Kuljettajien toiminta

Onko tunnuksen sulkeminen määräaikaista vai pysyvää. Eli voiko suljetun tunnuksen omaava palata tietyn ajanjakson kuluttua foorumille ?
 
On sekä määräaikaisia jäähyjä että pysyviä porttikieltoja riippuen rikkeen vakavuudesta ja aikaisemmista huomautuksista. Yleensä aluksi aloitetaan määräaikaisella jäähyllä.
 
Havainto viime yöltä:

23:00 lähtö Haukiluomasta linjalla 8 saapuu Kyöstiin 45 minuuttia myöhässä klo 00:30, perässään toinen auto 15 minuuttia myöhässä. Kuinka ollakaan, molemmat autot lähtevät myös takaisin päin peräkkäin linjalle, 00:00 lähtö siis puoli tuntia myöhässä ja 00:30 lähtö aikataulussa. Miksei myöhässä ollut auto lähtenyt moottoritietä Haukiluomaan, jolloin olisi kerennyt lähteä ajoissa 01:00 lähdölle? En ymmärrä tätä tarvetta ajaa peräkkäin, matkustajan silmissä aiempi lähtö on jo jäänyt ajamatta, vaikka sieltä lopulta tulisikin ties kuinka monta autoa peräkkäin. Anteeksi törkeä yleistys, mutta tuntuu että monilla TKL:n kuljettajilla ei ole juurikaan tilannetajua. Tai sitten työnjohdolla ei ole, jos sieltä vaikka sanotaan, että ei saa jättää ajamatta.

Olen kuitenkin vuosien varrella todistanut saman kaltaisia tilanteita sen verran, että uskallan melko varmuudella todeta, että jos kyseessä olisi vaikka Länsilinjojen tai Pirtilin linja, niin ei olisi tuollaisessa tilanteessa ajettu kahdella autolla peräkkäin, vaan toinen auto olisi lähtenyt suorinta reittiä seuraavalle lähdölle. TKL:llä kuitenkin tuntuu olevan tapana, että olisi sitten kolme tuntia myöhässä tai seitsemän autoa peräkkäin, niin jokainen vuoro ajetaan. (Eri asia tietysti jos on 7 minuutin vuoroväli ruuhkassa, niin silloin peräkkäin ajamista ei tietenkään voi välttää.)

Sen verran jaksoin vielä vilkaista, että autot saapuivat peräkkäin Haukiluomaan klo 01:20, joten myöhässä ollut auto pääsi lähtemään 01:00 lähdölle vain reilut 20 minuuttia myöhässä. Joten oli tuollaisellakin taktiikalla saatu alkuperäisestä myöhästymisestä se 20 minuuttia kurottua kiinni, mutta tiedä sitten kestikö aamuun asti, että auto oli täysin aikataulussa. Etenkin kun 8:n yöaikataulut on niin tiukat, että tyhjälläkin kuormalla meinaa jäädä koko ajan myöhään.
 
Havainto viime yöltä:

23:00 lähtö Haukiluomasta linjalla 8 saapuu Kyöstiin 45 minuuttia myöhässä klo 00:30, perässään toinen auto 15 minuuttia myöhässä. Kuinka ollakaan, molemmat autot lähtevät myös takaisin päin peräkkäin linjalle, 00:00 lähtö siis puoli tuntia myöhässä ja 00:30 lähtö aikataulussa. Miksei myöhässä ollut auto lähtenyt moottoritietä Haukiluomaan, jolloin olisi kerennyt lähteä ajoissa 01:00 lähdölle? En ymmärrä tätä tarvetta ajaa peräkkäin, matkustajan silmissä aiempi lähtö on jo jäänyt ajamatta, vaikka sieltä lopulta tulisikin ties kuinka monta autoa peräkkäin. Anteeksi törkeä yleistys, mutta tuntuu että monilla TKL:n kuljettajilla ei ole juurikaan tilannetajua. Tai sitten työnjohdolla ei ole, jos sieltä vaikka sanotaan, että ei saa jättää ajamatta.
Tampereella ei liene ole sama kun HSL alueella että yli vartin myöhässä lähtevä lähtö katsotaan ajamattomaksi joten kuljettaja ajaa aina tällöin toiseen päähän nopeinta reittiä. Siellä mennään kaikki lähdöt ajetaan periaatteella
 
Tampereella ei liene ole sama kun HSL alueella että yli vartin myöhässä lähtevä lähtö katsotaan ajamattomaksi joten kuljettaja ajaa aina tällöin toiseen päähän nopeinta reittiä. Siellä mennään kaikki lähdöt ajetaan periaatteella

Epäilen, onko Nysseltä asiaan mitään virallista ohjeistusta. Luulisi, että vuorokohtaisen korvauksen maksamisessa nyt joku sääntö on, mutta toisaalta eihän täällä edes valvota ajettuja lähtöjä. Tuntuu kuitenkin, että TKL:llä tosiaan on tuollainen "kaikki lähdöt ajetaan" -periaate, yksityiset liikennöitsijät sitten käyttävät enemmän tilannekohtaista harkintaa, esim. peruvat vuoron jos seuraava on jo ehtinyt lähteä tmv. Mutta tämä perustuu vain omiin kokemuksiini.

Tuollaista 15 minuutin rajaa ei ainakaan ole, koska sehän tarkoittaisi että Nysse joutuisi suunnittelemaan aikataulut, joissa on mahdollista pysyä, ja sellaistahan nyt ei tule tapahtumaan. :lol:
 
Nyssellä on ainakin ollut ohje että jos vuoro on 15 minuuttia myöhässä tai linjan seuraava vuoro ehtii lähteä niin vuoro katsotaan ajamattomaksi. Tosin liikennöintikorvaus jätetään maksamatta vain silloin kun myöhässä olo on liikennöitsijän vika. Ruuhkat, nyssen huonosti suunnittelemat aikataulut/ ajoajat ym. ei siis ole peruste jättää korvausta maksamatta vaikka vuoro olisi tunnin myöhässä. Tällä syyllä ne kaikki vuorot varmaan ajetaan vaikka sitten ajettaisiin peräkkäin.
 
No nyt sattui kuljettajien toinen ääripää linjalla 12. 18:45 vuoro Vaitista, autona Pirkanmaan Tilausliikenteen #3, oli lähdössä päätteeltä arviolta noin 15 minuuttia myöhässä. Ilmeisesti kuitenkin jätti ajamatta aika isojakin pätkiä, sillä seuraavan kerran huomasin kuinka auto meni Hatanpään valtatiellä enää 8 minuuttia myöhässä. No en ajatellut vielä siinä vaiheessa mitään, kunnes huomasin että kuski päätti jättää koko keskustan ajamatta, ajoi Hämeenpuistoa suoraan Amuriin, josta ilmeisesti viimein lähti linjalle (koska alkoi pysähdellä pysäkeillä). Tässä vaiheessa auto oli enää kaksi minuuttia myöhässä ja Reuharinniemeen lopulta jäi mukavat kahdeksan minuuttia odotusaikaa.

Kyllä siis kovasti vaihtelee kuljettajien toiminta, kun jotkut ajavat vuoron vaikka olisi 50 minuuttia myöhässä ja toiset jättävät ajamatta vaikka on vain alle 15 minuuttia myöhässä. Toki kuten jo aiemmin mainitsin, tässä tuntuu olevan myös yrityskohtaisia eroja.
 
Kyllä siis kovasti vaihtelee kuljettajien toiminta, kun jotkut ajavat vuoron vaikka olisi 50 minuuttia myöhässä ja toiset jättävät ajamatta vaikka on vain alle 15 minuuttia myöhässä. Toki kuten jo aiemmin mainitsin, tässä tuntuu olevan myös yrityskohtaisia eroja.
Kuulostaa todella oudolta jos on ajanut linjan vain osittain. Siitä ei ole hyötyä matkustajille eikä yhtiölle. Tilaaja ei maksa sellaisesta mitään. Jos myöhästyminen ei johdu operaattorista itsestään, kannattaa ajaa vaikka 50 minuuttia myöhässä. Tai jos autokierron ensimmäinen lähtö myöhästyy yli 3 minuuttia, sitä on turha ajaa. Ei makseta ja sakotetaan.
 
Kuulostaa todella oudolta jos on ajanut linjan vain osittain. Siitä ei ole hyötyä matkustajille eikä yhtiölle. Tilaaja ei maksa sellaisesta mitään. Jos myöhästyminen ei johdu operaattorista itsestään, kannattaa ajaa vaikka 50 minuuttia myöhässä. Tai jos autokierron ensimmäinen lähtö myöhästyy yli 3 minuuttia, sitä on turha ajaa. Ei makseta ja sakotetaan.

Niin tai sakotetaan sitten jos joku matkustaja antaa asiasta palautetta. Muutenhan Nysse ei näitä kuulemma valvo. Ehkä oli sitten kuljettajalla kova luotto siihen, että ei kukaan kuitenkaan palautetta lähetä. Itsekin "käräytin" nyt vain tänne foorumille.

Mitä tulee noihin aamun ensimmäisiin lähtöihin, niin vuosien varrella aika monta kertaa olen ollut aamun ekalla lähdöllä, joka on lähtenyt yli 3 min myöhässä. Aina ne vaan on ajettu, mikä tukee sitä tietoa että Nysse ei näitä itse valvo.

Mutta mietin jo ehkä vähän kaukaa haetusti, että voiko tässä liikennöitsijä huijata? Jos liikennöitsijä ei ilmoita, että esim. ensimmäinen vuoro on lähtenyt myöhässä eikä kukaan matkustaja siitä palautetta lähetä, niin Nysse ei ikinä saa tietää ja maksaa korvauksen?
 
Niin tai sakotetaan sitten jos joku matkustaja antaa asiasta palautetta. Muutenhan Nysse ei näitä kuulemma valvo. Ehkä oli sitten kuljettajalla kova luotto siihen, että ei kukaan kuitenkaan palautetta lähetä. Itsekin "käräytin" nyt vain tänne foorumille.

Mitä tulee noihin aamun ensimmäisiin lähtöihin, niin vuosien varrella aika monta kertaa olen ollut aamun ekalla lähdöllä, joka on lähtenyt yli 3 min myöhässä. Aina ne vaan on ajettu, mikä tukee sitä tietoa että Nysse ei näitä itse valvo.

Mutta mietin jo ehkä vähän kaukaa haetusti, että voiko tässä liikennöitsijä huijata? Jos liikennöitsijä ei ilmoita, että esim. ensimmäinen vuoro on lähtenyt myöhässä eikä kukaan matkustaja siitä palautetta lähetä, niin Nysse ei ikinä saa tietää ja maksaa korvauksen?

Tuosta noussee kysymys, että miksi ajaa vuoroja kun kukaan ei valvo ja sakota. Ja tässä en tarkoita mitään yritystä, en edes "SUPERPaunua"?
 
Tuosta noussee kysymys, että miksi ajaa vuoroja kun kukaan ei valvo ja sakota. Ja tässä en tarkoita mitään yritystä, en edes "SUPERPaunua"?
Varmaankin asiakaspalvelumielessä kannattaa vuoro ajaa. Asiakas on tyytyväisempi kunhan kyyti tulee vaikka vähän myöhässä eikä lähetä palautetta, joten tapahtuneesta ei jää kiinni. Sen tiedän, että operaattorit todennäköisesti haluavat raportoida virheensä vapaaehtoisesti eikä asiakaspalautteen johdosta. Se on pienempi paha. Sopimuksessa ovat sitoutuneet niin tekemään.
Niin ja se auto pitää kuitenkin siirtää sinne seuraavan lähdön alkupisteeseen ja kuljettaja kuitenkin on työssä, joten siirtoajo linjaa pitkin on vaihtoehto sekin.
Sielä "superpaunulla" oli ainakin joskus tehty kaikki sen eteen ettei mitään jää ajamatta ja toimintamallista saisi moni operaattori ottaa mallia. Varikolla on/oli aina töissä haalarimies tai kaksi, joilla oli täysi osaaminen ja pätevyys lähteä linjalle tarvittaessa. Muuten pistivät autoja pesukoneen läpi parkkiin ja vaihtoivat polttimoja yms.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen näemmä kaksi vuoroa linjalla 12 tehnyt saman osittain ajamisen. Toinen jättänyt myös keskustan ajamatta, toinen lähtenyt linjalle juuri ennen keskustaa. Koska vuorot oli kerrankin merkitty perutuksi Reittioppaassa ja Nyssen Twitterissä, niin senhän on pakko tarkoittaa että työnjohdolta on saatu näihin lupa. Screenshot_20221222_184457.jpg
 
Pirkanmaan Tilausliikenne Oy.
Sain vähän aikaa sitten melko vähän perustellun porttikiellon tänne, koska "persoonallisuus ei sovi tälle foorumille" :D
No mutta hei, kahden viikon aikana ehti tapahtua ja paljon.

Olisin aiemminkin ilmoittanut, mutta nyt asiaan. En yksilöi kuljettajia tai autoja tai päiviä. Eräänä perjantaina, vain tuon "porttikiellon "aikana eräs Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n kuljettaja kertoi minulle tarinoita koko matkan ajan. Auto oli myöhässä 30 minuuttia ja hän toimi koko ajan. Hän soitti Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n valvomoon ja päivitteli missä kulloinkin oli. Autoa ei näkynyt seurannassapa sen takia valoetuuksia ei tullut, joten auto oli myöhässä. Hän tuli vaihtamaan erästä ulkomaalaista kuljettajaa, jolta hän vielä erikseen kysyi mites auto kulkee. Kuljettaja sanoi "Hyvä hyvä, kaikki toimii hyvin, auto on oikein hyvä tänään". Ja se oli kaikkea muuta kuin toimiva auto. GPS ei toiminut, rahastuslaite ei toiminut ja pakkasten takia oli myös jotain oviongelmaakin. Kuljettaja ilmeisesti uusi Pirtilillä ja soitti valvomoon tiedustellakseen miten saisi ihmisiä rahastettua.

Jokainen tietää, että käteinen ei ole enää maksutapa, joten hän sanoo jokaiselle tänä vuonna joulu on aikaisin, ilmainen matka - koneet ei toimi! Vaitissa hän oli varmaan 15 minuuttia myöhässä ja suoritti toisen kerran nollauksen, eli laitebuutit, mutta laite ei herännyt. Me juteltiin koko matkan ajan Reuharinniemeen jossa hän oli 30 minuuttia myöhässä jo. Soitti taas päivystykseen Pirtilille ja kysyi voiko buutata laitteet uudestaan. Niin teki, ei auttanut. Sitten hän kysyi saako edes toimivaa autoa Vaittiin, niinisellä sanottiin että kaikki Pirkanmaan Tilausliikenteen autot ovat ajossa! Siinä uusi kuski ihmetteli eikö talossa ole edes vara-autoja perjantaisin. No ko auto oli sentään liikkeellä, joskin hän sanoi että jos ajan tästä normireittiä niin olen 60minuuttia myöhässä! Pirtilin valvomo antoi luvan, ja mentiin kahdestaan moottoritietä Ei linjalla (ei asiakkaita kuutiin enensitpä). Ennen sitä lähtöä hidastutti Pirkanmaan Tilausliikenteenauton alkometri joka lähti toimimaan vasta viidennellä yrityksellä ennen kuin suostui auton vapauttamaan ajoon. Se kun kävi sammuksissa, että saatiin se täydellinen resetointi laitteille.
Vaitissa me oltiin varttia ennen lähtöä ja kun odottelevat bussin näkivät, ilahtuivat! Ja pettyivät heti autossa. He odottivat 25 minuuttia plus sitä Pirtilin autoa ja kun se tuli, se olikin joka oli Ei linjalla tullut etuajassa. Siinä sitten katseltiin kun se edellisin auto ajeli vaan ohi. Noh 40 minuuttia hukkaan meni työtä tekeviltä. Kaikille ei edes ilmainen matka lohduttanut, heillä kun oli kausikortti. Kuljettaja ei siinä vaiheessa enää koskenut laitteisiin, mutta seuraava ruuhka oli sitten keskustassa, kun kuljettaja sanoi matkustajille Ratinassa arvio Rautatieasema 30minuuttia. Toinen asia on, että hän vaihtoi siinä kuljettajaa Lielahdessa ja senkin takia päätti ajaa motaria, ettei veisi kuljettajan työaikaa/taukoja auton odottamisilla pakkasessa. Tänään23.12 toinen Pirkanmaan Tilausliikenteen kuski sanoi suoraan, että oli todella tuohtunut, kun oli vaan 30 minuutin tauko ja kun tuli aiemmin vaihtamaan niin toisen kuskin tauko olikin jo 3 minuutinpäästä ohi eli juoksi äkkiä jatkamaan toista linjaa.

MyösTKL-autot myöhästelevät jopa 20-80 minuuttia. PirkanmaanTilausliikenteessä kuljettajat vetosivat asiakkaisiin, ettälaittavat palautetta Nysselle. "Taitavinkaan ei ajaReuharinniemestä Vaittiin tunnissa!". Palautetta laitettu jailmeisesti ensi vuonna ajoaikoja trimmataan ajan mukaan jokapidentämällä tai lyhentämällä ajodataan katsoen. Saa nähdämiten se auttaa, muta kyllä ottaa päähän Pirkkalassa odottaalinjalta 11 vaihtoa linjaan 12, joka sen tunnin myöhässä javierestä menee 6 kappaletta kaseja nekin myöhässä 30 minuutinaikana letkassa. On kai Pirkkalaa muuallakin kuin Soljassa, meitätaas kituutetaan kaksi bussia tunnissa periaatteella, jotka sen 20-60minuuttia myöhässä. Kävellen olisit jo perillä.

Havainnoin myös, että varsinkin tuo eka kuljettaja, jonka kanssa puhuin 3tuntia ajeluilla sanoi että Pirkkalan päässä oli totaalisenhuonot olosuhteet. Kuin perunapellolla ajaisi. Tampereen päähän Messukeskus-tielle hän yritti tilata jostain tiekarhun joka tulikinvielä samalle lähdölle. Kuulemma ei voinut ajaa kuin kahtakymppiä, ei edes nopeusrajoituksien mukaan. Toiset Pirkanmaan tilausliikenteenkuskit taas paahtavat kelillä kuin kelillä sen reippaan ylinopeudenmyöhässä. Lisäksi kyseinen kuljettaja kertoi, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on saanut monta sakkoa Nysseltä, kun kaikki kuskit ei aja Messukeskuksen pysäkillä suuntaan Reuharinniemi (ei saa vaikka ei näy asiakkaita). Kilahtaa joka kertaa 300 euron sakkoyhtiölle. No parhaimmat kuljettajat ovatkin kuulemma netonneet työpäivänsä aikana jopa 1200 euron sakkoja yhtiölle ajoistaan. Nyt ajanut paljon tilausliikenteessä ja kukaan ei ole ajanut siitä ohi. Ehkä sakotus uhkaa tehota, viimeistään silloin kun maksetaan työntekijän palkasta :D

Nyssessäkin herättiin asiaan kun en ruotinut asiaa tällä foorumilla vaan laitoin suoraa puhetta jopa yli tunnin myöhässä olevista autoista suoraan Nysselle.

Laadustahan ei täällä haluta maksaa, jännityksellä odotan mitä käy kun Pirkanmaan Tilausliikenne Oy saa lisää liikennöitävää Paunulta esim. linjat 42 ja 70, ja TKL:lta 2. Ei niillä meinaan ole nyt edes vara-autoja, kova luotto on pojilla kalustoonsa, ja vielä viallisilla autoilla joutuvat ajamaan kun ulkomaiset kuskit sanovat "että kaikki on huvin, auto pelaa jees" ja sitten autossa ei ollut GPS:ää, eikä pissanpojan nestettä, eikä laitteisto toiminut. No sitä saa mitä tilaa. Halvalla ei vain saa autoa linjalle tilalle, joten mennään vikalistalla. Tänään korjasin Pirkanmaan Tilausliikenteessä yhden auton ruuvin kuntoon (ylhäältä tuleva tanko penkkiin, siitä oli yksi ruuvi liian löysällä. Kuskilla ei ollut kuusiokoloa, joten vedin kädellä, ei ainakaan huku. Eilisessä autossa ulkomainen kuljettaja, siellä oli takaosassa yksi muovilista irtoamassa ja melkein naamalla kun istuin, vedin pikaliimalla kiinni niin ei roiku enää. Kuski sanoi vaan huva huva, ei nää autot ikinä varikolla käydä, kaikki autot on ajossa joka päivä. Kiitos, huva korjaus.

Kun vuosi vaihtuu, nähdään myöhästelevätkö autot 40 minuuttisen sijasta enää 20 minuuttia. Nysseillään!
 
Takaisin
Ylös