- Liittynyt
- 24 Tammikuu 2007
- Viestit
- 279
Miten kaupungin koko vaikuttaa joukkoliikenteen toteuttamismahdollisuuksiin suoraan? Enemmän kyseessä on asukkaiden sijoittuminen alueen sisällä. Espoo onkin hyvä esimerkki: Kuinka paljon asukkaita Espoossa on vaikka 1km päässä radasta? Ja toisaalta kuinka paljon tähän (Leppävaaran kaupunkirata) on laitettu ja tullaan laittamaan (Espoon kaupunkirata) rahaa? Entäpä taas vastaavasti Länsimetron varrella? Ehkä 150.000 asukasta / 800 miljoonaa euroa = 5.000 per/asukas. Kuopiossa suhteessa vastaavan summan käyttö olisi tarpeettoman suurta ja jopa ehkä ylilyönti.Jos nyt ajatellaan asiaa ihan järkitasolla (ja vr:n tasolla), eikä vain joukkoliikenneharrastelijoiden päättömillä ideariiheillä. Kuopio on suomen 9. suurin kaupunki. Kolmen kärjessä ovat Helsinki, Espoo ja Tampere. Edes Tampereelle ei ole odotettavissa lähivuosina raidehankkeita, vaikka kaupungissa on yli 200 000 asukasta ja alueena suhteellisen laaja. Jos kaupungissa ei ole edes kilpailutettua bussiliikennettä, (mikä suurimmissa on) niin on suhteellisen aikaista alkaa puhumaan raideliikenteestä. Myöskään Kuopion kaukojunaliikenteen taso ei ole lähelläkään Helsingin alueen tai Tampereen tasoa.
Lisäksi olemassa oleva infra tulee ottaa huomioon. Esim. Tampereella on vaikeaa aloittaa alle 60min vuorovälillä kulkevaa paikallisjuna ilman suuria investointeja koska kapasiteetti on käytössä ehkä Oriveden suuntaan lukuunottamatta. Kuopiossa on fyysisesti olemassa kaksoisraideosuus suhteellisen vähällä käytöllä joten tältä osin vertailu ongelmallista. Vastaava voisi sanoa Tampereen osalta että Nokialle ei ole järkevää ajaa lähijunia vaikka olisikin vapaata raidekapasiteettia. Ja mitä tulee kaukojunaliikenteeseen, ei se vaikuta suoranaisesti paikallisliikenteeseen paitsi ehkä niin että olematon kaukoliikenne vapauttaa enemmän raidekapasiteettia paikallisjunille.
Totuus on että Kuopiolla on 25km päässä 21.000 asukkaan esikaupunki nimeltä Siilinjärvi, josta kaikki liikenne etelään kulkee Kallansiltojen kapeikon kautta. Tällainen kapeikko on mielestäni omiaan luomaan olosuhteet vahvalle runkolinjalle joka voi ihan realistisesti olla suhteellisen tiheää raideliikennettä.