Koiviston Auto

Onnibus.com/OnnibusFlex.

7.6. voimaan tulevissa aikatauluissa on kaikissa OBFlex-vuoroissakin liikennöitsijänä Onnibus.com.
Luopuvatko nyt muut konsernin yhtiöt pikavuoroliikenteestä?

Eikös Lauri täällä kertonut toisessa ketjussa , että Onnibus.Com tilaa liikenteen ja sitten jotkut yhtiöt tuottaa sen liikenteen. Tämä lie ollut tilanne kuluvan vuodenkin ajan. Luopumisesta en tiedä, mutta alihankkijoiden rooli varmaan jää edelleen.
 
Kuopion Liikenteeltä poistettu vasta hiljattain autot #105 BVF-880, ja #122 EVZ-816, eli vähiin käy entiset Makkoset, vielä kait pitäisi olla numerolla #124 olevan pikku-Ivecon ajossa, vai liekköhän se poistettu samalla?

Näitä Falconeita korvaamaan Kuopioon on tullut Oulusta autot #213 FOM-253 Volvo B12B 6x2/9700H NG vm. 2009 ja #214 GNC-795 Volvo B12B 6x2/9700H NG vm. 2008. Näistä tuo FOM on Kuopiossa numerolla #37, ja GNC puolestaan #38. Molemmat on olleet F55 Varkaus-Kuopio-Varkaus välillä jossa näitä todennäköisemmin näkee.

ja Koskilinjoilta myös poistettu auto #202 NEJ-602, nykyisin löytyy H.Ukkoselta Teuvalta.
 
Ihmettelinkin, minne #213 on joutunut. Aiemmin se on viihtynyt Oulu-Kuopio pe+su -vuoroilla, mutta viime aikoina on ollut #215. Sekin toki muuten ihan hyvä auto, mutta istumapaikkoja on niukahkosti, kun iso rahtikoppi vie tilat.

Viime ja tänä viikonloppuna onkin sitten Oulusta päin operoitavalla Kuopion vuorolla ollut Kabus. Olinpa nyt näkevinäni, että Jyväskylän suuntaankin olisi mennyt Kabus. Onkohan tässä käynyt sellainen vaihtokauppa, että kuopiolaiset ovat saaneet Koskilinjoilta kaksi Volvonrotteloa ja vastineeksi Ouluun on annettu kaksi uudenkarheaa Kabusia? :p
 
Koiviston Autolle uusi omistaja

Hieno uutinen! Tämä varmistaa sen että uudet sähköbussit tulevat syksyllä 2022 ja Helbin toiminta jatkuu normaalisti. Juhlan paikka!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Koiviston Autolle uusi omistaja

Hieno uutinen! Tämä varmistaa sen että uudet sähköbussit tulevat syksyllä 2022 ja Helbin toiminta jatkuu normaalisti. Juhlan paikka!

En näe syytä, miksi uuden omistajan tulo muuttaisi tilannetta. Koiviston Autohan on aikasemmin linjannut, että se antaa HelBin mennä konkurssiin, jos tuet pitää maksaa takaisin. Tämä ei ymmärtääkseni liittynyt suoraan Koiviston Auton taloudelliseen tilanteeseen, vaan enemmänkin siihen, että oli kannattavampaa antaa HelBin mennä konkurssiin. Saatan olla tässä väärässä, mutta näin olen ymmärtänyt asian.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Koiviston Autolle uusi omistaja

Hieno uutinen! Tämä varmistaa sen että uudet sähköbussit tulevat syksyllä 2022 ja Helbin toiminta jatkuu normaalisti. Juhlan paikka!

Seuraavaksi varmaan kuullaan uutinen, että ovat ostaneet Linkkerin ja sähköbussit tulevat sieltä konsernin tarpeisiin :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täytyy muistaa, että Capman on pääomasijoittaja. Ostaa yrityksen, panostaa ja kehittää ja myy pois kokonaisena tai osina. Exit tapahtuu yleensä 5-7 vuoden omistuksen jälkeen. Se ei juuri koskaan jää pitkäaikaiseksi omistajaksi. Pääoman tuotto jaetaan sitten osakkeenomistajille ja uusi yritys kuvioihin. Siellä on kymmeniä ammattilaisia pyörittämässä tätä rulettia. Ehdoton plussa on se, että sillä on rutkasti pääomaa käytettävissä investointeihin ja kehittämiseen ja välittömästi, joten siinä mielessä koiviston auton tulevaisuus näyttää erittäin hyvältä. Se haluaa kuitenkin kaikelle sijoittamalleen pääomalle hyvän tuoton.
Lisäys: Tiedottaminen tulee myös muuttuumaan, koska capman on pörssiyhtiö ja sillä on lakisääteinen velvollisuus raportoida pörssikurssiin vaikuttavista asioista. Olen seurannut capmannin toimintaa pitkään ja ainakin tähän assti sen raportointi on ollut hyvää ja avointa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Koiviston Autolle uusi omistaja

Hieno uutinen! Tämä varmistaa sen että uudet sähköbussit tulevat syksyllä 2022 ja Helbin toiminta jatkuu normaalisti. Juhlan paikka!

On ollut koko ajan selvää, että Suomen suurin bussifirma saa halutessaan järjestettyä tarvittavat sähköbussit HSL-sopimukseensa, ilman kilpailutuksen ratkaisusta tehtyä valitusta ne jo olisivat liikenteessä.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:24 ----------

En näe syytä, miksi uuden omistajan tulo muuttaisi tilannetta. Koiviston Autohan on aikasemmin linjannut, että se antaa HelBin mennä konkurssiin, jos tuet pitää maksaa takaisin. Tämä ei ymmärtääkseni liittynyt suoraan Koiviston Auton taloudelliseen tilanteeseen, vaan enemmänkin siihen, että oli kannattavampaa antaa HelBin mennä konkurssiin. Saatan olla tässä väärässä, mutta näin olen ymmärtänyt asian.

Syytä ei ole vielä kerrottu, mutta tämä HS:n uutinen antaa ymmärtää Capmanin haluavan pitää HelBin pystyssä:

"Capman Infra on sitoutunut tukemaan Helsingin Bussiliikennettä EU-komission takaisinperintäprosessissa, Koiviston auton tiedotteessa kerrotaan. Tavoitteena on päättää yrityssaneerausmenettely, jota haettiin kesäkuussa 2021."

https://www.hs.fi/talous/art-2000008465312.html
 
kiitos linkistä ! Olen itse ymmärtänyt, että capman nimenomaan haluaa HELB:n ja niin, että se ei ole yrityssanneerauksessa. Ei sen kehittäminen muuten onnistu. Kyllä capmanin on täytynyt tämä asia ratkaista tavalla tai toisella. Kysyin tätä tänään capmannia seuraavalta analyytikolta. Hän varmaan kysyy sen capmannilta. Katsotaan saadaanko lisävalaistusta. Toki voi olla, että tässä vaiheessa, kun kaupanteko on vielä kesken tietoa ei tipu. En muuten yhtään ihmettelisi vaikka tähän rupeasi rakentumaan ajan myötä kansainvälistä kuviota.
 
Vs: Koiviston Autolle uusi omistaja

tämä HS:n uutinen antaa ymmärtää Capmanin haluavan pitää HelBin pystyssä:

https://www.hs.fi/talous/art-2000008465312.html

En ollutkaan nähnyt tuota artikkelia vielä. Tuon mukaan HelB tosiaan näyttäisi pysyvän pystyssä. Eri asia ehtivätkö sähköbussit syksyksi (niiden toimituksessa taisi olla jotain ongelmia?), mutta kyllä ne näköjään ovat tulossa.
 
Vs: Koiviston Autolle uusi omistaja

En ollutkaan nähnyt tuota artikkelia vielä. Tuon mukaan HelB tosiaan näyttäisi pysyvän pystyssä. Eri asia ehtivätkö sähköbussit syksyksi (niiden toimituksessa taisi olla jotain ongelmia?), mutta kyllä ne näköjään ovat tulossa.

Ilmeisesti ne on tilattu (joidenkin lähteiden mukaan jo aikaa sitten) ja viimeisetkin sähkö nivelet olisivat vuoden päästä linjalla.
 
Ehdoton plussa on se, että sillä on rutkasti pääomaa käytettävissä investointeihin ja kehittämiseen ja välittömästi, joten siinä mielessä koiviston auton tulevaisuus näyttää erittäin hyvältä.
Juuri noin. CapManillä on arvioitu, että he saavat ostoksensa arvon nousemaan suhteellisen nopeasti. Toki se ei välttämättä tarkoita hyvää kaikille KA-konsernin osille: arvon nostamista voi tapahtua myös myymällä tai lopettamalla kannattamattomia osia. Koska CapManillä on jo nyt kiikarissa aikanaan tapahtuva myyminen, on tosiaan myös hyvin mahdollista että konserni myydäänkin aikanaan palasina seuraaville omistajille.
 
Takaisin
Ylös