Lähijunia Kuopioon?

Jos nyt ajatellaan asiaa ihan järkitasolla (ja vr:n tasolla), eikä vain joukkoliikenneharrastelijoiden päättömillä ideariiheillä. Kuopio on suomen 9. suurin kaupunki. Kolmen kärjessä ovat Helsinki, Espoo ja Tampere. Edes Tampereelle ei ole odotettavissa lähivuosina raidehankkeita, vaikka kaupungissa on yli 200 000 asukasta ja alueena suhteellisen laaja. Jos kaupungissa ei ole edes kilpailutettua bussiliikennettä, (mikä suurimmissa on) niin on suhteellisen aikaista alkaa puhumaan raideliikenteestä. Myöskään Kuopion kaukojunaliikenteen taso ei ole lähelläkään Helsingin alueen tai Tampereen tasoa.
Miten kaupungin koko vaikuttaa joukkoliikenteen toteuttamismahdollisuuksiin suoraan? Enemmän kyseessä on asukkaiden sijoittuminen alueen sisällä. Espoo onkin hyvä esimerkki: Kuinka paljon asukkaita Espoossa on vaikka 1km päässä radasta? Ja toisaalta kuinka paljon tähän (Leppävaaran kaupunkirata) on laitettu ja tullaan laittamaan (Espoon kaupunkirata) rahaa? Entäpä taas vastaavasti Länsimetron varrella? Ehkä 150.000 asukasta / 800 miljoonaa euroa = 5.000 per/asukas. Kuopiossa suhteessa vastaavan summan käyttö olisi tarpeettoman suurta ja jopa ehkä ylilyönti.

Lisäksi olemassa oleva infra tulee ottaa huomioon. Esim. Tampereella on vaikeaa aloittaa alle 60min vuorovälillä kulkevaa paikallisjuna ilman suuria investointeja koska kapasiteetti on käytössä ehkä Oriveden suuntaan lukuunottamatta. Kuopiossa on fyysisesti olemassa kaksoisraideosuus suhteellisen vähällä käytöllä joten tältä osin vertailu ongelmallista. Vastaava voisi sanoa Tampereen osalta että Nokialle ei ole järkevää ajaa lähijunia vaikka olisikin vapaata raidekapasiteettia. Ja mitä tulee kaukojunaliikenteeseen, ei se vaikuta suoranaisesti paikallisliikenteeseen paitsi ehkä niin että olematon kaukoliikenne vapauttaa enemmän raidekapasiteettia paikallisjunille.

Totuus on että Kuopiolla on 25km päässä 21.000 asukkaan esikaupunki nimeltä Siilinjärvi, josta kaikki liikenne etelään kulkee Kallansiltojen kapeikon kautta. Tällainen kapeikko on mielestäni omiaan luomaan olosuhteet vahvalle runkolinjalle joka voi ihan realistisesti olla suhteellisen tiheää raideliikennettä.
 
Jos nyt ajatellaan asiaa ihan järkitasolla (ja vr:n tasolla), eikä vain joukkoliikenneharrastelijoiden päättömillä ideariiheillä. Kuopio on suomen 9. suurin kaupunki. Kolmen kärjessä ovat Helsinki, Espoo ja Tampere. Edes Tampereelle ei ole odotettavissa lähivuosina raidehankkeita, vaikka kaupungissa on yli 200 000 asukasta ja alueena suhteellisen laaja. Jos kaupungissa ei ole edes kilpailutettua bussiliikennettä, (mikä suurimmissa on) niin on suhteellisen aikaista alkaa puhumaan raideliikenteestä. Myöskään Kuopion kaukojunaliikenteen taso ei ole lähelläkään Helsingin alueen tai Tampereen tasoa.

  • Suomalainen hallinnolliseen kuntarajaan perustuva kaupunki-määritelmä ei kerro mitään siitä, kannattaako lähijunaliikennettä järjestää vai ei
  • Urbaanin kaupunkiseudun koko kertoo jo vähän enemmän
  • Relevanttia on ratakorridorin vaikutusalueella asuvien ja työpaikkojen lukumäärä
  • Irrelevanttia on myös bussiliikenteen kilpailutus ja kaukoliikenteen taso, samoin kuin toisten kaupunkiseutujen saamattomuus
 
Tämä foorumihan on täynnä harrastajien villiä ideointia raideliikennehankkeista, joiden toteutuminen nähtävissä olevassa tulevaisuudessa ei ole mitenkään realistista. Tällainen ideointi on osa joukkoliikenneharrastusta, joten antaa siitä kiinnostuneiden ideoida. Silloin pitää kuitenkin kestää kritiikki myös siitä, että ideat ovat ihan puhdasta unelmointia.
 
Laitetaan tänne kun ei parempaakaan löytynyt;
Itse asiassa Rennen listalta juuri Jyväskylä ja Kuopio olisivat potentiaalisia raitiovaunukaupunkeja, samoin varauksella Oulu, ehkä myös Lahti.

Kuopion Saaristokatu olisi pitänyt ehdottomasti tehdä joukkoliikennekatuna, mieluiten tietysti raitiovaunukatuna, Saaristokaupunkiinhan pääsee myös motarin kautta. Kuopion ratikan reitiksi näin lonkalta arvioituna paras reitti olisi Saaristokaupunki–Tori–Asema–Niirala–Keskussairaala–Yliopisto, jolloin yhden linjan varrella olisi paljon matkatuotosta luovia kohteita. Loput alueet hoidettaisiin bussirunkolinjoilla ja taajamajunalla, joka pysähtyisi Kuopion alueella jokaisen potentiaalisen asutus- ja työpaikkakeskittymän kohdalla.
Toisessa ketjussa tuli siis esiin Kuopion raitiotie. Itse näen pidemmän raitiotien linjaukselle haasteita. Käsittelen tässä Eteläistä Kuopiota, koska alue nykyisen linja-autoliikenteen keskeinen alue. Lisäksi lopussa hajanaisia havaintoja Kuopiosta.

Mielestäni raitiotiellä on kaksi vaihtoehtoa etelässä:
A. Keskusta-Lehtoniemi-Petonen(Saaristokaupungin kautta)
B. Keskusta-Särkilahti-Petonen

Molemmilla tulee olemaan suurinpiirtein sama väestöpohja tulevaisuudessa eli hieman yli 20.000 asukasta, mutta Saaristokaupungin kautta on todennäköisesti suuremmat rakennuskustannukset koska teknisiä rakenteita merkittävästi enemmän. Ja toisaalta onko Saaristokaupunkiin edes tulossa muualle kerrostaloja kuin Lehtoniemeen? Toisen linjauksen varrella on jo nyt useita kerrostaloja-alueita; Petonen ja Särkisalmi suurimpina ja pienempiä keskittymiä Leväsessä, Jynkässä ja Pirtissä. Lisäksi Petoselta, joka on Etelä-Kuopio merkittävin väestökeskittymä on keskustaan pidempi matka A-vaihtoehdossa kuin B-vaihtoehdossa.

Joten näillä perusteilla pidän linjaamista Saaristokaupungin kautta huonompana vaihtoehtona. Mitä tulee muuhun linjaukseen; Pitäisi tavoittaa sekä keskusta että Savilahden alue samalla linjalla. Savilahden kautta keskustaan vai keskustan kautta Savilahteen siis?

Muuta höpinää
Eräs oletukseni;
Kuopion Särkilahden joukkoliikennesilta on suurin joukkoliikenteen kunnallinen infrainvestointi
Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle erilaisia terminaaleja lukuunottamatta tällä vuosituhannella.
Totta vai tarua?

Vielä Petosesta:
Petonen on Kuopion 1990-luvulla kasvun symboli ja Etelä-Kuopion keskus mutta huonolta kalskahtava nimi taisi olla enne; On nykyisin väkivaltaisen lähiön maineessa. Jotain meni ehkä pieleen? Tutustukaa vaikka Google Mapsissä ja itseasiassa paikan päällä. Suosittelen Pyörönkaarta joka on vaikuttava installaatio. Täyttää mielestäni kulissin määritelmän; Esplanadi ja korttelikaupunki jota ei todellisuudessa olekaan. Petosen pimeyden sydän.

http://maps.google.fi/maps?q=kuopio...1rXdsqEc8B-JPzG-A&cbp=12,101.72,,0,-7.92&z=13
 
Viimeksi muokattu:
Satuinpa minäkin katselemaan, minkälaista ratikkaa Kuopion yleiskaavat mahdollistaisivat. Ikävä oli huomata, että Saaristokaupungin yleiskaava on tehty puhtaasti autokaupungiksi. Saaristokadun silta jos olisi tehty joukkoliikennesiltana, alueesta olisi tosiaan potentiaalia joukkoliikenne-esikaupungiksi, mutta nykyisellään se on vain omakotimattoa. Petonen on hyvä alue muuten, mutta liian kaukana keskustasta, eikä siinä välissä ole "mitään", kulkipa sitten lännen tai idän kautta. Bussin runkolinjastoa Kuopio tarvisi kyllä, nykyinen sillisalaatti on käsittämätön.
 
Kuopion lähijuna-aiheesta pari keskustelunaloitetta:
http://yle.fi/uutiset/3-8266911
https://drive.google.com/file/d/0B6CMJi-Hmu58ZC1XcDJTS2pqUzNVR2lmQnFxMV9PQjFua3VZ/view

Jokunen kuukausi myöhemmin ilmestynyt yleiskaavapäällikkö Romppasen ehdotus:
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kuopioon-visioidaan-lähijunia-Ei-unelias-maaseutukaupunki/850473

Kaupunkirakennelautakunnan esittelijälle Pirhoselle heitin ajatusta jokunen vuosi aikaisemmin:
http://www.viikkosavo.fi/web/pdf/2012_39/11VISA2607P0.pdf
Hän tarttui siihen myös Helsingin sanomissa.

Sakari Kestisen kannattaisi käydä Saaristokaupungissa, koska siellä on myös kerrostalorakentamista hyvin tiiviinä ja joukkoliikenteen mahdollistavana.

Itse kokisin, että erityisesti nykyisen radan suuntaaminen kohti rataa, nykyisen poispäin radasta tyylisen rakentamisen sijaan kannattaisi pohtia. Tämä avaisi erityisesti Kelloniemen alueella mahdollisuuksia, mutta lukekaa tuo esseeni.
 
Takaisin
Ylös