Matkustin Alsa nimisen yrityksen bussilla 300 kilometrin matkan. Bussi oli uusi, ilmastoitu ja siitä löytyi muun muassa turvavyöt ja kuulokeliitännät käsinojissa. Matkan aikana esitettiin elokuva ja äänen sain kuuluviin kuulokkeilla. Elokuvan lisäksi näytöiltä esitettiin bussifirman mainoksia muun muassa bussien ympäristöystävällisyydestä. Puolessa välissä pysähdyttiin huoltoasemalle 15 minuutiksi. Lippu maksoi noin 17 euroa (Matkahuollon lippu saman pituiselle matkalle maksaa kolme kertaa enemmän) ja lipun sai kätevästi ostettua netistä. Nettisivulla pystyi varaamaan paikan ja paikanvaraus muistutti leffateatterin paikan varaamista. Varatut paikat näkyivät punaisella, vapaat vihreällä ja itse valittu paikka keltaisella. Maksu tapahtui luottokortilla ja lopuksi lipun pystyi tulostamaan ja tulostetulla lipulla voi nousta suoraan bussiin tarvitsematta lunastaa varsinaista matkalippua mistään.
Zaragoza on 700000 asukkaan kaupunki mutta raitiotietä tai metroa siellä ei ole. Busseja kulkee kuitenkin on runsaasti. Linjoja on paljon ja usein vuoroväli on Jokerin luokkaa eli muutama minuutti. Tiheästä vuorovälistä huolimatta bussit ovat usein aivan täynnä ja puolet matka-ajasta kuluu liikennevaloissa. Kertalippu maksaa euron ja matka arvokortilla 60 senttiä. Kortilla maksettaessa on myös tunnin vaihto-oikeus. Käteisellä ostetulla lipulla ei voi vaihtaa. Matkakortti maksaa 7 euroa ja se sisältää 5 euroa arvoa. Kortin voi hankkia tuosta vaan tarvitsematta antaa henkilötietoja tai rekisteröidä korttia mitenkään. Myös kuukausilippuja on olemassa mutta niihin tulee käsittääkseni matkustajan valokuva. Zaragozan paikallisliikenteessä olisi kuitenkin parantamisen varaakin. Matkakortin myyntipisteitä on ainoastaan yksi koko kaupungissa ja kortin lataaminen on hankalaa tai jopa mahdotonta viikonloppuisin.
Suomessa bussiliput ovat kalliita, ei siitä mihinkään pääse. Olen matkustanut Expressbussilla sen verran harvoin etten tiedä pidetäänkö matkan aikana taukoja. Tauot ovat tarpeellisia jotta matkustajat pääsevät ostamaan esimerkiksi juomavettä ja tupakalle.
Zaragoza on 700000 asukkaan kaupunki mutta raitiotietä tai metroa siellä ei ole. Busseja kulkee kuitenkin on runsaasti. Linjoja on paljon ja usein vuoroväli on Jokerin luokkaa eli muutama minuutti. Tiheästä vuorovälistä huolimatta bussit ovat usein aivan täynnä ja puolet matka-ajasta kuluu liikennevaloissa. Kertalippu maksaa euron ja matka arvokortilla 60 senttiä. Kortilla maksettaessa on myös tunnin vaihto-oikeus. Käteisellä ostetulla lipulla ei voi vaihtaa. Matkakortti maksaa 7 euroa ja se sisältää 5 euroa arvoa. Kortin voi hankkia tuosta vaan tarvitsematta antaa henkilötietoja tai rekisteröidä korttia mitenkään. Myös kuukausilippuja on olemassa mutta niihin tulee käsittääkseni matkustajan valokuva. Zaragozan paikallisliikenteessä olisi kuitenkin parantamisen varaakin. Matkakortin myyntipisteitä on ainoastaan yksi koko kaupungissa ja kortin lataaminen on hankalaa tai jopa mahdotonta viikonloppuisin.
Suomessa bussiliput ovat kalliita, ei siitä mihinkään pääse. Olen matkustanut Expressbussilla sen verran harvoin etten tiedä pidetäänkö matkan aikana taukoja. Tauot ovat tarpeellisia jotta matkustajat pääsevät ostamaan esimerkiksi juomavettä ja tupakalle.