Kolme vaihtoehtoista mallia Suomen ja Ruotsin junaliikenteelle

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,650
VR on esitellyt kolme vaihtoehtoista mallia, jolla Haaparannan ja Oulun välillä voitaisiin liikennöidä.

Laajimmassa vaihtoehdossa Oulun ja Haaparannan välillä olisi viikossa 30 junavuoroa, siis 15 vuoroa suuntaansa. Oulusta olisi yhteys osalle Haaparannasta lähteville junille. Lisäksi Helsingin ja Haaparannan välillä alkaisi liikennöidä uusi päiväjuna. Oulun ja Haaparannan välillä liikennöitäisiin Intercity- ja Pendolino-kalustolla.

Supistetummassa mallissa liikennettä olisi vain viikonloppuisin.

VR:n mukaan laajimmassa vaihtoehdossa tuen tarve olisi 1,4–2 miljoonaa euroa, jolloin liikennettä olisi päivittäin. Jos junat kulkisivat pelkästään viikonloppuisin, tuen tarve puolittuisi.

Aiheesta enemmän YLEn uutisissa.
 
Se että junalla pääsisi maiden välillä vain viikonloppuisin on vain vitsi. Kyllä liikennettä pitää joka päivä olla.
 
Hannukainen/VR: "Laajimmassa vaihtoehdossa Oulun ja Haaparannan välillä liikennöitäisiin päivittäin, jolloin viikossa olisi 30 junavuoroa, siis 15 vuoroa suuntaansa" ja "laajimmassa vaihtoehdossa tuen tarve olisi 1,4–2 miljoonaa euroa, jolloin liikennettä olisi päivittäin".

Laajin vaihtoehto on siis yksi junapari aamulla ja yksi illalla. Eikä maksa veronmaksajille kuin 2 miljoonaa euroa. Yhden junan kulkeminen maksaa siis jotain 1200 euroa... Mitäs jos sille linjalle laitettaisiin kulkemaan vain bussi? Tai hetkinen, sellainenhan on jo olemassa Kemistä Tornio-Haaparantaan. Lippu maksaa 8,80 €. Tornio-Haaparannan matkakeskukselta voi jatkaa ruotsalaisella Norrbottenin Lääninliikenteen linjalla nro 20 tai Haaparannan Rengaslinjalla Haaparannan rautatieasemalle. Välimatka on kaksi kilometriä, eli liian pitkä käveltäväksi. Miksei Kemin bussi voisi saada linjalupaa tuolle Haaparannan loppuvirstalle?

Haaparannan Ringlinjen:

Linja 20 Haaparanta:

Tornion Kaupunkilinja:
 
Ehkä samasta syystä kuin miksi Ringlinjenillä ei ole liikennelupaa ajaa Haaparannasta Kemiin, miksi ei se onnistu vai onko edes kysytty?

Kyse on kansainvälisestä junayhteydestä jota on jo monen vuoden aikana jo haluttu käynnistää uudelleen mutta ei ole onnistunut. Miten ruotsalaisilla on varaa ajaa junia Luulajasta ja Bodenista Haaparantaan paljon pidemmällä matkalla kuin mitä Suomen puolella on junaliikenne poikki? Helpoin tapa palauttaa yhteys olisi jos VR:n Kolarin yöjuna ajaisi Haaparannan kautta ja jatkaisi sieltä Kolariin, mutta ei ole vaan haluttu.

Uusi yhteys kiinnostaisi ruotsalaisiakin siinä miellessä että Pajalaan ja muihin Tornionjoenlaakson paikkakuntiin ei ole Ruotsissa rautatietä mutta Suomen puolella olisi, mutta ei ole junaa.

Siihen verrattuna mitä VR on pistänyt rahaa esim Allegro-liikenteeseen Pietariin joka sitten tyssäsi niin pikkusummalta vaikuttaa. Allegro-liikenteessä suurin hyötyjä taisi olla Venäjän valtio joka sai kynittyä jokaiselta Suomen tai muun länsimaan kansalaiselta viisumimaksua n 100 euroa/matka.
 
Hannukainen/VR: "Laajimmassa vaihtoehdossa Oulun ja Haaparannan välillä liikennöitäisiin päivittäin, jolloin viikossa olisi 30 junavuoroa, siis 15 vuoroa suuntaansa" ja "laajimmassa vaihtoehdossa tuen tarve olisi 1,4–2 miljoonaa euroa, jolloin liikennettä olisi päivittäin".

Laajin vaihtoehto on siis yksi junapari aamulla ja yksi illalla. Eikä maksa veronmaksajille kuin 2 miljoonaa euroa. Yhden junan kulkeminen maksaa siis jotain 1200 euroa... Mitäs jos sille linjalle laitettaisiin kulkemaan vain bussi? Tai hetkinen, sellainenhan on jo olemassa Kemistä Tornio-Haaparantaan. Lippu maksaa 8,80 €. Tornio-Haaparannan matkakeskukselta voi jatkaa ruotsalaisella Norrbottenin Lääninliikenteen linjalla nro 20 tai Haaparannan Rengaslinjalla Haaparannan rautatieasemalle. Välimatka on kaksi kilometriä, eli liian pitkä käveltäväksi. Miksei Kemin bussi voisi saada linjalupaa tuolle Haaparannan loppuvirstalle?

Haaparannan Ringlinjen:

Linja 20 Haaparanta:
Eikös halvin ja tehokkain tapa parantaa joukkoliikennepalvelua olisi pidentää Haaparannan linjaa 20 Uumaja - Luulaja - Tornio/Haaparanta Kemin rautatieasemalle (ja ehkä myös Ouluun ja Oulun lentoasemalle) ja sovittaa aikataulut juniin ja lentoihin sekä Luulajan, Kemin (ja Oulun) päässä?

Toki rajat ylittävän bussiliikenteen tukemisessa on enemmän selvitettävää kuin parissa junavuorossa päivässä, harvoin kulkeville junille kuitenkaan tuskin löytyy kovin montaa matkustajaa, joten bussi toimisi paremmin ja saataisiin enemmän vuoroja ja yhteyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös halvin ja tehokkain tapa parantaa joukkoliikennepalvelua olisi pidentää Haaparannan linjaa 20 Uumaja - Luulaja - Tornio/Haaparanta Kemin rautatieasemalle (ja ehkä myös Ouluun ja Oulun lentoasemalle) ja sovittaa aikataulut juniin ja lentoihin sekä Luulajan, Kemin (ja Oulun) päässä?

Toki rajat ylittävän bussiliikenteen tukemisessa on enemmän selvitettävää kuin parissa junavuorossa päivässä, harvoin kulkeville junille kuitenkaan tuskin löytyy kovin montaa matkustajaa, joten bussi toimisi paremmin ja saataisiin enemmän vuoroja ja yhteyksiä.
Kyseinen bussilinja nro 20 ei kulje lähelläkään Haaparannan rautatieeasemaa, siitä ei ole hyötyä suomalaisille ja Suomesta tuleville jotka haluaa matkustaa Ruotsissa etupäässä junalla eikä bussilla.
 
Kyseinen bussilinja nro 20 ei kulje lähelläkään Haaparannan rautatieeasemaa, siitä ei ole hyötyä suomalaisille ja Suomesta tuleville jotka haluaa matkustaa Ruotsissa etupäässä junalla eikä bussilla.
Reittiä voitaneen muuttaa ei Haaparanta niin iso kylä ole.

Joukkoliikenneverkkoa on kuitenkin syytä suunnitella joukkoliikenneverkkona.

Jos pitää ensin mennä junalla Kemiin, vaihtaa siellä Haaparantaan menevään junaan ja Haaparannassa pitää vielä vaihtaa junaa Ruotsissa etelään päin menevään ko. joukkoliikenneyhteyden käyttäjiä ei voi olettaa olevan järin paljon, pikemminkin kourallinen.

Pohjoisessa joukkoliikenteen kysyntä muuten kuin on muutenkin aika vähäistä ja Kemi-Haaparanta junayhteys olisi niin valtavan epäkäytännöllinen, että matkustajamäärät jäisivät olemattomiksi.

Kun vielä sekä Luulajan että Oulun lentoasemat, jonne on kohtuullisesti joukkoliikennekysyntää eivät ole tavoitettavissa junalla ilman vaihtoja, ei Haaparanta - Kemi junayhteydessä vaan ole kehitysprojektina päätä eikä häntää.

Oulu lentokenttä - Tornio/Haaparanta - Luulaja lentokenttä reitillä kaikkine välillä olevine kohteineen, ml luonnollisesti rautatieasemat, voi kyllä löytyä kysyntää parannetulle bussiyhteydelle, mutta harvoin kulkevalle usean vaihdon junalle on turha kuvitella mitenkään järkevää määrä matkustajia.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään kun asemilla on korkeat laiturit junan vaihtaminen sellaisilla pikkuasemilla kuten Kemi tai Haaparanta ei vaadi huippu-urheilijan kinttuja.

Juna houkuttelisi matkustajia kauempaakin kuin vain pohjois-Suomesta tai pohjois-Ruotsista.

Aikoinaan kun VR:llä oli lättähattuyhteys Kemistä Haaparantaan niin junat oli kesäisin niin täynnä että kaikki ei mahtunut edes istumaan. Ja se ei johtunut siitä että ihmisillä ei olisi ollut autoja tai muita vaihtoehtoisia tapoja, oli vaan paljon mukavempaa tulla yöjunalla Kemiin ja jatkaa ensin lättähatulla ja sitten ruotsalaisella junalla Ruotsin puolella, noilla Ruotsin junilla pääsee muuallekin kuin vain Luulajaan, esim Kiirunaan ja Norjan Narvikiin.
 
Aikoinaan kun VR:llä oli lättähattuyhteys Kemistä Haaparantaan niin junat oli kesäisin niin täynnä että kaikki ei mahtunut edes istumaan. Ja se ei johtunut siitä että ihmisillä ei olisi ollut autoja tai muita vaihtoehtoisia tapoja, oli vaan paljon mukavempaa tulla yöjunalla Kemiin ja jatkaa ensin lättähatulla ja sitten ruotsalaisella junalla Ruotsin puolella, noilla Ruotsin junilla pääsee muuallekin kuin vain Luulajaan, esim Kiirunaan ja Norjan Narvikiin.
Haaparanta - Kemi junayhteys on lopetettu vuonna 1988. Sen jälkeen lähes kaikki ovat pohjoisessa hankkineet autot ja lentoliikenteen hinnat ovat romahtaneet. Myöskään 60-70-luvuilla Lapista Ruotsiin töiden perässä muuttaneet eivät enää matkusta kesäisin Suomeen varsinkaan junalla.

Vuonna 1988 joukkoliikenteen kysyntä oli hyvin erilainen kuin nykyään.
 
Ruotsi palauttti junaliikenteen Haaparantaan ja käytännössä rakensi uuden radan sinne hyvässä uskossa että Suomi tekee samoin, mutta Suomi vain vetkuttelee asian kanssa. Suomi toimii kuten Venäjä muutama vuosi sitten vielä, lupasi parin vuosikymmenen ajan käynnistää junaliikenteen milloin Sortavalasta ja milloin Petroskoista Suomeen mutta mitään ei tapahtunut. Suomella oli kaikki infra valmiina. Se jäi jostain rajasopimuksista roikkumaan.

Ihan muitakin kuin 60-70 luvun siirtolaisia kiinnostaisi matkustaa Ruotsin ja Suomen välillä junalla, myös ulkomaisia omatoimimatkailijoita. Bussi ei aja samaa asiaa.
 
Kyseinen bussilinja nro 20 ei kulje lähelläkään Haaparannan rautatieasemaa, siitä ei ole hyötyä suomalaisille ja Suomesta tuleville jotka haluaa matkustaa Ruotsissa etupäässä junalla eikä bussilla.
Kyllä kaikki 20-linjan bussivuorot kulkevat Haaparannassa aina rautatieaseman kautta, ajoaika on 4 min.
 
Miksi ei aikataulussa siitä sitten kerrota? Lisäksi Kemistä Haaparantaan kulkevat bussit ei ole muutenkaan synkronoitu Haaparannasta lähtevien junien kanssa. Aamun ensimmäine juna lähtee juuri kun bussi Kemistä on vasta Tornion matkakeskuksessa, eli eri paikka kuin rautatieasema. Seuraavaan junaan on 1,5 tuntia odotusta jne. Olen ottanut aikaeron huomioon mutta silti ei auta.
Kolarin junasta ehtisi taksilla nippa nappa jos taksia olisi saatavilla aamun toiseen junaan Haaparannasta.

Ei tällaiset matkaketjut houkuta, joko ruotsalaisen junan on tultava Torneå Östraan tai suomalaisen junan Haaparantaan.
 
Miksi ei aikataulussa siitä sitten kerrota? Lisäksi Kemistä Haaparantaan kulkevat bussit ei ole muutenkaan synkronoitu Haaparannasta lähtevien junien kanssa. Aamun ensimmäine juna lähtee juuri kun bussi Kemistä on vasta Tornion matkakeskuksessa, eli eri paikka kuin rautatieasema. Seuraavaan junaan on 1,5 tuntia odotusta jne. Olen ottanut aikaeron huomioon mutta silti ei auta.
Kolarin junasta ehtisi taksilla nippa nappa jos taksia olisi saatavilla aamun toiseen junaan Haaparannasta.

Ei tällaiset matkaketjut houkuta, joko ruotsalaisen junan on tultava Torneå Östraan tai suomalaisen junan Haaparantaan.
Eihän missään mitään lopullisia matkaketjuja kerrota, ne pitää vain itse etsiä ja löytää. Tiedät kai sen hyvin? Ja valtakunnan rajan yli on vielä hankalampi etsiä ja kun on vielä aikavyöhykerajakin.

Suomikin on täynnä mielenkiintoisia ketjuja, jos ne vain keskustelisivat keskenään. Tietokoneelta kun kaivoin tuon linjan 20 tarkemman reitin ja kaikki pysäkit ja kellonajat, niin löytyi se Haparanda jv.stationkin sieltä, matkakeskukselta vain neljän ajominuutin päästä.
Yhteyksiä on tuolla siis nykyäänkin, mutta kun kaikki ajavat omilla tariffeillaan, niin eihän tuo kokonaisuus mitään halpaa voi olla. Sitten vasta kun matka olisi yhdellä lipulla ja yhteistariffilla niin se olisi halvempaa kuin helikopterilla.
 
Matkaketjuista puheenollen, junamatka Haaparannasta Tukholmaan kestää 15 tuntia ja matkalla on kaksi vaihtoa. Yksi yhteys päivässä, joka lähtee Haaparannasta aamulla klo 7:34. Hintaa tulee noin 200 euroa suuntaansa. Ruotsi on Gävlen pohjoispuolella hyvin harvasti asuttu, selvästi harvemmin asuttu kuin Suomi samoilla leveysasteilla, joten matkustajavirtojen kohteita ei ole Suomesta matkalla Haaparannasta etelään järin paljon ennen Tukholmaa.

Kemi-Haaparanta juna lopetettiin vuonna 1988 siitä syystä, ettei reitillä ollut riittävästi matkustajia. Mistä niitä nyt löytyisi riittävästi harvoin kulkevaan junaan?
 
Viimeksi muokattu:
Kemi-Haaparanta juna lopetettiin vuonna 1988 siitä syystä, ettei reitillä ollut riittävästi matkustajia. Mistä niitä nyt löytyisi riittävästi harvoin kulkevaan junaan?
YLEn uutisen mukaan Suomen Lähijunat uskoo kysyntää riittävän. Jutun mukaan on suunnitteilla kahden tunnin välein kulkeva lähijunayhteys maiden välisen rajan yli.
 
Takaisin
Ylös