Koiviston Auto

"Kaupalla on suuri merkitys markkinaeht... korjaan, monopoliehtoisen liikenteen säilymiseen ja kehittymiseen".
Kieltämättä tuo Vainion Matin kertoma oli jokseenkin paradoksaalista, koska nyt lopputulemana on entistäkin kart... eiku monip... eiku bussiparon... eiku palvelevampi markkinatilanne. Pikavuoro-/Kaukoliikenne ei ole ollut koskaan aiemmin Suomessa näin harvojen käsissä ja vähällä kilpailulla. Lisäksi verkosto on kutistunut olennaisesti.

Kohta Matkahuollonkin voi kuopata, kun liput ovat pääasiassa Onnibusin tai kouralliselta muita toimijoita. Ja paketit nyt voi helpostikin pistää kokonaan esim. Postnordiksi.
 
Ei varmaan tarvitse kauaa odottaa niin saadaan lukea uutinen matkahuollon toimintojen myynnistä ja/tai loppumisesta. Lippukaupan voi lopettaa, matkahuollon kautta hankittavat matkaliput voi siirtää valtille ja pakettipalvelut voi myydä vaikka edellä mainitulle postnord:lle
 
Ei varmaan tarvitse kauaa odottaa niin saadaan lukea uutinen matkahuollon toimintojen myynnistä ja/tai loppumisesta. Lippukaupan voi lopettaa, matkahuollon kautta hankittavat matkaliput voi siirtää valtille ja pakettipalvelut voi myydä vaikka edellä mainitulle postnord:lle

Kun Capman aikanaan myy, niin KKV tulee todennäköisesti vaatimaan juuri jotain tuollaista. Saas nähdä saako pikavuoroverkko jäädä yhtenä pakettina.

Pienimuotoinen enne monopolin rajoittamiseksi taisi olla, että HSL salli Koiviston kilpailjan Korsisaaren ajamaan saman U-linjan (848) joitakin vuoroja paikallisliikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
KA Oulun riveistä lähtenyt poistoon autot #225 XUS-398 ja #226 XUS-397. Nämä siis B12M/9700H NG vm. 2009 konttiperällä varustettuja, näiden kummankin kohdalla vakuutusyhtiö vaihtunut 5.7.2024, ja Myyntivarasto lisätiedoissa.

Kaikki peräkopilliset autot ei vielä sentään poistuneet, jäljellä on enään autot #206 BVY-361 ja #207 YHJ-507.
 
Kilpailu Suomen bussiliikenteessä vain pienenee, nyt KA osti Vainion ja keväällä Paunun. Eipä ole paljn kilpailua enää pikavuoroliikenteessä jälellä. Nyt pelätään hintojen nousua..


 
Onnibus on nyt siinä monopoliasemassa mistä se on aina arvostellut muita
Niin, no onhan tässä reilussa kymmenessä vuodessa tapahtunut aika isoja mullistuksia Suomen kaukoliikenteessä ja Onnibusilla lienee jo neljäs omistajakierros menossa (alkup. OB > Souter > KA > Capman), joten lienee ihan luonnollista liikennöitsijän strategian ja arvojen muuttuneen siinä ajassa. Ehkä kymmenen vuoden takainen aggressiivinen mainos ei välttämättä rinnastu nykytoimintaan muuten kuin osoituksena suomalaisen liikennöinnin murroksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, no onhan tässä reilussa kymmenessä vuodessa tapahtunut aika isoja mullistuksia Suomen kaukoliikenteessä ja Onnibusilla lienee jo neljäs omistajakierros menossa (alkup. OB > Souter > KA > Capman), joten lienee ihan luonnollista liikennöitsijän strategian ja arvojen muuttuneen siinä ajassa. Ehkä kymmenen vuoden takainen aggressiivinen mainos ei välttämättä rinnastu nykytoimintaan muuten kuin osoituksena suomalaisen liikennöinnin murroksesta.
juu ei varmaan, hauskaa tämä elämä on kun kaikki tuntuu kiertävän kehää ja silloin muutosta vaatineilta voi nyt kysyä oliko muutos paras mahdollinen?
 
En usko massiiviseen tai kovin pitkäkestoiseen lippujen hintatason nousuun.

Ensimmäiseksi, VR:n muutaman vuoden takainen hinnoittelu-uudistus ajoi bussiyhtiöt jo silloin vaikeuksiin kannattavuuden ja hintatason suhteen. Niillä reiteillä, joissa bussin kilpailukyky on junaan nähden huonompi, ei ole varaa nostaa hintatasoja.

Toiseksi, niillä reiteillä, joissa kunnollista junayhteyttä ei ole tai bussi on kilpailukykyinen junaan nähden, voidaan hintojen nousua ainakin hetkellisesti nähdä. Kuitenkin tällä hetkellä on selkeitä merkkejä siitä, että Flixbus haluaa laajentua Suomen markkinoille. Mikäli jollakin reitillä hintataso on korkea, se vain kannustaa Flixbussia entisestään astumaan useammille reittiväleille laajemmalla tarjonnalla.
 
Jyväskylässä on seissyt jo jonkin aikaa Porvoon autot 2 ja 3. Volvo 8700:a nämä. Vihertymään tulleet vai mikä on niiden tulevaisuus?
 
Oletettavasti Linkin seutuliilenteeseen juu.
Hyvin todennäköisesti tulleet "vaihdossa" kun Jyväskylästä meni autot #701 ja #702 Porvooseen, nuo siis reilut 17-paikkaisia Ford Transiteja, ja ymmärtääkseni myös Porvoossa ei tarvetta niin enään kaikille korkeille autoille.

ja Jyväskylästä poistunut autot #747 KNS-443 (B12M/9700H vm. 2006) ja #777 RAI-70 (B12M/9700HD vm. 2001). Nämä kummatkin löytyy nykyään H.Ukkosen pihamaalta Teuvalta.
 
Takaisin
Ylös