Laittaisin ensinmäisen kritiikin siitä kuinka liian monia bussilinjoja sumputettu kamppiin.
Linjojen "sumputtaminen" Kamppiin johtunee sieltä, että siellä sattuu olemaan toinen kantakaupungin bussiterminaaleista, josta on vieläpä vaihtoyhteys metroon ja muutamalle raitiolinjallekin. Terminaalin sijainti Kampissa saattaa taas johtua siitä, että:
parempaa vaihtoehtoa on Helnsingistä vaikea löytää.
Tarkoitan tällä siis sitä, että joukkoliikennekeskus on väistämättä valtava laitos, ja sellaista ei jo rakennetulla alueella sijoiteta ihan minne vaan. Jopa maanalainen rakentaminen on ongelmallista, sillä tällöin on joko mentävä huomattavan syvälle (vrt. Pisararadan suunnitellut keskusta-asemat), tai sitten purkaa maan päältä huomattava määrä rakennuksia/viheraluetta. Siispä oli aikanaan luontevaa sijoittaa bussiterminaali paikkaan, jossa linja-autoasema aikaisemminkin sijaitsi, sillä siellä oli tilaa tuollaiselle valtavalle laitokselle.
Kamppiin johtavat tiet ovat usein toivottoman ruuhkaisia ja niin on Mannerheimintiekin, vaikka vähemmän. Pitäisikö Helsingin Kaupungin ja Joukkoliikenne yhtiöiden alkaa yhdessä suunnittelemaan uutta isoa joukkoliikenne keskuksen paikkaa Helsinkiin. Kuitenkin pääkaupunkiseudun väkiluku tulee kasvamaan ja liikkenne myös. Infrastruktuuri ei vaan oikein täsmää nykyaikaa enään.
Minun on vaikeaa kuvitella kantakaupungista sellaista keskeistä paikkaa, jonne vievät tiet eivät olisi ruuhkaisia. Keskeisen sijainnin eräs ominaisuus nimittäin on se, että moni haluaa päästä sinne, ja tästä seuraa väistämättä ruuhka. Minusta tuntuu ylipäänsä kummalliselta lukea kauhistelua siitä, että keskustan tiet ovat ruuhkaiset, sillä ajoneuvoliikenne ja kohtalaisen tiheään rakennettu kantakaupunki nyt vaan on haastava yhtälö - johtuen ilmiselvistä tilankäyttöön liittyvistä realiteeteista. Joukkoliikennettä kannattaa tässä nollasummapelissä tietenkin priorisoida, jotta edes tehokkain tapa liikuttaa suurempia ihmismassoja toimisi mahdollisimman hyvin. Tästä syystä keskeisillä sisääntuloväylillä (Mannerheimintie ja Hämeentie noin esimerkiksi) onkin panostettu esimerkiksi joukkoliikennekaistoihin.
Voi tietysti kysyä, voisiko joukkoliikenteen sujuvuutta kantakaupungin alueella parantaa enemmänkin. Minusta voisi, esimerkiksi raitioliikennettä olisi syytä nopeuttaa, ja toki huolehtia myös keskeisten bussireittien sujuvuudesta. Tämä on minusta paljon olennaisempi asia kuin uuden keskuksen rakentaminen. Toisaalta ajattelen, että Elielinaukio olisi syytä pitää bussiliikenteen käytössä jatkossakin, ellei sitten liikennejärjeselmä muutu sen verran, että bussien määrä kantakaupungissa vähenee olennaisesti. Elielinaukion kohdalla pitäisi miettiä muitakin näkökulmia kuin vain kiinteistösijoittajan.
Tästä päästäänkin siihen, että voisiko tuollainen bussiterminaali sitten sijaita jossain keskeisimmän kantakaupungin ulkopuolella? Varmasti voisi, ja tavallaan tällaisia onkin rakennettu jo esimerkiksi Matinkylään, Tapiolaan ja Tikkurilaan, joista matka jatkuu keskustaan junalla. Myös Kalasatamasta on visioitu joukkoliikenteen vaihtopaikkaa. Tällaisesta seuraa vaihtoja, ja koska suuret matkustajavirrat taitavat kulkea keskustaan asti, on tietenkin loogista, että myös bussilinjat vievät sinne asti.
En ole asiantuntija arvioimaan sitä, voisiko Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmä perustua entistä enemmän vaihtoihin ja vähemmän keskustakeskeisesti jäsennettyyn linjastoon, mutta mikäli linjat halutaan johtaa keskustaan asti, ei liene mahdollista löytää terminaalille paikkaa, johon liikenne voisi soljua suurinta sallittua nopeutta pitkin. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin päättää linjat sinne tänne pitkin kantakaupunkia, kuten ennen olikin (tarkoitan nyt esimerkiksi Erottajan kääntöpaikkaa), mutta tämä taas ei ole optimaalista vaihtoyhteyksiä ajatellen. Siispä näkisin, että on olennaista panostaa joukkoliikenteen sujuvuuteen ruuhkaisimmillakin alueilla, mutta uuden ison joukkoliikennekeskuksen rakentaminen keskeiselle sijainnille lienee mahdotonta, sillä kuten todettu, nykyisiä
parempaa vaihtoehtoa on Helnsingistä vaikea löytää.