Koiviston Auto -yhtymän värit

Vuonna 1987 alkoi tulla puolituristeja lähinnä Muuramen, Säynätsalon ja Tikkakosken "maaseutulinjoille". XJN-100:n tavoin nekään eivät alkuun olleet oranssiraidalla, vaan KA-raidan tilalla oli punaraita. Osa vuosina 1987 - 88 tulleista vastaavista puolituristi-Kabuseista sai vähän oranssimman sävyisen KA-raidan.
Kaikki 12 autoa sarjasta 441-452 olivat alun perin punaisella raidalla ja kaikki saivat jälkikäteen (n. 1995-96) oranssit raidat.

Toisaalta Scania BR111M:t jatkoivat loppuun saakka vanhoissa tutuissa jyväskyläläisissä väreissään (niiden aikakausi päättyi lopullisesti vuonna 1993).
Viimeiset punaisina liikkuneet autot olivat 6, 23, 113 ja 119. 6 ja 23 jäivät pois liikenteestä vuonna 1994, mutta 113 ja 119 liikkuivat vielä vuoden 1995 puolella. Aivan viimeinen oli mielestäni 119, tarkkaa päivää ei ole antaa, koska varusmiespalvelukseni alkoi tammikuussa 1995 ja havainnot harvenivat merkittävästi verrattuna vuoden 1994 kesä-joulukuuhun, jolloin olin varikon pesulinjalla töissä seuraamassa kalustomuutoksia aitiopaikalta. :)
 
Kaikki 12 autoa sarjasta 441-452 olivat alun perin punaisella raidalla ja kaikki saivat jälkikäteen (n. 1995-96) oranssit raidat.
1980/90-luvun vaihteessa JL:n liikennepäällikön virkaa hoitanut selosti meille yritysvierailulla, että 441 - 452:n punainen sävy ei ollut kaikissa yksilöissä sama. Uudemman pään autoissa se oli kuulemma oranssimpi. Oma värinäköni on sellainen, etten suurtakaan eroa niissä kyllä huomannut. Vierailu oli keväällä 1990, joten kylkiraidat olivat vielä alkuperäiset.

ARE:n aikaisista kaupunkiautoista käsittääkseni maalattiin KA:n väreihin vain Scania BF111:t (oli kori mikä hyvänsä) ja Scania K112:t. Uudelleenkoritetut (tai jopa -alustoidut) hetkuautot sekä B58-Volvot aivan kuten Scania BR111M:t jatkoivat loppuun asti vanhoissa punaisissa väreissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 4:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 4:15 ----------

Edelliseen liittyen, monikohan lukija tietää, millaisia autoja olivat JL 6, 23, 113 ja 119? Kutonen oli alustoitu (korin kannalta) / uudelleenkoritettu (alustan kannalta) Scania BF110 / Ajokki 5300. Nuo muut olivat Volvo B58:ja, joista vain 113 oli oikea kaupunkiauto (Ajokki 5300). Nämä siis olivat vihonviimeiset vanhanväriset JL-bussit.

Aiemmin mainittuja Scania BR111M:iä on ollut numeroilla 2, 10, 30, 32, 35, 37, 38, 53, 54, 58, 107, 108, 109, 110 ja 111. Ajokin mallit olivat TK4330 (53, 54 j 58) sekä 5300 (loput paitsi auto 2). Auton 2 kori oli poikkeksellisesti Wiima, jonka varustelu vastasi K200:aa. Korin työnumero oli hyvin pieni vuoden 1977 Wiimaksi, ilmeisesti tuo esittelyauto oli aikanaan ollut tarkoitus saada rakenteille jo K-Wiiman varhaisimpina aikoina. Scanian alustanumero 543122 viittaa sekin aikakauteen 1974/75.
 

Onhan niitä... Kaikki muut yksityisomisteisen Gold Linen aikana sinne menneet uudet ja käytetyt autot ovatkin sitten GL:n liukuväriraidoitettuina. Jopa niin että eräs aiemmin KA-raidoitettu auto on muutettu GL-raitoihin (lienee varsin ainutlaatuinen tilanne KA-yhtymässä).

Tuossa listassa mainitut autot ovat olleet KA-raidoissa jo ennen Gold Linelle menoa. On kuitenkin yksi Postin aikainen GL-auto, joka on ollut liikenteessä yksityisomisteisella Gold Linella muutettuna KA-väritysmallin mukaiseksi.

Se on tuosta listasta puuttuva ONA-461 Delta City S, joka Postin aikana tosin oli "vain" mainosteipattuna Saariselkä-Skibussina, myöhemmin KA-raitaisena Kajaanin paikkurina.
 
Edelliseen liittyen, monikohan lukija tietää, millaisia autoja olivat JL 6, 23, 113 ja 119? Kutonen oli alustoitu (korin kannalta) / uudelleenkoritettu (alustan kannalta) Scania BF110 / Ajokki 5300. Nuo muut olivat Volvo B58:ja, joista vain 113 oli oikea kaupunkiauto (Ajokki 5300). Nämä siis olivat vihonviimeiset vanhanväriset JL-bussit.

Ainakin minä ;) Vuonna 2010 kesällä käydessäni JV-BusGroupilla siellä oli yksi vanha BF110 / Ajokki 5300:n raato. Kävi oikein sääliksi sitä katsellessa :icon_frown: Mutta tulipa otettua keulaluukku mukaan missä AJOKKI ja 5300 tekstit :)
 
Takaisin
Ylös