Aihetta käsiteltiin vastikään toisessa foorumissa, jossa selostin laajasti HKL:n vanhojen linja-autojen ovijärjestyksistä sekä siitä, missä kohtaa niissä oli mahdollinen rahastajanaitio. Koska tämä foorumi on täysin erillinen paikka siihen toiseen verrattuna, toistamisriskistä riippumatta käsittelen aihepiiriä seuraavilla riveillä:
Helsingin kaupungin liikennelaitokselle tuli vuonna 1952 Scania-Vabis BF61V / Ajokki -autot nroille 69 - 75. Niiden ovijärjestys oli 1-2-2. Uutta oli se, että etuovi sijaitsi etuakselin etupuolella (samoin moottori sijaitsi selvästi edempänä kuin aiemmissa nokattomissa autoissa). Uudenlainen etuoven sijainti teki kuljettajarahastuksen mahdolliseksi (bulldog-mallisissa tämä rahastusmuoto oli epäkäytännöllinen). Autoissa 69 - 75 oli lisäksi rahastajanaitio vanhalla tutulla paikalla takaovien läheisyydessä. Autoista kerrotaan mm. RAITIOssa 3 / 1980.
Samassa lehdessä selostetaan myös vuonna 1953 hankituista Leyland L.O.P.S.U. / Helko -linja-autoista. Ne olivat keskimoottorimallia ja niiden ovijärjestys oli 1-1-2. Etuoven sijainti oli sama kuin edellä selostetuissa nk. hetkumallin Scania-Vabiksissa. Leylandit oli tarkoitettu niille linjoille, joilla (tuolloin) hiljaisina aikoina sovellettiin kuljettajarahastusta. Ruuhka-aikoina ilmeisesti (ainakin aluksi) rahastaja oli aina mukana.
Kuten Compact asiantuntevasti selosti, vuonna 1956 hankittiin seuraavat nk. kaksineuvoiset HKL-bussit. Niiden ero oli se, että taka-akselin takapuolella ei ollut lainkaan ovia. Näin ollen rahastajankin paikka oli muualla kuin takana.
Näistä hankinnoista huolimatta liikennelaitokselle tuli koko tuon ajan aina vuoteen 1965 saakka iso määrä sellaisiakin autoja, joissa oli bulldog-rakenne ja ainoa rahastuskäytäntö rahastajarahastus. Kuten tunnettu, 1960-luvun alussa hankittiin lähinnä Leylandilta jälleen huomattava määrä nk. kaksineuvoisia autoja, jotka perusidealtaan vastasivat vuoden 1953 "Lopsuja". 1960-luvun alussa hankittiin koemielessä myös takaovettomia takamoottoriautoja, jotka oli tarkoitettu nimenomaan kuljettajarahastukseen (Scania-Vabis Capitol, palautettu Ruotsiin sekä Sisu B-77ST / Helko). Vastaavia tuli lisää alkaen 1966 - 67 ja 1968 tällainen peruskonsepti vakiintui HKL:n standardiksi. Mainittakoon, että tuossa välissä 1966 - 67 liikennelaitokselle hankittiin liki 60 kpl kaksineuvoisia Vanaja-merkkisiä autoja, joissa oli "tosistadilainen" ovijärjestys 2-2-2. Tuplaetuovien läpimurto 1966 kertoo hyvin siitä, että kuljettajarahastukseen oltiin siirtymässä lopullisesti, kuitenkin niin että viimeisen kerran bussirahastajat olivat töissään 31.12.1975.