Kuljettajien työturvallisuus ja hätävilkkujen käyttö

Viestin ristiriitaisuutta en ymmärrä.
Se piilee siinä, ettei viereisen kaistan autoilijat tiedä, onko bussi
1) Poistumassa vasemmalle suoraan ajavien kaistalle
2) Poistumassa pysäkiltä, mutta pysymässä oikealle kääntyvien/bussikaistalla.
 
Monet kuskit käyttävät vasenta vilkkua lähtiessä pysäkiltä, vaikka pysyisivätkin pysäkki/kääntyvien kaistalla tai pysäkkitaskua ei olisikaan. Varsinkin 1. tapauksessa viesti voi olla ristiriitainen.

Täysin perusteltua varoittamaan rinnalla tai takaviistossa olevaa ajoneuvoa, joka on kenties ohittamassa ja heti vaihtamassa kaistaa linja-auton eteen kääntyäkseen oikealle seuraavasta risteyksestä.

Niitäkin risteyksiä on paljon, joissa on seuraava risteys heti pysäkin välittömässä läheisyydessä. Ja tieliikennelakikin on yksiselitteinen sen vilkuin suhteen. Aina liikkeelle lähtiessä. Samalla myös ilmoitetaan samalla kaistalla takana oleville lähdöstä. :smile:
 
Niitäkin risteyksiä on paljon, joissa on seuraava risteys heti pysäkin välittömässä läheisyydessä. Ja tieliikennelakikin on yksiselitteinen sen vilkuin suhteen. Aina liikkeelle lähtiessä. Samalla myös ilmoitetaan samalla kaistalla takana oleville lähdöstä. :smile:
Henkilöautollakin voi käydä näin, että tien reunasta lähtemisen jälkeen vaihtaa pian kaistaa - eihän se tarkoita, että jos jatkaa liikennettä oikeanpuolisimmalla kaistalla, niin ei vilkkua liikkeellelähtöön tarvittaisi - ihan käsittämätöntä tuntuu edes ajatella näin, koska se on ainoa tapa viestittää muille liikkeellelähdöstä.
 
Takaisin
Ylös