Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Tänään kello 19:45 olin Leppävaaran asemalla laiturilla 11 odottelemasssa bussia 110T Kiloon. Eipä tullut ollenkaan sitä vuoroa, jonka oli tarkoitus lähteä kello 19:46, mutta klo 20:16 vuoro tuli ja lähti ajallaan. Matkustajia oli kolme: vanhempi herra, venäjää puhuva nuori mies ja minä. Kun bussi lähti terminaalista ramppia alas ja kääntyi vasemmalle (pitäisi kääntyä oikealle) eli Ratsukadulle etelään päin, me matkustajat katselimme toisiamme kummastuneina. Kuski jatkoi erittäin määrätietoisesti oikealle Leppävaarankadulle eli länteen päin. Siinä vaiheessa hän kysyi meiltä, pääseekö Turuntielle jos kääntyy oikealle, saaden kieltävän vastauksen. Sitten hän jatkoi suoraan ja kun Leppävaarankatu loppui, kääntyi vasemalle sille tielle, jota bussit 22 ja 206 myös käyttävät. Siinä varmistin kuskilta että hän tietää että jos kääntyy oikealle (linjan 23 reitille), hän pääsee Kilon asemalle ja siitä lähtien oikealle reitille Kuski antoi vaikutelman että ymmärsi ja olisi kääntymässä sinne mutta suoraan jatkoi samaa tietä eteenpäin kohti Kilon poliisia. Siinä kohtaa kysyin että aikooko hän käydä ollenkaan Kilon aseman luona ja hän sanoi että se jää nyt väliin sellaisella arkisella äänensävyllä että tuo olisi jokapäiväinen oikoreitti hänellä. Sitten tuli tämä vanhempi herra kysymään, meneekö bussi Kiloon. Kuski vastasi että kohta tullaan Kilon poliisille. Mutta tämä herra kertoi sitten olevansa matkalla Kilonpuistoon joka on 2km ennen poliisia. Kuski ei reagoinut. Sitten Vaasan&Vaasan leipomon kohdalla sanoin jääväni pois, se on sillä reitillä kotiani lähinnä oleva pysäkki (Kellarikuja). Eipä vaan tuntunut kivalta tarpoa tuoreessa koskemattomassa lumihangessa "polkua" pitkin kotiin kun oikean reitin mukaiselta pysäkiltä (Nuijavuori) olisi ollut puolet lyhyempi matka aurattua tietä. Mietin vaan, miten muilta pysäkeiltä tulleet matkustajat suhtautuivat asiaan, sillä yksi bussi jäi välistä ja seuraava skippasi viisi kilometroä reitistä noin vain päästen myös viiden minuutin etumatkaan aikataulusta sillä oikaisulla. Kuski oli kyllä suomalainen keski-ikäinen ihan mukavanoloinen mies mutta informaatiota ei herunut. En ymmärrä ollenkaan, mistä koko poikkeusreitti johtui. Ja kuski oli siis koko ajan tyyni kuin viilipytty.

Palautetta menemään. StagecoachConcordiaNobina ei muuten opi ikinä, jos sittenkään.
 
Vs: Nobinalle käytettyjä telejä Ruotsista

On muuten jo pelkästään tänään ainakin 2 kertaa mennyt kotitaloni editse kello 18:n jälkeen linjan 66 auto. Asun siis Pakilantiellä Paanutie-pysäkin vieressä, linjan 66A reitin varrella. 66:nhan kääntyisi Pakilantieltä keskustaan päin mennessä Maunulaan päin samaa reittiä kuin 22, kun 66A taas menee Pakilantieltä suoraan Tuusulanväylälle.

Toisella näistä näkemistäni linjan 66 autoista oli mennyt kyytiin tuosta Paanutien-pysäkiltä myös eräs toinen perheenjäseneni, sanoi äsken kotiin tultuaan että "ei ollut tainnut kukaan olla menossa Maunulaan kun ei kukaan ollut nostanut äläkkää". No eipä kai hirveästi porukkaa pohjoisesta Maunulaan ole matkalla, mutta Maunulasta linjan 66 reitin varrelta keskustaan ehkä... Huono homma heille kun Nobinan töppäilyjen takia joutuvat kylmässä seisomaan parikymmentä minuuttia ekstraa.
 
Istuin h45 kohti kotia päin kun kuljettaja kääntyi ruskeasuon varikolle ja huusi " anteeksi luulin että työ vuoroni päättyi" ja joku matkustaja huusi " ei tämä haittaa aivan kiva sightseeing kierros " ja ajoimme pienen lenkin ja tulimme ruskeasuon varikon pysäkille.
 
Istuin h45 kohti kotia päin kun kuljettaja kääntyi ruskeasuon varikolle ja huusi " anteeksi luulin että työ vuoroni päättyi" ja joku matkustaja huusi " ei tämä haittaa aivan kiva sightseeing kierros " ja ajoimme pienen lenkin ja tulimme ruskeasuon varikon pysäkille.

"Luulin että työvuoroni päättyi" matkustajat kyydissä? :D Kaikkea sitä joutuukin kuulemaan.
 
4.-5.2. yö

h90A Rautatientorilta kello 0.50 kuljettaja ajoi aika erikoista reittiä. Sen sijaan, että olisi mennyt Herttoniemestä suoraan Itäväylää Itäkeskukseen asti, menikin reittiä ... - Itäväylä - Hiihtomäentie - Kettutie - Siilitie - Itäväylä - ... eli vanhaa h07N-reittiä. Joku matkustajista kävi kysymässä kuskilta edestä että meneekö Siilitien metroasemalle, kuski vastasi päättäväisesti että kyllä menee. Ilmeisesti hän siis tosiaan luuli että reitti menisi noin. En tiedä menikö takaisin päin myös samaa reittiä.
 
27.4. Nobinan 65A ajeli Kampissa Lauttasaaresta Oulunkylään päin Fredrikinkatua 21V:n reittiä Tennispalatsin ja autotalon välistä :biggrin: Ja seuraava päivänä saman firman auto kääntyi Pohjoiselta Rautatiekadulta Runeberginkadun kautta Eteläiselle Rautatiekadulle ja siitä Fredrikinkadulle Lauttasaaren suuntaan,Nobina kilvillä poka päällä. Fredalla kilvissä luki jo 10-Puolarmetsä, eli oikeaa kilvitystä etsittiin (kuka tietää mitä?)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja seuraava päivänä saman firman auto kääntyi Pohjoiselta Rautatiekadulta Runeberginkadun kautta Eteläiselle Rautatiekadulle ja siitä Fredrikinkadulle Lauttasaaren suuntaan,Nobina kilvillä poka päällä. Fredalla kilvissä luki jo 10-Puolarmetsä, eli oikeaa kilvitystä etsittiin (kuka tietää mitä?)

Harjoittelee huvin vuoksi tulevaa pitkää poikkeureittiä? :biggrin:

28.4.

Sopii parhaiten tänne: n. klo 12:07 piti olla Mikonkadun pysäkilla 66A:lla kuljettajanvaihto, mutta tämä kuljettaja ajoikin sitten Kaivokadun pysäkille, hyppäsi pois ja ilmoitti että on kuljettajanvaihto. Siinä sitten odoteltiin lähemmäs 15min kunnes vaihtokuljettaja oli tajunnut että tämä edellinen kuljettaja oli ajanut väärälle pysäkille ja käveli sitten Mikonkadun pysäkille Kaivokadulle. Tämä tilalle tullut kuljettaja pahoittele tilannetta ja kertoikin meille ihan oikein että edellinen kuljettaja oli vaihdossa tehnyt virheen, eikä ollut matkustajille varmaankaan kehdannut ilmoittaa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä yönä (3.-4.6.) ajeli kello 2.15 lähdön linjalla h04N ajanut kuljettaja takaisin keskustaan vähän erilaista reittiä - ja koska kyseisellä linjalla on joka yö ajossa vain yksi auto niin olettaa sopii, että h04N ajoi koko yön tuota samaa reittiä. Bussina oli NF 617 ja reitti kulki seuraavasti:

... - Porkkalankatu - Mechelininkatu - Pohjoinen Rautatiekatu - Eteläinen Rautatiekatu - Arkadiankatu - Postikatu - Kaivokatu - Mikonkatu - Rautatientori.

Ajamatta jäivät siis keskustan suuntaan ajettaessa Fredrikinkadun, Urho Kekkosen kadun ja Simonkadun reittiosuudet. Sieltä nyt välttämättä olisi kovin paljoa porukkaa kyytiin tullutkaan tuohon suuntaan, mutta toisaalta niin ei saa ajatella, sillä tällaisesta luovasta ajattelusta tuskin maksetaan yhtään lisää palkkaa. Tuo olisi muuten aika kätevä reitti ollut oikeastikin tuon h04N:n nykyisen reitin sijaan, nimittäin tuolla reitillä ei ole yöllä yhtään liikennevaloja päällä. Normaalia reittiä ajettaessa jouduttaisiin menemään Mannerheimintien yli kohdasta, jossa liikennevalot ovat päällä yölläkin.
 
Tänä yönä (3.-4.6.) ajeli kello 2.15 lähdön linjalla h04N ajanut kuljettaja takaisin keskustaan vähän erilaista reittiä - ja koska kyseisellä linjalla on joka yö ajossa vain yksi auto niin olettaa sopii, että h04N ajoi koko yön tuota samaa reittiä. Bussina oli NF 617 ja reitti kulki seuraavasti:

... - Porkkalankatu - Mechelininkatu - Pohjoinen Rautatiekatu - Eteläinen Rautatiekatu - Arkadiankatu - Postikatu - Kaivokatu - Mikonkatu - Rautatientori.

Ajamatta jäivät siis keskustan suuntaan ajettaessa Fredrikinkadun, Urho Kekkosen kadun ja Simonkadun reittiosuudet. Sieltä nyt välttämättä olisi kovin paljoa porukkaa kyytiin tullutkaan tuohon suuntaan, mutta toisaalta niin ei saa ajatella, sillä tällaisesta luovasta ajattelusta tuskin maksetaan yhtään lisää palkkaa. Tuo olisi muuten aika kätevä reitti ollut oikeastikin tuon h04N:n nykyisen reitin sijaan, nimittäin tuolla reitillä ei ole yöllä yhtään liikennevaloja päällä. Normaalia reittiä ajettaessa jouduttaisiin menemään Mannerheimintien yli kohdasta, jossa liikennevalot ovat päällä yölläkin.
Eiköhän tuo kierrä Rautatiekatujen kautta samasta syystä kuin 65A/66A:kin; Malminrinne kun on yksisuuntainen kiskotöiden takia... :biggrin:
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2011

8.6 Lahdenväylä Viikin pysäkki kaupungista poispäin...

Olinpa odottelemassa hieman 16:30 jälkeen bussia ja pysäkille tullessa huomasin, että 740-linjan ohitusaika oli mennyt 2 minuuttia sitten. 2-3 minuuttia sen jälkeen lähestyi tätä samaa 740-linjaa ajava Nobinan #704 ja vaikka me muutaman ihmisen voimin sille kättä helluteltiin, niin ei kuski edes nostanut jalkaa kaasulta, vaikka bussi oli aika tyhjänpuoleinen.

Tuskin jäi kuskilta pysäkki huomaamatta, kun se on kerran siellä sillan päällä, josta bussikaista erkanee "taskuun". Tuskin jäädiin mekin huomaamatta, koska jos kuski olisi edes normaalisti pysäkkiä ohittamassa, niin yleensä aina nostetaan jalka kaasulta, jotta ehtii pysähtyä. Nyt paahdettiin ohi sellaista vauhtia, kun kaasu olisi hirttänyt pohjaan tai sitten ei ollutkaan mitään kiinnostusta pysäkkiä kohtaan.

Antaako 5 minuutin myöhästyminen todella oikeuden olla kylmästi ottamatta matkustajia kyytiin, vaikka auto ei ole ollenkaan täynnä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2011

Antaako 5 minuutin myöhästyminen todella oikeuden olla kylmästi ottamatta matkustajia kyytiin, vaikka auto ei ole ollenkaan täynnä?
Eihän tämä ole edes mikään todellinen myöhästyminen, vain poikkeama pysäkkiaikataulun arvioidusta ohitusajasta. Eikä linjalla 740 ole edes lähtöjä kuin ruuhkasuuntaan eli tuossa vaiheessa arvio siitä, ollaanko myöhässä, on lähes 100-prosenttista spekulointia. Kyllä kaikkia pysäkkejä kuuluu palvella.

En tiedä, mikä on tämän päivän tilanne, mutta aikaisemmin bussikaista oli tuossa paikassa olemattomasti/surkeasti merkitty. Jättikö bussi siis koko pysäkin väliin vai ajoiko bussikaistaa pitkin pysäkin ohi? Itsellenikin on joskus vuosia sitten tullut jonkinasteisena yllätyksenä juuri tuo Viikin pysäkin bussikaistan erkaneminen puutteellisten merkintöjen vuoksi. Eli yksi syy voisi olla, että paikka on edelleen surkeasti merkitty ja kyseinen kuljettaja ajoi siitä ensimmäistä kertaa eikä ehtinyt enää kääntyä oikealle reitille. Jos siis bussi jätti koko pysäkin ja bussikaistan väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2011

....paahdettiin ohi sellaista vauhtia, kun kaasu olisi hirttänyt pohjaan tai sitten ei ollutkaan mitään kiinnostusta pysäkkiä kohtaan.

Minä en ainakaan haluaisi mennä tuollaisen auton kyytiin,jossa kaasu hirttäisi kiinni.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2011

Minä en ainakaan haluaisi mennä tuollaisen auton kyytiin,jossa kaasu hirttäisi kiinni.

En minäkään - tosin jos se tapahtuisi ollessa jo kyydisä, niin heman myöhäistä olisi. Tekniselta puolelta asiaa katsomalla voi ehkä siellä miljoonan ajokilometrin toisella puolella (tuolla autolla oli selvästi vielä matkaa siihen - E94F:ien ikää on kai alle 10 vuotta?) alkaa moottori käydä jo omilla öljyillä eli hirttämistä pahempikin tapaus - erityisesti automaattivaihteiden tapauksessa...

---------- Viesti lisätty kello 23:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:25 ----------

En tiedä, mikä on tämän päivän tilanne, mutta aikaisemmin bussikaista oli tuossa paikassa olemattomasti/surkeasti merkitty. Jättikö bussi siis koko pysäkin väliin vai ajoiko bussikaistaa pitkin pysäkin ohi? Itsellenikin on joskus vuosia sitten tullut jonkinasteisena yllätyksenä juuri tuo Viikin pysäkin bussikaistan erkaneminen puutteellisten merkintöjen vuoksi. Eli yksi syy voisi olla, että paikka on edelleen surkeasti merkitty ja kyseinen kuljettaja ajoi siitä ensimmäistä kertaa eikä ehtinyt enää kääntyä oikealle reitille. Jos siis bussi jätti koko pysäkin ja bussikaistan väliin.
Kyllä bussikaistaa pitkin se tuli, koska ei muuten pysäkillä olijat olisi koko autoa edes nähneet - tuskin olisi edes pystynyt havaitsemaan, minkä linjan auto oli kyseessä. Kyseinen yksilö on muutenkin yksi noista HelB-väritteisistä Nobinan autoista eli kaukaa tuskin olisi edes osannut veikata linjaa oikein. (Tuosta kulkevista HelB:in linjoista muistuu hetkellä mieleen vain H77 ja 730)

---------- Viesti lisätty kello 23:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:43 ----------

Mietin vaan, miten muilta pysäkeiltä tulleet matkustajat suhtautuivat asiaan, sillä yksi bussi jäi välistä ja seuraava skippasi viisi kilometroä reitistä noin vain päästen myös viiden minuutin etumatkaan aikataulusta sillä oikaisulla. Kuski oli kyllä suomalainen keski-ikäinen ihan mukavanoloinen mies mutta informaatiota ei herunut. En ymmärrä ollenkaan, mistä koko poikkeusreitti johtui. Ja kuski oli siis koko ajan tyyni kuin viilipytty.
En ehkä tuon valossa tuota omaa tapausta enää kovin ihmettelekään :)
 
Viimeksi muokattu:
Tänä yönä (17.-18.6.) ajeli HelB 603 linjalla h01N Elielinaukiolta kello 2.35 luultavasti aika erikoista reittiä. Itse en ollut kyseisen bussin kyydissä, vaan myös kello 2.35 Elieliltä lähteneen 220N-bussin kyydissä. h01N meinasi kääntyä Elieliltä oikealle ajamaan Mannerheimintietä kohti Ruskeasuota, kuitenkin kesken risteystä suunta yhtäkkiä vaihtui oikeaan suuntaan.

220N:hän ajaa suoraan Mannerheimintietä sekä Tukholman- ja Paciuksenkatua Munkkiniemeen, h01N:n kiertäen Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta. Silti 220N:n kääntyessä Munkkiniemessä Paciuksenkadulta Huopalahdentielle sama HelB 603 -bussi linjalla h01N tuli Huopalahdentietä meitä vastaan - eikä kyseisen linjan reitti edes kulje Huopalahdentietä. En tiedä, mitä erikoisnopeaa reittiä kyseinen kuljettaja oli ajanut kun oli kerennyt Munkkiniemeen ennen 220N-linjan bussia ilmeisesti kiertäen vielä jonkin kunniakierroksen Niemenmäen kautta.
 
Takaisin
Ylös