Vs: Kuljettajarahastus
Tuo pelkkä matkakorttilukijan ohittaminen eli joka ovesta sisään kuten ratikoissa nyt voisi olla ehkä toimivampi ratkaisu. Ne automaatit on yllättävän arvokkaita, noin 5 000 - 10 000 euroa kappale.
1) Kuukausilippu 45 euroa.
Matkoja per matkustaja 40 - 50 kuukaudessa, sanotaan yksinkertaisuuden vuoksi että matka maksaa euron matkustajalle.
2) Tarkastusmaksu 80 euroa, eli jos jää joka 80. matkalla kiinni niin ei kannata.
3) Eli joka 80. vuoroilla pitäisi olla tarkastus. Siivuutetaan ruuhkapainotteisuus yksinkertaisuuden vuoksi.
4) Arvataan että yksi lipuntarkastaja tarkastaa työpäivässä noin 30 vuoroa.
5) Työpäiviä on vuodessa noin 200 (ml. poissaolot).
6) Liikennöinnille on tapana käyttää kerrointa 290 jos halutaan arkipäivän vuoroista vuosivuorojen määrä.
7) Muistelen että vuoroja on päivässä HSL-alueelle 20 000 tai jotain sinnepäin, ja voin olla ihan väärässäkin, tämäkin löytyy jostain mut en jaksa kaivaa.
8) Veikataan lipuntarkastajan vuosikustannuksiksi 70 000 €
Tarkastettavia vuoroja vuodessa: vuorojen määrä päivässä * kerroin vuosivuoroiksi / haluttu tarkastustiheys
20 000 x 290 / 80 = 72 500
Tarvittavat tarkastustyöpäivät: tarkastettavia vuoroja vuodessa / tarkastettuja vuoroja per tarkastaja
72 500 / 30 = 2 400
Tarvittavien tarkastaiien määrä: tarvittavat tarkastustyöpäivät / vuosityöpäivät
2 400 / 200 = 12
Kokonaiskustannus 12 x 70 000 € = n. 850 000 €
Vertailun vuoksi HSL-alueen bussiliikenne maksaa yli 300 miljoona vuodessa.
Minusta se lasketaan noin, käytety luvut on vaan luultavasti väärin. Tarkastusmaksujen tuloja ei ole huomiotu, olisiko noin 60% menoista?
Irtolippujen myyntitulot on busseissa HSL-alueella, ja tämä tulee nyt ulkomuistista ja luultavasti väärin kun en muista missä sen näin, 10 - 15 miljoonaa vuodessa.Jos systeemi olisikin avorahatus ja vastaavasti enemmän lipuntarkastajia myös bussiliikenteeseen. Kuinka paljon olisi oletettava lipputulojen menetys, jos busseissa toimittaisiin, kuten ratikoissakin? Tai vaihtoehtoisisesti niin, että tultaisiin bussiin edestä ja poistuttaisiin keski- ja takaovista kuten nyt, mutta vain arvo- ja kertaliput pitäisi ostaa. Muuten matkakorttilukijan voisi ohittaa korttia näyttämättä.
Tuo pelkkä matkakorttilukijan ohittaminen eli joka ovesta sisään kuten ratikoissa nyt voisi olla ehkä toimivampi ratkaisu. Ne automaatit on yllättävän arvokkaita, noin 5 000 - 10 000 euroa kappale.
Minusta tämän voisi tehdä niinkin että olisi tiettyjä runkolinjoja joilla näin meneteltäsiin. Jokeri ja 58 tai 65A tulee mieleen nykyisistä, mutta noita pitäisi olla enemmän.Olen pikkuhiljaa alkanut olla sitä mieltä, että ehkäpä se avorahastus voisi olla nykypäivää myös busseissa ja osaltaan saattaisi nopeuttaa matkatekoa ja bussien sujuvuutta. Vaikkapa jollain Pasilan aseman pysäkillä saattaa tulla kymmeniä ihmisiä kyytiin, yhdeltä pysäkiltä ja kun jokainen kerrallaan "piippaa" sen korttinsa niin kovin hidasta on.
No lasketaan:Mutta paljonko lipuntarkastajia tarvittaisiin, jotta saataisiin riittävä "pelote" kiinnijäämisestä? Vertaan näkemään bussikaistojen poliisivalvontaan, jossa kaksi poliisiautoa piti henkilöauton käytännössä kokonaan pois bussien edestä.
1) Kuukausilippu 45 euroa.
Matkoja per matkustaja 40 - 50 kuukaudessa, sanotaan yksinkertaisuuden vuoksi että matka maksaa euron matkustajalle.
2) Tarkastusmaksu 80 euroa, eli jos jää joka 80. matkalla kiinni niin ei kannata.
3) Eli joka 80. vuoroilla pitäisi olla tarkastus. Siivuutetaan ruuhkapainotteisuus yksinkertaisuuden vuoksi.
4) Arvataan että yksi lipuntarkastaja tarkastaa työpäivässä noin 30 vuoroa.
5) Työpäiviä on vuodessa noin 200 (ml. poissaolot).
6) Liikennöinnille on tapana käyttää kerrointa 290 jos halutaan arkipäivän vuoroista vuosivuorojen määrä.
7) Muistelen että vuoroja on päivässä HSL-alueelle 20 000 tai jotain sinnepäin, ja voin olla ihan väärässäkin, tämäkin löytyy jostain mut en jaksa kaivaa.
8) Veikataan lipuntarkastajan vuosikustannuksiksi 70 000 €
Tarkastettavia vuoroja vuodessa: vuorojen määrä päivässä * kerroin vuosivuoroiksi / haluttu tarkastustiheys
20 000 x 290 / 80 = 72 500
Tarvittavat tarkastustyöpäivät: tarkastettavia vuoroja vuodessa / tarkastettuja vuoroja per tarkastaja
72 500 / 30 = 2 400
Tarvittavien tarkastaiien määrä: tarvittavat tarkastustyöpäivät / vuosityöpäivät
2 400 / 200 = 12
Kokonaiskustannus 12 x 70 000 € = n. 850 000 €
Vertailun vuoksi HSL-alueen bussiliikenne maksaa yli 300 miljoona vuodessa.
Minusta se lasketaan noin, käytety luvut on vaan luultavasti väärin. Tarkastusmaksujen tuloja ei ole huomiotu, olisiko noin 60% menoista?