Olenkin varmaan lällärihamsteri, kun en ole asunut kuukautta Pietarissa. Kolme kaistaa suuntaansa ja keskellä pysähtyy yksinäinen ratikka, josta astuu ulos pari ihmistä. Vaunun pysähtyminen ja ihmisten ilmestyminen keskelle tätä kaupunkimotaria ei vaikuttanut autoliikenteeseen yhtään mitään. Sama toistui niiden muutaman kerran aikana, jotka oli tilaisuus nähdä.
Olen käynyt Pietarissa muutamia kertoja sosialisimin kaatumisen jälkeen, ja liikennekulttuuri on sinä aikana mielestäni vain pahentunut autojen määrän lisääntyessä. Vertaan sitä tietenkin pääasiassa helsinkiläiseen liikennekulttuuriin. Ehkä pietarilainen liikenne alkaisi näyttää toiselta, jos siellä olisi kuukauden. Tosin ystäväni, joka on asunut siellä koko ikänsä, on samaa mieltä kuin minä. Ehkä hänkin on lällärihamsteri.
Lällärihamsteri
Totta kai ystäväsi kokee helsinkiläisen liikennekulttuurin kaikkine vajavaisuuksineenkin turvallisempana ja järjellisempänä kuin pietarilaisen, koska se nyt vaan /on/ turvallisempaa ja järjellisempää ja ystäväsi ei ole idiootti. En aivan turhan päiten sanonut esim. seuraavaa: "sitä järjettömyyttäkin kyllä piisaa."
Se, että jokin asia on vähemmän turvallinen kuin toinen asia, ei tee siitä vielä vaarallista.
Tummanharmaa on vaaleampaa kuin musta, mutta tummanharmaa on siltikin selvästi eri asia kuin valkoinen.
Pietarin liikenteessä on pidettävä silmät paljon paremmin auki kuin Helsingissä, mutta kun pitää aivot mukana toiminnassa, liikenteessä on turvallista liikkua. Nyrkkisääntöinä on, että ei lähde tekemään mitään, missä on merkittäviä tuntemattomia muuttujia ja tarkkailee jatkuvasti, mitä ymprärillä tapahtuu. Esim. suojateiden ylittäminen näytti aika järjettömältä kun ensimmäistä kertaa Pietarissa yritin yksin liikkua, mutta kun olin viitisen kertaa etsinyt silmiini jonkun kännykkään puhumattoman jakkupukuisen naisihmisen, jonka vierellä pysyttelin koko tienylityksen ajan, osasin sen jälkeen ylittää tien ihan turvallisesti. Pitää vaan katsoa autoja eikä liikennevaloja ja olla sisäistänyt paikallisten tyyli hoitaa asiat
Myös ratikasta kyllä pääsee aina ulos ennen pitkää. Jos ylitys ei ole turvallisesti mahdollista ratikasta poistuessa, jäät odottamaan ovensuuhun. Ratikka seisoo siinä merkkinä, että joku haluaa tien yli, kunnes löytyy riittävän monta aivoilla varustettua autoilijaa, jotta tien ylittäminen on mahdollista. Oman pysäkkinsä ohi ei siis joudu autoilijoiden takia, mutta ratikan kyytiin pääseminen voi tietysti olla oma temppunsa. Jonkin verran näin sitäkin, että kun lähimmällä kaistalla auto pysähtyy, mennään sen eteen kärkkymään seuraavan kaistan vapautumista. Mutta kaiken kaikkiaan se, että autot jättävät pysähtymättä ratikan kohdille ei ole kovinkaan yleistä, vaikka sitä kyllä kuitenkin useamman kerran kuukauden aikana sentään näin. Usein, jos ensimmäiset jättävät pysähtymättä, koko jono heidän perässään tekee samoin "koska edellinenkin" ja ylittäjän on keksittävä joku tapa käskeä autot pysähtymään. Koska autoilijat tietävät tekevänsä väärin ohittaessaan ratikan pysäkin kohdalla oikealta puolelta, he usein pysähtyvät jos tienylittäjä esittää astuvansa heidän eteensä. Ja kun yksi pysähtyy, enää se ei olekaan "kaikki muut", vaan "monet muut", jotka ajavat pysähtymättä ohi ja ennen pitkää löytyy riittävästi järkevän esimerkin seuraajia. En kyllä tainnut kertaakaan osua paikkaan, jossa olisi pitänyt ylittää kolme kaistaa. Kaksi kaistaa kyllä, mutta ratikka oli tietysti itse sillä kolmannella. Erityisen leveillä teillä ratikka yleensä kulkeekin tien vieressä omaa väyläänsä tai sillä on pysäkkikorokkeet.
Joka tapauksessa, toistetaan nyt vielä kerran: Pietarin liikenne ei ole hengenvaarallista, vaan ainoastaan hyvin outoa ja idioottimaista. Mutta Pietarissa sentään ajonopeudet ovat kohtuuliset muihin kaupunkeihin verrattuna. Satanen ylittyy harvoin.