En ole ainakaan huomannut, että mahdollisuuksista saada lähijunaliikennettä Kuopion seudulle olisi keskusteltu tällä foorumilla ollenkaan.
Minun mielestäni Kuopiossa olisi edellytyksiä lähijunien liikennöintiin, sillä radan läheisyydessä on useita supermarketteja/ostoskeskuksia, teollisuusalueita, asuinalueita, yliopisto, keskussairaala...
Siksi väsäsin joutessani graafisen aikataulunkin. Minimaalinen "köyhän miehen" malli, mahdollisimman lyhyet ohitusraiteet/laiturit pysähdyspaikoilla, jotka olisivat Suonenjoki, Salminen, Airaksela, Kurkimäki, Matkus, Pitkälahti, Kolmisoppi, Iloharju (uusi), Rättimäki, Kuopio, Itkonniemi, Kettulanlahti, Päiväranta, Sorsasalo, Vuorela, Toivala (uusi), Metsäkoulu, Risuharju ja Siilinjärvi.
Uusi Iloharjun seisake sijaitsisi Prisman vieressä, uusi Toivalan asema puolestaan n. 0,5 km nykyisestä asemasta lounaaseen. Iloharjussa vain yksi raide, mutta toisaalta junat kulkevat aika hitaasti mielestäni nykyäänkin siitä kohti, joten pysähdyspaikan sijaitseminen kaukojunien raiteella ei liiemmin liikennettä hidastaisi?
Palvelutaso aika alhainen, mikä heikentäisi kilpailukykyä tämänhetkiseen bussiliikenteeseen nähden, mutta toisaalta monissa paikoin, joita tämä lähijunaverkosto palvelisi, ei ole mitään lähiliikennettä nykyään. Ja suunnitelman vahvuus onkin synkroinoinnissa kaukojunaliikenteen kanssa, joka luo oivat vaihtoyhteydet Suonenjoella/Kuopiossa/Siilinjärvellä.
Liikennöitävissä kahdella junalla.
Aikataulussa oletan tasonparannuksen 200 km/h:iin välillä Pieksämäki-Kuopio, ja kaukojunien aikataulut siten, että Pieksämäellä vaihtoyhteydet säilyvät. Tavarajunia en lisännyt ollenkaan, mutta näyttäisi niitäkin ainakin yöaikaan mahtuvan. Pahoittelen rosoista jälkeä, joka johtuu kopioimisesta Octavesta PrintScreen-toiminnolla paloittain. Ja aamun Pendolino Kajaanista Helsinkiin unohtui.
Punainen: nykyiset kaukojunat miinus yksi vuoro suuntaansa (jotka ovat mielestäni turhia)
Keltainen: mahd. yöjunat
Vihreä: lähijunat
http://img824.imageshack.us/img824/417/aikataulusnjsij.png
Minun mielestäni Kuopiossa olisi edellytyksiä lähijunien liikennöintiin, sillä radan läheisyydessä on useita supermarketteja/ostoskeskuksia, teollisuusalueita, asuinalueita, yliopisto, keskussairaala...
Siksi väsäsin joutessani graafisen aikataulunkin. Minimaalinen "köyhän miehen" malli, mahdollisimman lyhyet ohitusraiteet/laiturit pysähdyspaikoilla, jotka olisivat Suonenjoki, Salminen, Airaksela, Kurkimäki, Matkus, Pitkälahti, Kolmisoppi, Iloharju (uusi), Rättimäki, Kuopio, Itkonniemi, Kettulanlahti, Päiväranta, Sorsasalo, Vuorela, Toivala (uusi), Metsäkoulu, Risuharju ja Siilinjärvi.
Uusi Iloharjun seisake sijaitsisi Prisman vieressä, uusi Toivalan asema puolestaan n. 0,5 km nykyisestä asemasta lounaaseen. Iloharjussa vain yksi raide, mutta toisaalta junat kulkevat aika hitaasti mielestäni nykyäänkin siitä kohti, joten pysähdyspaikan sijaitseminen kaukojunien raiteella ei liiemmin liikennettä hidastaisi?
Palvelutaso aika alhainen, mikä heikentäisi kilpailukykyä tämänhetkiseen bussiliikenteeseen nähden, mutta toisaalta monissa paikoin, joita tämä lähijunaverkosto palvelisi, ei ole mitään lähiliikennettä nykyään. Ja suunnitelman vahvuus onkin synkroinoinnissa kaukojunaliikenteen kanssa, joka luo oivat vaihtoyhteydet Suonenjoella/Kuopiossa/Siilinjärvellä.
Liikennöitävissä kahdella junalla.
Aikataulussa oletan tasonparannuksen 200 km/h:iin välillä Pieksämäki-Kuopio, ja kaukojunien aikataulut siten, että Pieksämäellä vaihtoyhteydet säilyvät. Tavarajunia en lisännyt ollenkaan, mutta näyttäisi niitäkin ainakin yöaikaan mahtuvan. Pahoittelen rosoista jälkeä, joka johtuu kopioimisesta Octavesta PrintScreen-toiminnolla paloittain. Ja aamun Pendolino Kajaanista Helsinkiin unohtui.
Punainen: nykyiset kaukojunat miinus yksi vuoro suuntaansa (jotka ovat mielestäni turhia)
Keltainen: mahd. yöjunat
Vihreä: lähijunat
http://img824.imageshack.us/img824/417/aikataulusnjsij.png