rakennetulle päätepysäkille keskelle ei-mitään. Nyt sentään on tajuttu pidentää bussilinjaa 53 Laajalahden aukiolle jolloin siitä on jopa jollekulle jotain hyötyäkin.

Toinen samanlainen älynväläys oli muinainen raitiolinja 1X.
 
Pitäisi rakentaa uusi tie Jakomäki - Kontula joka ei mene Vantaan puolelle. Mutta meneehän linja 47 Vantaan rajan yli ja takaisin Helsingin puolelle ja palvelulinja menee aika läheltä rajaa ja menee monta tietä Jakomäkeen mutta Vantaan kautta ja menee 97N:kin rajan yli eli linja 99 on hyvä reitti :twisted:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös