- Liittynyt
- 2 Toukokuu 2007
- Viestit
- 2,407
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/T/Turun+Linja-auto/95+XIB-795+HAO+071109.jpg Katso sivuvilkun ja ovipainikkeen alapuolella olevaa logoa.
Kas, en tiennytkään.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/T/Turun+Linja-auto/95+XIB-795+HAO+071109.jpg Katso sivuvilkun ja ovipainikkeen alapuolella olevaa logoa.
Kaikki 12 autoa sarjasta 441-452 olivat alun perin punaisella raidalla ja kaikki saivat jälkikäteen (n. 1995-96) oranssit raidat.Vuonna 1987 alkoi tulla puolituristeja lähinnä Muuramen, Säynätsalon ja Tikkakosken "maaseutulinjoille". XJN-100:n tavoin nekään eivät alkuun olleet oranssiraidalla, vaan KA-raidan tilalla oli punaraita. Osa vuosina 1987 - 88 tulleista vastaavista puolituristi-Kabuseista sai vähän oranssimman sävyisen KA-raidan.
Viimeiset punaisina liikkuneet autot olivat 6, 23, 113 ja 119. 6 ja 23 jäivät pois liikenteestä vuonna 1994, mutta 113 ja 119 liikkuivat vielä vuoden 1995 puolella. Aivan viimeinen oli mielestäni 119, tarkkaa päivää ei ole antaa, koska varusmiespalvelukseni alkoi tammikuussa 1995 ja havainnot harvenivat merkittävästi verrattuna vuoden 1994 kesä-joulukuuhun, jolloin olin varikon pesulinjalla töissä seuraamassa kalustomuutoksia aitiopaikalta.Toisaalta Scania BR111M:t jatkoivat loppuun saakka vanhoissa tutuissa jyväskyläläisissä väreissään (niiden aikakausi päättyi lopullisesti vuonna 1993).
1980/90-luvun vaihteessa JL:n liikennepäällikön virkaa hoitanut selosti meille yritysvierailulla, että 441 - 452:n punainen sävy ei ollut kaikissa yksilöissä sama. Uudemman pään autoissa se oli kuulemma oranssimpi. Oma värinäköni on sellainen, etten suurtakaan eroa niissä kyllä huomannut. Vierailu oli keväällä 1990, joten kylkiraidat olivat vielä alkuperäiset.Kaikki 12 autoa sarjasta 441-452 olivat alun perin punaisella raidalla ja kaikki saivat jälkikäteen (n. 1995-96) oranssit raidat.
On tainnut harmaa väri loppua kesken.
Tai sitten ei, kyllä Gold Linen kalustossakin on ollut ja on edelleenkin myös konsernin väritysmallin mukaisia autoja. Ehkä tulevaisuudessa enemmänkin.
AKZ-539 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=225
HTL-771 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=46
JBA-862 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=48
RAI-70 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=403
RMI-337 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=247
TGN-507 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=567
UVN-918 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=439
UVN-936 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=440
Edelliseen liittyen, monikohan lukija tietää, millaisia autoja olivat JL 6, 23, 113 ja 119? Kutonen oli alustoitu (korin kannalta) / uudelleenkoritettu (alustan kannalta) Scania BF110 / Ajokki 5300. Nuo muut olivat Volvo B58:ja, joista vain 113 oli oikea kaupunkiauto (Ajokki 5300). Nämä siis olivat vihonviimeiset vanhanväriset JL-bussit.
Tietääkseni Koiviston Auto-yhtymän imago on Markku Lehtisen / Bestform Oy:n käsialaa http://www.bestform.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=36
Milloin KA osti Porvoon Liikenteen?