Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Myös TLL 68 painellut tänään 17.8. päivällä 74:llä Heikinlaakson suuntaan Malminraitin risteyksestä ohi. Toisin kuin tuossa 570:n tapauksessa, tässä oli kyllä mallikas suoritus kun käännös tehtin turvallisesti Kirkonkyläntien ja Tapaninvainiontien tienhaaran ympyrässä eikä ylimääräistä show'ta aiheutunut.
Siinä vielä reittiloki
 
Näissä reitin väärinajossa iskee ensimmäisenä paniikki ja silloin pitää vaunu pysäyttää ja kysyä neuvoa työnjohdolta. Työnjohto ei ehdota mitään pikaratkaisuja esim u-käännöstä tai peruuttamista varsinkaan haitaribussilla. Jos kuljettaja tuntee tämän seudun niin pitää ajaa vain eteenpäin ja miettiä miten pääsee takaisin reitille. Tässä tapauksessa pääsee takaisin omalle reitille - 5 minuutissa: Jatketaan eteenpäin ja junan alikulun jälkeen käännyttään oikealle Ratatielle. Seuraavassa liikenneympyrässä käännytään takaisin (Ratatie Unikkotie) ratatie ja päästään takaisin Tikkurilantielle. Sitten käännös vasempaan Jokiniemenkadulle ja ollaan taas omalla reitillä.
 
KAH 2252 lähti ajelee 98:lla 97V:n reittiä ja pysäytti liikenteen pariksi minuutiksi samalla kun koittaa tehä U-käännöstä keskellä risteystä
 
PL 1131 Peijaksesta 15:28 käväisi Ilolan apsilla.
Ilmeisesti Leinelän aseman luona Koivukylänväylällä olevasta liikenneympyrästä ajettu suoraan, vaikka olisi pitänyt kääntyä oikealle. Mutta nyt täytyy antaa kehuja siitä, että kuljettaja on käynyt kääntymässä seuraavassa mahdollisessa tarpeeksi tilavassa kääntöpaikassa.(y)
 
Varhain aamulla tänään 2.9. nähty taas mallisuoritus kun 641:n 05:14 Keravalta Tikkurilaan suuntautunut vuoro (autona PL 268) lähdettiin viime metreillä vetämään tottumuksesta vanhaa Kielotien reittiä pitkin Talvikkitien poikkeusreitin sijaan. Kielotiellä saatiin vielä ympäri, mutta vuoron loppu peruttiin kun loppumatka suoritettiinkin nopeinta reittiä Lummetie-Ratatie (eli Lummetietä Laurean ympyrään josta paineltiin etelään matkakeskukselle). On siinäkin tapa keskeyttä vuoro... Toivottavasti näitä ei turhan paljoa kuitenkaan näe nyt poikkeusreitin aikana.
Reittiloki
 
29.9.

NF 1026/112N ei kulkenut Katajaharjun kautta. Kun vika havaittiin, ajettiin Ruoholahteen, sitten Länsiväylää pitkin Tapiolansolmuun asti (miksi ei Hanasaareen?), sieltä takaisin Hanasaaren ohi ja lopuksi Katajaharjuun ja oikeaan reittiin. Lähtö saaapui Kamppiin 18 minuuttia myöhässä.

Sama bussi käänsi linjalla 121A Kuunkadulta Olarinkadulle Matinkylään päin (kuin linja 124), kun oikea reitti olisi Ylismäentielle päin. Vika korjattiin Olarinkatu x Komeetankatu -liikenneympyrässä.
 
NF 1026/112N ei kulkenut Katajaharjun kautta. Kun vika havaittiin, ajettiin Ruoholahteen, sitten Länsiväylää pitkin Tapiolansolmuun asti (miksi ei Hanasaareen?), sieltä takaisin Hanasaaren ohi ja lopuksi Katajaharjuun ja oikeaan reittiin.
Hanasaaressa Länsiväylän alikulussa on 3,5 metrin korkeusrajoitus. Olisi se Mersu varmasti siitä mahtunut, mutta jos kuljettaja ei muistanut tarkasti ajoneuvon tai alikulun korkeutta, niin parempi pelata varman päälle.

Off-topic: Aikanaan minulle tuli kuljettajan poikkeama tilausajon reitiltä, kun ryhmä olisi halunnut Hanasaaresta Espooseen. Piti hakea vauhtia Lauttasaaresta, kun ei 3,7-metriseksi merkityllä lahtelaisella olisi tuosta tunnelista päässyt läpi.
 
Takaisin
Ylös