Kokomainosmetro

Vs: Metrohavaintoja

kuukanko sanoi:
Turku ei muuttanut päätöstään mainosteippauksista ja pysäkkikatoksetkin ovat ainakin toistaiseksi olleet vielä paikallaan, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Ja lopputulos näyttäisi olevan, että mainosteippaukset tulevat ikkunoidenkin päälle. Turun joukkoliikennelautakunta saa ylihuomenna eteensä ehdotuksen, jossa ikkunoiden yliteippaaminen sallitaan.

Turun joukkoliikennetoimiston hallintopäällikkö kirjoittaa: "Huomioitavaa on myös, että silloin kun mainosrajoituksista lautakunnassa päätettiin, oli tilanne vielä se, että ikkunoille ulottuvat mainokset usein varsinkin sadesäällä rajoittivat ikkunoista ulosnäkemistä. Nyt mainosmateriaali on muuttunut sellaiseksi, että tätä ongelmaa ei enää esiinny."
 
Mainosmetro on minun mielestäni oikein tyylikkään, hauskan ja piristävän näköinen.

Kunpa samat ominaisuudet saataisiin ulottumaan myös (eräiden) metroasemien sisälle. Ilmeisesti edes mainosrahoitteinen kunnossapito ei kannata, jos matkustajamäärät ovat vähäisiä (esimerkiksi Siilitiellä tai Kulosaaressa). Vaunupari kulkee kuitenkin useampien silmäparien katsottavana ja aseman kohdalla ne sisällä olevat matkustajat todennäköisesti tutkivat mainoksia ilmaisjakelulehdistä tai kännykästään.
 
Vs: Metrohavaintoja

Koala sanoi:
Niin no miten vain, teippaamattomasta näkee vaivatta ulos ja teipastusta näkee missä mennään mutta ei se minun "näkee ulos"-määritelmääni täytä millään.

Siitä olen samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa että teipit ikkunoissa raivostuttavat, mutta joskus on myös vaikeaa nähdä teippaamattomistakin ikkunoista ulos, koska ikkunalasien väliin kertyy pesujen yhteydessä niin paljon huurretta, joka ei haihdu kovin nopeaasti pois. Tämä ongelma vaivaa erityisesti busseja, mutta olen huomannut sitä esiintyvän metrossakin. VR:n lähijunissa harvemmin, koska niitä kaiketi pestään niin harvoin.

t. Rainer
 
Vs: Metrohavaintoja

kuukanko sanoi:
"(..) Nyt mainosmateriaali on muuttunut sellaiseksi, että tätä ongelmaa ei enää esiinny."

Jäämme siis odottamaan Turkuun tässä ketjussa jo ehdotettuja mainosteipattuja tuulilaseja ;)
 
339-DF:llekin ehkä kävisi sellainen ratkaisu, että teippaaminen sallitaan, mutta hinta nostetaan pilviin. Kyllä esimerkiksi joku HS (jonka etusivu taitaa maksaa vanhassa rahassa miljoonan verran) jatkaisi mainostamistaan. Metron lisäksi HS on valloittanut myös linjan 17 bussit. Liikennevälineen käyttäjän mieltä saattaisi rauhoittaa tieto, että teippauksella oma kotilinja pysyy entisellään. Itsekin istun tyytyväisenä Manneissa, kun ajattelen sitä säästöä, joka syntyi jo pelkästään sillä, ettei uutta matalalattiakalustoa tullut. Mainoksista viis, kunhan vedetään joku selvä raja.
 
Vesa Nurminen sanoi:
339-DF:llekin ehkä kävisi sellainen ratkaisu, että teippaaminen sallitaan, mutta hinta nostetaan pilviin. Kyllä esimerkiksi joku HS (jonka etusivu taitaa maksaa vanhassa rahassa miljoonan verran) jatkaisi mainostamistaan.

Kyllä kävisi. Ja niinhän ainakin ratikoiden osalta on tehtykin, eivät ne Lorealin mainokset todellakaan mitään ilmaisia ole, ja hyvä niin. Ja kuten sanottua, jos Mannejen vaihtoehto on ykkösen ajaminen busseilla, kun variot eivät toimi eikä Manneihin olisi muuten ollut varaa, niin toki mainos-Mannet ovat parempi vaihtoehto!
 
edsel sanoi:
Kunpa samat ominaisuudet saataisiin ulottumaan myös (eräiden) metroasemien sisälle. Ilmeisesti edes mainosrahoitteinen kunnossapito ei kannata, jos matkustajamäärät ovat vähäisiä (esimerkiksi Siilitiellä tai Kulosaaressa).

Jos matkustajamäärät ovat vähäisiä, niitä pitäisi yrittää lisätä. Siilitien asemaa voisi korostaa vaihtoasemana johtamalla sen ali useampia linjoja 79:n lisäksi. Metrossa näkyy selkeä kahtiajako. Keskustan asemat Ruoholahdesta Sörnäisiin ovat sen paraatipuoli, idässä taas näkyy metron arkinen, jopa rappionomainen olemus. Asemat ovat pimeitä ja betonisia. Eikö teistäkin ole aika paljon kontrastia vaikka Kaisaniemen ja Itäkeskuksen asemien välillä? Vuosaaren radalla on sentään viihtyisämmät asemat, ilmeisesti koska ovat uudempia.

Vaikka Itäkeskus onkin erittäin paljon käytetty asema, sen viihtyisyyteen ei ole panostettu. Asioita ei ole mietitty siinäkään suhteessa, että vain keskustan suunnasta pääsee kävelemään lämpimään kauppakeskukseen, keskustaan mennessä taas pitää mennä aukion kautta.
 
kemkim sanoi:
Vaikka Itäkeskus onkin erittäin paljon käytetty asema, sen viihtyisyyteen ei ole panostettu. Asioita ei ole mietitty siinäkään suhteessa, että vain keskustan suunnasta pääsee kävelemään lämpimään kauppakeskukseen, keskustaan mennessä taas pitää mennä aukion kautta.

Kauppakeskuksesta ei ilmeisesti oltu suunniteltu niin laajaa kuin siitä tuli. Asema oli kai ajateltu enemmänkin syöttöliikenteen läpikulkukäyttöön. Portaikot on suunnattu pääasiassa bussilaitureille päin.

Kauppakeskukseen johtavat portaat eivät pysty välittämään kunnolla nykyisiä matkustajamääriä. Remontti taitaisi olla hankala koska nykyreitit pitäisi tukkia sen ajaksi. Onkohan ajateltu, että kauppakeskuksen laajeneminen Itäväylän toiselle puolelle lisäisi Puotilan käyttöä.

Siilitieltä puuttuvat aseman yhteydessä olevat palvelut. kauempana on pizzeriaa ja varaosakauppaa. Nykyisen liityntäpysäköintialueen alle pitäisi kaivaa parkkihalli ja sen päälle sijoittaa pienimuotoinen kauppakeskus. Rakennusoikeuden myynnistä saadut rahat tulisi käyttää edelleen aseman uudelleenrakentamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
kemkim sanoi:
Asemat ovat pimeitä ja betonisia.

Tähän yritettiin aikoinaan puuttua, mutta taisi jäädä rahapulan takia toteuttamatta. Paljon luvattu valaistuksen lisääminenkään ei pahemmin näy. Sörnäinen, Herttoniemi ja Itäkeskus ovat mielestäni pahimmat. Vaalea laatoitus seinällä toisi paljon valoa ja tunnetta siitä, että matkustajia pidetään ihmisinä.

Noin viikko sitten Helsingin Uutiset kertoi Tallinnanaukion remontista. Nyt nimittäin tämä paljon puhuttu saneeraus on osoittautunut turhaksi. Kivet irtoilevat ja uusi taideteos ruostuu hyvää vauhtia. Olisi rahat kelvannut metroasemankin kohentamiseen.
 
edsel sanoi:
Mainosmetro on minun mielestäni oikein tyylikkään, hauskan ja piristävän näköinen.
Kunpa samat ominaisuudet saataisiin ulottumaan myös (eräiden) metroasemien sisälle. Ilmeisesti edes mainosrahoitteinen kunnossapito ei kannata, jos matkustajamäärät ovat vähäisiä (esimerkiksi Siilitiellä tai Kulosaaressa).
Tässä tullaan taas tämän meitä riivaavan ikuisuuskysymyksen eteen:
Metrovaunut ja liikenne ovat liikennöitsijän - HKL-Metroliikenteen - määräysvallassa, ja asemat taas HKL:n Rakennusyksikön kiinteistöhallinnon määräysvallassa. Liikennöitsijällä ei ole mitään keinoja saada tuota infrasta vastaavaa tahoa "laittamaan paikkoja kuntoon". Arvaa harmittaako... :mad:
Minusta kaikki metroon liittyvä pitäisi lyödä yhden ja saman metrojohtajan alaisuuteen, niin oikea käsikin tietäisi mitä vasen tekee ja haluaa. :twisted:
 
Vs: Hesari-metro

Rattivaunu sanoi:
Tänään se sitten näkyi liikenteessäkin, nimittäin kokomainosmetrojunaksi teipattu vaunupari M119 + M120. Yksikkö mainostaa Helsingin Sanomia.
HS:n metromyönteisyys konkretisoituu siis tässäkin!

No, raitioliikenne kattaakin kulunsa itse toisin kuin metro liityntäbusseineen, joten ratikat pärjäävät hyvin ilman HS:n almuja.

Tämä lieneekin nyt osa HS:n länsimetrokampanjaa. Täytyyhän jollain konstilla saada pienennetyksi Espoolle aiheutuvia 7 Me kuluja, jos se päättäisi ottaa metron. Mainostulojahan ei ole vielä laskettu.:lol:

Antero
 
Vs: Metrohavaintoja

ultrix sanoi:
ja ikkunasta kuuluu nähdä ulos!
Niinpä. Tai sitten toinen vaihtoehto: Kun sponsori kerran haittaa niinkin keskeisesti matkantekoon liittyvää asiaa, kuin mahdollisuutta seurata ikkunasta missä mennään, sponsori myös huolehtikoon kaikesta tuolla välineellä tapahtuvan liikennepolitiikan maksuista, kuten matkustajien lipuista.
 
Vs: Metrohavaintoja

R.Silfverberg sanoi:
Siitä olen samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa että teipit ikkunoissa raivostuttavat, mutta joskus on myös vaikeaa nähdä teippaamattomistakin ikkunoista ulos, koska ikkunalasien väliin kertyy pesujen yhteydessä niin paljon huurretta, joka ei haihdu kovin nopeaasti pois. Tämä ongelma vaivaa erityisesti busseja, mutta olen huomannut sitä esiintyvän metrossakin. VR:n lähijunissa harvemmin, koska niitä kaiketi pestään niin harvoin.

Itse näen teipatuista ikkunoista ihan riittävästi ulos. Sen sijaan ne "huurreikkunat", joita esiintyy busseissa useimmiten johtuvat kaksikerroslasin reunanauhan tiivistyksen vuodosta, jolloin kahden lasin väliin pääsee ilmankosteutta=vettä jonka seurauksena ikkunalasit sumenevat sisältäpäin (kahden kerroksen välistä) ja pahimmillaan jopa "loiskuvat" vettä. Loiskuva ikkuna tuo mieleen akvaarion ilman kaloja ja kasveja... ;)

Meni vähän aiheen vierestä, mutta jos tähän tulee jatkoa niin heittäkää toiseen viestiketjuun, pliis.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös