Kun kaikki hajoaa - tuotteiden eliniän suunniteltu lyhentäminen

Valitettavasti en ole asiantuntija, mutta voisin kuvitella LEDien sietävän sytytystä vielä paremmin kuin hehkulamppujen.

LEDien kestoikä ilmeisesti tarkoittaakin, että se on ikä mihin asti valoteho on vähintään 70 % alkuperäisestä.
Jos nämä pitävät paikkaansa, LED:t ovat kotikäyttöön ehdottomasti parempia kuin hehkulamput tai energiasäästölamput. PS: 70% alkuperäisestä on suurinpiirtein sama kuin hehkulampun 100% kirkkaus eli täysin hyödyllinen keksintö.
 
Jos nämä pitävät paikkaansa, LED:t ovat kotikäyttöön ehdottomasti parempia kuin hehkulamput tai energiasäästölamput. PS: 70% alkuperäisestä on suurinpiirtein sama kuin hehkulampun 100% kirkkaus eli täysin hyödyllinen keksintö.

Onhan niitä, mutta maksavat vielä n. 20-30 Eu. Jos ei välttämättömyys ole, niin kannattaa vielä odottaa.
 
Muista myös värisävy.

LEDien suurin ongelmahan on, että ne toistavat vain hyvin kapeaa aallonpituutta. Siksi niissä joudutaan hajottamaan spektriä. Halvempi tapa on tehdä se fosforilla, mutta se vähentää tehokkuutta. Kalliimpi on tehdä samaan lamppuun eri aallonpituuksia toistavia lamppuja. Näin tuskin on tehty missään hehkulampun korvaajassa.

Värilämpötilaa kannattaa todella katsella. Suurten lämpötilojen kylmät värit eivät yleensä ole kotikäyttöön miellyttäviä. 2700-3000 kelviniä on kai sellainen "normaali". (Värilämpötila siis ei tarkoita mitään oikeata lämpötilaa, vaan sillä kuvataan aallonpituutta säteilylle, jonka ns. musta kappale synnyttää tietyssä lämpötilassa. Musta kappale on olemassa vain teoreettisesti.)

Huomautan, että tuo arvioni sytytyskestosta oli todella vain arvaus, ei kovin valistunutkaan sellainen. Melko varmasti sytytyskeston kannalta tärkeämpää on, mitä se lampun kannan elektroniikka kestää kuin se itse LED.

Harmillista on, että lamppujen lumen-arvoja eli niiden tuottamaa valovirtaa edelleenkin löytää harvoin. Valovirta on siis sama suure, josta yleisesti puhutaan myös valotehona.
 
Harmillista on, että lamppujen lumen-arvoja eli niiden tuottamaa valovirtaa edelleenkin löytää harvoin.
Tässä minusta hyvä lamppuopas:
http://www.helen.fi/pdf/kodin_lamppuopas.pdf

---------- Viesti lisätty kello 9:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:26 ----------

Jos hieman muutetaan Led-lampuista puhuttaessa aihetta lähemmäs JLF.n päin.
Voitaisiin miettiä sitä onko ajoneuvojen takavalot joissa nykyään suositaan led-valoja turvallisia Suomen talvisiin ajoihin.
Led ei lämmitä takavaloja niinkuin perinteiset hehkulamput, jotka pitivät lämmöllään valolasit sulana kovillakin pyryilmoilla.
Led ei sitä tee ja vaarana onkin takavalojen näkymättömyys lumen alta. Peräänajotilanteissa saattaa olla onnettomuusriski.
Seuraavaksi varmaan tehdään erilliset takavalon lämmittimet.
 
Voitaisiin miettiä sitä onko ajoneuvojen takavalot joissa nykyään suositaan led-valoja turvallisia Suomen talvisiin ajoihin.

Ledeillä on toki ongelmansa, mutta jarruvaloiksi ne ovat jopa hehkulamppuja turvallisemmat. Hehkulampun syttymisaika kun on useita kertaluokkia pidempi kuin ledillä.
 
Ledeillä on toki ongelmansa, mutta jarruvaloiksi ne ovat jopa hehkulamppuja turvallisemmat.

Tämä on totta ja noitahan onkin monessa mallissa jarruvaloina. Sensijaan pyrykelin umpeenmuuraamat led-takavalot on meidän talvikeleillä iso ongelma. Enkä oikein usko autotehtaiden panostavan malliensa takavalojen lämpövastuksiin näiden pienten pohjoisten markkina-alueiden vuoksi. Esimerkkejähän joistain muista autojen komponenteista sekä tekniikan ratkaisuista ja niiden sopimattomuudesta arktisiin talvioloihin on jonkun verran.
 
Sensijaan pyrykelin umpeenmuuraamat led-takavalot on meidän talvikeleillä iso ongelma. Enkä oikein usko autotehtaiden panostavan malliensa takavalojen lämpövastuksiin näiden pienten pohjoisten markkina-alueiden vuoksi.

Kuten myöskään takaikkunan lämpövastuksiin?
 
Kuten myöskään takaikkunan lämpövastuksiin?

No niiden kanssahan tilanne on eri, takalasiämppäreitä löytyy melkein joka autosta vaikka markkina-alue olisi jotain muuta kuin arktisen talven alueet. Sen varsinainen funktiohan maailmalla on "takalasin huurteenpoisto", Täällä sillä toki poistetaan jotain muutakin kuin huurretta.
Takavalon lämpövastus toki olisi hyvä veto meidän kannalta.
 
Takavalon lämpövastus toki olisi hyvä veto meidän kannalta.

Eiköhän sellaiset tule; tuskin automerkit alkavat ainoastaan pohjoisten markkinoiden takia vaihtamaan takaisin ledivaloista hehkulamppuihin. Saati sitten tarjota vaihtoehtoa led/hehkulamppu.
 
Takavalon lämpövastus toki olisi hyvä veto meidän kannalta.
Autoilijan on itse vaikeata huomioida koska takavalon lasit tarvitsevat lämmitystä, niitä kun ei näe taustapeilistä niinkuin takalasin.
Olisiko kuitenkin parempi, että takavalot toimisivat edelleenkin hehkulampuilla?
Tuota syttymisnopeutta tuskin silmä havaitsee.
 
Olisiko kuitenkin parempi, että takavalot toimisivat edelleenkin hehkulampuilla?
Tuota syttymisnopeutta tuskin silmä havaitsee.

Samaa mieltä hehkulamppujen sopivuudesta takavaloiksi. Eikä tarvitsisi miettiä mitän lankavirityksiä, tästä syystä umpioiden kustannuksia, sähkönkulutuksen lisäämisestä aiheutuvia lisäkustannuksia tai vaihtoehtoisesti luotettavuuden heikentymistä yms. Mielestäni lisäjarruvalo voisi hyvin olla ledeillä, koska yleensä sijaitsee hieman ylempänä ja tosiaan syttymisnopeus parempi. Tosin erohan on siinäkin ihmissilmälle hyvin vähäinen.

Vaikkei varsinaisesta tuotteen toimimattomuudesta olekaan kyse, niin yksi asia, jossa on otettu Suomessa takapakkia runsaasti on uudehkojen ja uusien autojen päiväajovalot. Meillähän on nämä erikoisolosuhteet, kuten muistamme:cool:. EU:n myötä meillä on täysin laillisesti liikenteessä autoja, joilla koko perä pimeänä ja edessäkin vain onnetonta tuikkua. Eihän se hyvällä kelillä mitään, mutta kelin heikentyessä kuljettajan tulisi muistaa kytkeä normi lähivalot, mutta tuntuu usein unohtuvan. Tuntevatko autoilijat edes autojensa näitä ominaisuuksia? Joissain malleissahan pitäisi automatiikan tunnistaa valojen tarve tilanteen mukaan, muttei sekään tunnu aina toimivan kuten mainostetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota syttymisnopeutta tuskin silmä havaitsee.

Silmä ehtii eron juuri ja juuri havaita, jos samassa autossa on molempia jarruvaloja. Vaikka aika ledin syttymisen ja hehkulampun syttymisen välillä on tietoiselle ajatukselle liian lyhyt, ehtii ledijarruvalon syttymisen nähnyt kuitenkin aloittamaan jarrutuksen aikaisemmin kuin hehkulamppujarruvalon syttymisen nähnyt. En tiedä onko asiasta tutkimuksia, mutta olettaisin, että tällä on vaikutuksensa onnettomuuksien syntyyn.
 
Takaisin
Ylös