Suunnitellusti vai täysin satunnaisesti esim. vara-autosijoituksina?
Täysturisteja oli säännöllisesti Etelä-Espoon ruuhkaliikenteessä ainakin 1990-luvun alkuvuosina vielä. Eri puolilta Etelä-Espoota ajettiin ruuhkalähtöjä alihankintana Länsiväylää Kamppiin pikavuoroautoilla aamuisin. Siinä oli siis ajossa muun Suomen pikavuoroyhtiöiden autoja.
1990-luvulla muistan näheeni silloisen bussilinjan 13 (Asema-aukio - Katajanokan terminaali) ajoittain myös Wiima M300 -korisen mahuri-Volvon. Se oli hankittu alunperin tilausajoautoksi. Myöhemmin siihen oli tehty keskiovi. Linjaa liikennöi Suomen Turistiauto Oy. Tuollaiselle linjalle oli tarvetta siihen saakka, kunnes raitiolinja 2 siirrettiin kulkemaan keskustan kautta. Muutenkin terminaalille saatiin raitioyhteys vasta 1992, ensimmäiset noin kolme vuotta se ajoi suoraan Kruununhaan kautta Hakaniemeen ja Linjoille.
Puolituristeja on varmaan seutuliikenteessä ollut satunnaisesti vaikka kuinka myöhään. Minua tietävämmät voivat listata havaintojaan.
Tuo kysymys maalaismaisesta ei ole täysin yksiselitteinen. Minä miellän maalaismaiseksi jo sen, että bussin kori ei ole HKL-kori tai vastaava standardikaupunkikori. Sitä taustaa vasten Espoossa ja Vantaalla ajettiin 1970-luvulle asti nimenomaan maalaismaisilla busseilla, joskin Wiiman HKL-mallia tuli Espooseen P. Tyllilä Linjalle ensin nivelinä ja sen jälkeen neljänä kaksiakselisena Sisuna heti 1970-luvun alussa. Sisut menivät myöhemmin Tammelundille. Myös muille Espoon yhtiöille tuli Wiima-niveliä, ensin mallina HKL ("heinähäkki"), sen jälkeen N200:na. Vantaan Liikenteelle tuli Wiima K100/200:sia 1970-luvun puolen välin tuntumassa ensimmäisen kerran. Miellän K100/200 -perheen nivelversioineen ei-maalaismaiseksi. Samoin Deltan nk. Kasvihuonekorin eli mallin 100 City.
Espooseen on hankittu ihan kaupungin omistaman yhtiön toimesta keskiovettomia busseja vielä 1988. Paikallislinjojen vuoden 1988 hankintaerän autojen korimalli oli sentään K202, joka sinänsä ei ole maalaismainen.
Eikä unohdeta: 1990-luvun puolessa välissä YTV:n kilpailuttamaan liikenteeseen tuli uusina Carrus Fiftyjä. Niitä tuli STA-konserniin ja Vanhankylän Linjalle (TransBus). Etenkin STA:n Fiftyt yhdellä keskiovella olivat puolituristiksi luokiteltavia ja 1990-luvun autoiksi erittäin maalaismaisia.