Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Eilen iltapäivällä näytti linjan 24 vuoro Kamppiin jättävän Hietaniemen kierroksen väliin ja ajavan suoraan Mechelininkatua. En nähnyt auton numeroa. Liekö ollut suunniteltu poikkeama vai eksyminen reitiltä?
 
978:n kuljettaja kääntyi vahingossa 977:n ja 985:n reitin mukaisesti Ahjontieltä Moukaritielle, vaikka oikeasti olisi pitänyt ajaa suoraan. Kävi kääntämässä ympäri risteyksessä ja palasi normaalille reitille. Helpompaa olisi ollut kääntyä Moukaritieltä Ratatielle, mutta U-käännöksen avulla ei jäänyt ainakaan pysäkkiä ajamatta.

https://reittiloki.hsl.fi/journey/20240625/120700/9978/2/0018_468
 
978:n kuljettaja kääntyi vahingossa 977:n ja 985:n reitin mukaisesti Ahjontieltä Moukaritielle, vaikka oikeasti olisi pitänyt ajaa suoraan. Kävi kääntämässä ympäri risteyksessä ja palasi normaalille reitille. Helpompaa olisi ollut kääntyä Moukaritieltä Ratatielle, mutta U-käännöksen avulla ei jäänyt ainakaan pysäkkiä ajamatta.

https://reittiloki.hsl.fi/journey/20240625/120700/9978/2/0018_468
Pysäkin ohittaminen olisi ollut ajamaton lähtö.
 
Lauantaina 600:n kuljettajalta unohtui Kallio Block Partyn poikkeusreitti. Hämeentiellä oli tilaa kääntyä ympäri, tosin bussin perä otti hieman osumaa kukkaruukkuun ja liikennemerkkiin.

 

Liitetiedostot

  • IMG_6464.jpeg
    IMG_6464.jpeg
    240 KB · Lukukerrat: 89
Lauantaina 600:n kuljettajalta unohtui Kallio Block Partyn poikkeusreitti. Hämeentiellä oli tilaa kääntyä ympäri, tosin bussin perä otti hieman osumaa kukkaruukkuun ja liikennemerkkiin.
Minkälaista käännöstä tuossa on siis yritetty? Kuvan perusteella voisi luulla tuossa olevan vasemmanpuolinen liikenne.
 
Minkälaista käännöstä tuossa on siis yritetty? Kuvan perusteella voisi luulla tuossa olevan vasemmanpuolinen liikenne.
Bussi tuli kuvaajan suunnasta, peruutti vasemmalle kuvan tilanteeseen, ja lähti takaisin kuvaajan suuntaan (ja ylitti tietysti ratikkakiskot että pääsi oman suunnan kaistalle).
 
Tuurilla mentiin. Tuossa on hyvin lähellä ettei bussi jää mahastaan kiinni.
(Kaupunki)busseissa ei ole hirveästi maavaraa ja tuollaisessa tilanteessa uhkaa helmat ottaa kiinni asvaltiin. Onkohan ymmärretty käyttää korinnostoa, se antaisi hieman lisää pelivaraa...
 
Helsinki 28.9.2024

NF 1243 näyttäytyi hieman epätyypillisessä paikassa ollessaan linjalla 40. Noteerasin sen PR15:n vaunusta Haagan (Vihdintien) liikenneympyrässä noin klo 14.45 tai heti sen jälkeen. Ratikka jatkoi matkaansa Huopalahden asemalle päin, joten en siltä istumalta nähnyt paikan päällä tuon nelikymppisen seuraavia vaiheita. Reittilokista selvisi, että Kauppalantien risteyksessä ei ollut käännytty Haagan torin suuntaan, vaan olikin jatkettu Vihdintietä tuonne ympyrään saakka. Ympyrästä oli ajettu takaisin Ruskeasuon suuntaan ja tehty U-käännös Hakamäenten risteyksessä, ja näin palattu Haagan suuntaan. Matka on jatkunut siitä normaalia reittiä Kannelmäkeen (joskaan tätä kirjoitettaessa ei ollut päästy perille saakka vielä).
 
Keravalla 25.9.2024 (kyllä, näin muutaman päivän viiveellä)

Pieni erehdys 975:n (PL 428) kuljettajalla käytössä olleen poikkeusreitin takia. Aleksis Kiven tien ollessa markkinoiden takia suljettuna kulkee Keskustan kehää ajavien bussien reitti Keravan Prisman takaa eli kehältä käännytään Saviontielle ja siitä Asemantielle. Nyt matka kulkikin Keskustan kehää aina Sampolankadun/Lintulammenkadun risteykseen josta loppumatka kulkikin Sampolankatua Asemansillalle eli 977/978(K)/985 reittiä.
Pieni erehdys mutta silti. Ajamatta tuossa jäi siis Asemantiellä sijaitseva Sampolan tunnelin poikkeusreittipysäkki jolla nyt tuolla poikkeusreitillä on suhteellisen iso merkitys kun pysäkit Keravan tori ja Keravanaukio ovat poissa käytöstä.



1727557702052.png
 
Takaisin
Ylös