killerpop
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 3,708
TKL:n "Siniset bussit" aka "Nysset" on Tampereen seudulla hyvin vahva brändi. Jo alusta alkaen, on TKL:n autojen hallitsevana värinä ollut sininen.
Vuonna 1982 autojen väritys koki suuren muutoksen, kun Ruotsin lippua muistuttaneet bussit saivat keltaisen tilalle valkoisen, sinisen pysyessä edelleen toisena värinä. 1990-luvulla väritys oli hieman juhlavampi hopearaitoineen, mutta jo 90-luvun lopussa palattiin takaisin pelkistettyyn sinivalkoiseen.
Kaluston uusiutuessa ripeästi 2000-luvulla, näyttää kalusto hyvältä katsojalle. Samoin myös tuotemerkki vahvistuu, kun värit ovat yhtenäiset. Mutta entä jos...
TKL:n taloudellinen tilanne voisi olla parempi. Matkustajamäärä on lähtenyt arvioitua nopeampaan laskuun ja alati vähenevät määrärahat puolestaan edellyttävät toiminnan tehostamista edelleen, joka näkyy pääasiassa liikenteen vähentämisenä.
Pääkaupunkiseudulla otettiin kokomainosteippaukset jo 90-luvun alussa tuomaan lisäeuroja liikennöitsijän kassaan. Tampereellekin sama virtaus levisi 90-luvun puolivälissä yksityisten liikennöitsijöiden puolelle. Edelleen monet liikennöitsijät käyttää koko auton kylkien pinta-alaa mainosvälineenä - taloudellisista syistä.
Miksipä ei TKL lähtisi mukaan? Pelätäänkö Sinisten bussien brändin kärsivän, kun vaikkapa neljännes autoista olisi kokonaan puettu mainosvaatteisiin? Mainoksiahan on tälläkin hetkellä, muun muassa koko kyljen korkuisia "Paraatipaikka" ja perään suunniteltuja "Kokoperä" -mainoksia. Tällaiset kuitenkin antavat autoille jokseenkin rikkonaisen ilmeen, kun koko auto ei ole samaa teemaa. Lisäksi näistä saatavat mainostulot ovat oleellisesti pienemmät.
Itse paljon hyviä kokomainoksia nähneenä uskoisin, että myös TKL:lle tämä olisi mahdollisuus, jota ei kannata jättää käyttämättä.
Vuonna 1982 autojen väritys koki suuren muutoksen, kun Ruotsin lippua muistuttaneet bussit saivat keltaisen tilalle valkoisen, sinisen pysyessä edelleen toisena värinä. 1990-luvulla väritys oli hieman juhlavampi hopearaitoineen, mutta jo 90-luvun lopussa palattiin takaisin pelkistettyyn sinivalkoiseen.
Kaluston uusiutuessa ripeästi 2000-luvulla, näyttää kalusto hyvältä katsojalle. Samoin myös tuotemerkki vahvistuu, kun värit ovat yhtenäiset. Mutta entä jos...
TKL:n taloudellinen tilanne voisi olla parempi. Matkustajamäärä on lähtenyt arvioitua nopeampaan laskuun ja alati vähenevät määrärahat puolestaan edellyttävät toiminnan tehostamista edelleen, joka näkyy pääasiassa liikenteen vähentämisenä.
Pääkaupunkiseudulla otettiin kokomainosteippaukset jo 90-luvun alussa tuomaan lisäeuroja liikennöitsijän kassaan. Tampereellekin sama virtaus levisi 90-luvun puolivälissä yksityisten liikennöitsijöiden puolelle. Edelleen monet liikennöitsijät käyttää koko auton kylkien pinta-alaa mainosvälineenä - taloudellisista syistä.
Miksipä ei TKL lähtisi mukaan? Pelätäänkö Sinisten bussien brändin kärsivän, kun vaikkapa neljännes autoista olisi kokonaan puettu mainosvaatteisiin? Mainoksiahan on tälläkin hetkellä, muun muassa koko kyljen korkuisia "Paraatipaikka" ja perään suunniteltuja "Kokoperä" -mainoksia. Tällaiset kuitenkin antavat autoille jokseenkin rikkonaisen ilmeen, kun koko auto ei ole samaa teemaa. Lisäksi näistä saatavat mainostulot ovat oleellisesti pienemmät.
Itse paljon hyviä kokomainoksia nähneenä uskoisin, että myös TKL:lle tämä olisi mahdollisuus, jota ei kannata jättää käyttämättä.