- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
2. Bussit käännytettävä KURVISSA.
Tuusulansuunnan bussit tyhjenevät jo nyt aamuisin "vapaaehtoisestikin" Sörnäisissä. Tehdään Kurviin tehokas vaihtoasema ja käännetään bussit takaisin maalle.
Lyhyiden vaihtomatkojen ongelmista vastattiinkin jo toisaalla, mutta noin yleisesti olen sitä mieltä, että Kurvi on merkitykseensä nähden pahasti laiminlyöty joukkoliikenteen solmukohta.
Kurvissa on Helsingin neljänneksi vilkkain metroasema, siitä kulkee 3 ratikkalinjaa neljään eri suuntiin, lähes kaikki Keskuspuiston itäpuoliset suorat keskustabussit ja useampi vilkas poikittaisbussikin menee läheltä.
Kun joillakin matkoilla on kuitenkin aina pakko vaihtaa, sujuvien vaihtopaikkojen järjestäminen on ensiarvoisen tärkeää. Ja tälläisenä solmukohtana Kurvi on näppituntumalla arvioiden samaa kaliiperia Pasilan ja Itäkeskuksen kanssa. Tai ainakin sillä olisi potentiaalia olla.
Kurvin kehitystä hankaloittaa tietysti ahdas tila. Mutta väittäisin, että historiallisilla ennakkoluuloilla itäistä kantakaupunkia kohtaan on myös ollu osansa sen laiminlyönnissä ainakin aiemmin.
Mutta siis, miten Kurvia voisi kehittää joukkoliikenteen solmukohtana? Tässä muutamia mieleeni tulleita ideoita, pienistä parannuksista villiin spekulaatioon.
- Metron ulkoportaat pitäisi rakentaa uusiksi katetuiksi ja lasiseinäisiksi. Nykyiset lumen tukkimat liukkaat avokuilut eivät juuri innosta metron käyttöön. Samalla rullaportaita voisi lisätä ja hissitkin tehdä avoimemmiksi niin ettei niihin kuseksita niin paljoa.
- Bussi- ja ratikkapysäkeille voisi laittaa enemmän katoksia, kun nykyiset eivät riitä sateella kattamaan edes kolmasosaa odottajista. Etelään ja hämeentien suuntaan meneville busseille ei ylipäänsä ole katosta ollenkaan.
- Koko metroaseman voisi suunnitella uusiksi Kaisaniemen tapaan avoimemmaksi tilaksi, johon saadaan luonnonvaloa ja kauppoja lähitalojen kellarikerroksiin.
- Vaihtoja bussien, ratikoiden ja metron välillä pitäisi sujuvoittaa, nyt pysäkit ovat liian kaukana toisistaan. Erityisesti Hämeentielle pohjoiseen lähtevät bussit ovat aivan älyttömässä paikassa. Kaikkien bussisen saaminen ratikkapysäkkien viereen edellyttäisi kyllä varmaan henkilöautoliikenteen katkaisemista tai muuta radikaalimpaa.
- Jos henkilöautojen katkaiseminen on liian radikaalia, länsipuolen bussipysäkille voisi tehdä suorat portaat metrosta, niin että pohjoisesta itään (tai ratikkaan) vaihtavat pääsevät kätevästi maan alle. Nyt Elannon talon edustan kapea jalkakäytävä on usein kohtuullinen sumppu.
- Itäväylältä Aleksis kiven kadulle tai Teollisuuskadulle tuleville bussilinjoille voisi järjestää sujuvamman vaihdon. Mieleeni tulee lähinnä kävelytunneli metroasemalta niiden suuntaan.
- Idän yöbussit voisivat kulkea Kurvin kautta. Se edellyttäisi jo uusia katuja/siltoja, että ne pääsevät siitä sujuvasti Itäväylälle.
- Jos villiin spekulaatioon lähdetään, niin ne 80-luvun talot Kurvin länsireunalta voisi vaikka purkaa. Saisi tilaa kunnon vaihtoterminaalille, ja vaikka vähän kauppakeskustakin siihen samaan.