Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Konduktöörien käyttö junassa ei ole pelkästään VR-Yhtymästä kiinni. Perimmältään kyse on turvallisuusmääräyksestä, ja juanturvallisuudesta vastaa TraFi. Jos junaliikenteessä edellytetään henkilöjunassa konduktööri, määräys koskee kaikkia operattoreita, eikä kukaan voi saada kilpailuetua siitä, että jättäisi konduktöörit junasta pois.Itse olen kyllä sitä mieltä että Konduktöörien tarpeellisuutta lyhyillä metromaisilla lähiliikenteen linjoilla tulisi miettiä uusiksi, ei voida ajatella niin ettei kondareita voida poistaa kun ne ovat aikojen alusta junissa olleet! Tosiasia on että varmasti paikallisjunaliikennettäkin jossain vaiheessa aletaan kilpailuttamaan ja silloin VR:n pitää miettiä mistä kustannussäästöjä voidaan saada.
Kokonaan toinen kysymys on, edellyttääkö juanturvallisuus konduktööriä. Junan kulun varmistamisen kannalta nykyisenkaltaisessa paikallisjunaliikenteessä tuskin edellyttää. Vaan nykyinen turvallisuuskysymys on matkustajien turvallisuus toistensa aiheuttamasta uhasta. Metroissa ei ole konnareita eikä ratikoissa rahastajia. Sen sijaan liikkeellä on turvamiehiä. Henkilö mikä henkilö, se maksaa aina, mutta viime kädessä liikenteen tilaaja määrittelee, monestako henkilöstä ja milloin se haluaa maksaa silloin, kun viranomainen ei henkilöä vaadi. Eli ei tule turvamiehistäkään kenellekään kilapiluetua.
VR-Yhtymän asia on se, miten se työvuorot järjestää ja sopii työntekijäpuolen kanssa. Kilpailuedun voi saada vain siitä, että vuorojärjestely on sellainen, että se sisältää mahdollisimman suuren osan työtä liikkuvassa junassa ja vähän odottelua junavuorojen välissä tai ennen ja jälkeen työpäivän. Työnantajan kannalta olisi tietenkin ihanteellista, että työaikaa on vain se aika kun juna liikkuu. Silloin ei tarvitse osata järjestää työvuoroja tehokkaasti. Mutta ei sellainen ole pätkääkään kohtuullista työntekijän kannalta.
Antero